انتشار این مقاله


علایم فیزیکی افسردگی را می‌شناسید؟

بیشتر ما علایم عاطفی افسردگی را می‌دانیم؛ اما بیشترِ افراد افسرده با درد‌های مزمن و یا علایم فیزیکی نیز زندگی می‌کنند. مقاله‌ی مرتبط: افسردگی همه‌ی علایم در سر –روان – شما نیست. افسردگی می‌تواند تغییرات جدی‌ در بدن شما نیز ایجاد کند. برای مثال، سرعت هضم غذا را کاهش دهد که منجر به مشکلات معدی […]

بیشتر ما علایم عاطفی افسردگی را می‌دانیم؛ اما بیشترِ افراد افسرده با درد‌های مزمن و یا علایم فیزیکی نیز زندگی می‌کنند.


مقاله‌ی مرتبط: افسردگی


همه‌ی علایم در سر –روان – شما نیست. افسردگی می‌تواند تغییرات جدی‌ در بدن شما نیز ایجاد کند. برای مثال، سرعت هضم غذا را کاهش دهد که منجر به مشکلات معدی می‌شود.

چون این علایم در شرایط زیادی اتفاق می‌افتند، افراد افسرده ممکن است هرگز پیگیر درمان نشوند؛ چرا که نمی‌دانند مشکلات متعدد فیزیکی آن‌ها ممکن است به خاطر بیماری روانی آن‌ها باشد. بسیاری از پزشکان نیز این موضوع را فراموش می‌کنند!

علایم فیزیکی

به نظر می‌رسد افسردگی با عملکرد نامناسب شبکه‌های سلول‌عصبی و یا راه‌هایی که مناطق مغزی پردازنده‌ی اطلاعات حسی برقرار می‌کند ارتباط دارد. همچنین بسیاری از این شبکه‌ها اطلاعات حسی درد‌های فیزیکی را پردازش می‌کنند. برای همین بسیاری از متخصصان فکر می‌کنند افسردگی ممکن است دردهایی در شما ایجاد کند که با دیگر افراد متفاوت است.

ممکن است هر درد مزمنی بدتر شود.

  • سردرد نسبتا شایع است. اگر شما میگرن هم داشته باشید به نظر میرسد وخیم‌تر می‌شود.
  • کمر درد
  • کشیدگی عضلات و درد مفاصل
  • درد قفسه سینه که می‌تواند نشانه‌ی مشکلات جدی قلبی، ریوی و معدی و سایر مشکلات باشد. اما افسردگی نیز می‌تواند به این ناراحتی اضافه کند.
  • مشکلات گوارشی. ممکن است شما احساس تهوع و یا حالت تهوع داشته باشید. اسهال داشته و یا همیشه یبوست داشته باشد.
  • خستگی. مهم نیست که شما چه مدت خوابیده اید، ممکن است هنوز احساس خستگی داشته باشید و یا کوفتگی احساس کنید. جدا شدن از رخت خواب، صبح هنگام ممکن است سخت و حتی غیر ممکن به نظر برسد.
  • مشکلات خواب. بیشتر افراد افسرده ممکن است نتوانند خوب بخوابند. ممکن است زود بیدار شده و یا در رخت نتوانند به خواب روند. سایرین ممکن است بیشتر از حد طبیعی بخوابند.
  • تغییر در اشتها و وزن. بسیاری از افراد افسرده اشتهایشان را از دست داده و وزنشان کاهش می‌یابد. دیگر افراد غذاهای دیگری نظیر کربوهیدرات‌ها را بیشتر طلب می‌کنند و وزنشان افزایش می‌یابد.
  • سرگیجه و سبک سری

مقاله‌ی مرتبط با افسردگی: علایم احساسی افسردگی


درمان

علایم فیزیکی را به پزشک خود اطلاع دهید:

مپندارید علایم خاموش می‌شوند و یا خودشان رفع خواهند شد.

گاهی درمان افسردگی – با روان درمانی یا دارودرمانی و یا هردو- علایم فیزیکی شما را از بین می‌برند.

دارو‌های افسردگی، مواد شیمیایی‌ای که شبکه‌های سلول‌عصبی استفاده می‌کنند تنظیم کرده و باعث بهبود عملکرد آن‌ها می‌شوند. برخی از داروهای ضدافسردگی نظیر duloxetine، venlafaxine و تریسایکلیک‌های قدیمی‌تر نظیر Norpramin و amitriptyline  نیز ممکن است به درد‌های مزمن کمک کنند.

اما احتمالاً شما به داروهای دیگری نیز نیاز داشته باشید. برای مثال ممکن است پزشک برای مشکلات خوابتان قرص‌های ضداضطراب و یا خواب‌آور تجویز کند؛ بنابرین می‌توانید بهتر استراحت کنید و بخوابید.

از آنجایی که درد و افسردگی گاهی باهم اختلاط می‌یابند، راحت کردن درد شما ممکن است به رفع افسردگی به خوبی کمک کند. بهتر است رفتارشناختی درمانی نیز داشته باشید ، این به شما کمک می‌کند تا راه‌های بهتر کنار آمدن با درد‌ها را یادبگیرید.


مقاله‌ی مرتبط: تفاوت افسردگی در مردان و زنان


الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید