انتشار این مقاله


دندان‌هایی سالم‌تر با استروژن درمانی

سطح استروژن در دوران یائسگی، زنان را بیش از قبل نسبت به مسائل متعدد مربوط به سلامت اسیب پذیر می‌کند، به عنوان مثال از دست دادن تراکم استخوان که می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود و همچنین تغییراتی که در دهان و دندان رخ می‌دهد که دهان و دندان را بیشتر در معرض: التهاب، درد، […]

سطح استروژن در دوران یائسگی، زنان را بیش از قبل نسبت به مسائل متعدد مربوط به سلامت اسیب پذیر می‌کند، به عنوان مثال از دست دادن تراکم استخوان که می‌تواند منجر به پوکی استخوان شود و همچنین تغییراتی که در دهان و دندان رخ می‌دهد که دهان و دندان را بیشتر در معرض: التهاب، درد، خونریزی، و در نهایت سست‌شدن و از دست رفتن دندان، قرار می‌دهد.

در مقاله‌ای در مورد یائسگی، ارتباط بین درمان پوکی استخوان و پریودنتیت شدید در زنان یائسه، مورد بررسی قرار گرفت. ۴۹۲ زن برزیلی پس از یائسگی در سن ۵۰ تا ۸۷ ساله که در از میان ان‌ها، ۱۱۳ مورد پوکی استخوان درمان شده و ۳۷۹ مورد درمان نشده، وجود داشت که برای تعیین اینکه آیا درمان پوکی استخوان می‌تواند به افزایش تراکم مواد معدنی استخوان ارواره‌ها و به دنبال آن، بهبود بهداشت دهان و دندان کمک کند؛ مورد بررسی قرار گرفتند.

این مطالعه نشان داد که میزان وقوع پریودنتیت شدید در گروهی که پوکی استخوانشان درمان شده‌بود ۴۴٪ کمتر از گروه درمان نشده‌است.

درمان پوکی استخوان شامل استفاده از استروژن به تنهایی یا ترکیب استروژن و پروژسترون و همچنین مکمل‌های کلسیم و ویتامین D، به مدت حداقل شش ماه است.

دکتر JoAnn Pinkerton  مدیر اجرایی NAMS می‌گوید:”پوکی استخوان می تواند در سراسر بدن، از جمله فک، رخ دهد، در نتیجه خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را افزایش می‌دهد. این مطالعه نشان می‌دهد که درمان با استروژن، که قبلا ثابت شده‌بود، در جلوگیری از پوکی استخوان موثر است، احتمالا در جلوگیری از بیماری‌های دندان و لثه نیز موثر باشد.

همه زنان یائسه، به ویژه کسانی که سطح استروژن پایینی دارند، باید خوب از دهان و دندان خود مراقبت کنند.”

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید