انتشار این مقاله


چرا خمیازه می کشیم؟

تئوری های متعددی در مورد دلیل خمیازه کشیدن وجود دارد. یکی از آنها طرفدار های زیادی پیدا کرده است، و آن این است که ما برای تهویه مغز خود خمیازه میکشیم. در تحقیق قبلی که به وسیله گری هک انجام گرفته بود، اینطور نوشته شده بود که در طول خمیازه کشیدن سینوس ها همانند تلمبه […]

تئوری های متعددی در مورد دلیل خمیازه کشیدن وجود دارد. یکی از آنها طرفدار های زیادی پیدا کرده است، و آن این است که ما برای تهویه مغز خود خمیازه میکشیم.

در تحقیق قبلی که به وسیله گری هک انجام گرفته بود، اینطور نوشته شده بود که در طول خمیازه کشیدن سینوس ها همانند تلمبه عمل میکنند تا مغز را خنک کنند.اگر شما از احتقان سینوش رنج ببرید شاید بیشتر خمیازه بکشید.

نویسنده‌های تحقیق میگویند که مغز هم مانند کامپیوتر وقتی خنک است بهترین عملکرد خود را دارد. یافته ها شاید بتوانند توضیح دهند چرا مردم وقتی خسته هستند خمیازه میشکند. وقتی شما از خواب محروم می‌شوید دمای مغزتان افزایش می یابد.

خمیازه کشیدن، یاد گیری است. ما از کسانی که خمیازه می کشند تقلید میکنیم. انسانها بسیار اجتماعی و مثال زدنی هستند؛ ما همدیگر را نگاه و از یک دیگر تقلید میکنیم. در یک تحقیق در مورد خمیازه، محققان فهمیدند قرار دادن بسته های سرد بر روی سر افراد تقریبا جلوی خمیازه های مسری را می گیرد. تنفس از راه بینی هم که باعث  خنک شدن مغز میشود، اثر مشابهی دارد.

بیشتر حیوانات خمیازه می کشند. سگها، گربه ها، جوندگان، پرندگان، ماهی ها و مار ها این کار را انجام میدهند. جنین ها در ۱۱ هفتگی خمیازه میکشند.


مقاله‌ی مرتبط: تصاویر سه بعدی از جنین


به نظر میرسد خمیازه توسط موادی شیمیایی در مغز ایجاد می شود— سرتونین، دوپامین، گلوتامیک اسید و نیتریک‌اکسید . هر چه مقدار این ترکیبات در مغز زیاد می شود، تکرار خمیازه ها نیز بیشتر می‌گردد.والتر اسمیتسون می گوید:

خمیازه کشیدن راهی برای نشان دادن احساسات است. اغلب، به هردلیلی، مردم نمی توانند خشم، خستگی، مخالفت یا رد کردن را به صورت لفظی بیان کنند. بنابراین، خمیازه برای آنها بیان میکند، من تو را رد میکنم. من علاقه ای به چیزی که تو گفتی ندارم. من با شخص تو حال نمیکنم. این جمله می توانند به عنوان حرفهای تهاجمی غیر مستقیم برای نشان دادن خصومت، خشم یا طرد کردن باشد وقتی که فرد نمیتواند آنها را به صورت صریح و لفظی بیان کند.

چون خمیازه می تواند احساسات ضد اجتماعی نشان دهد، مردم سعی میکنند هنگام خمیازه دستانشان را جلوی دهانشان بگیرند. اسمیتسون می گوید که مردان بیشتر از زنان خمیازه میکشند. عقیده او بر این است که زنان بیشتر از مردان از نظر اجتماعی آگاه هستند.

خمیازه بیش از حد هم می تواند نشانه ای برای مشکل سلامتی باشد. اگر بیش از اندازه خمیازه بکشید، می تواند نشانه ای برای واکنش وازوواگال، یا سنکوپ وازوواگال، دلیلی عمده برای غش کردن باشد.


مقاله‌ی مرتبط: کمک‌های اولیه ۴: غش کردن


عصب واگ در گردن، سینه و روده شما قرار دارد. که قلب و عروق خونی را تنظیم میکند. وقتی این عصب تحریک می شود، شروع به خمیازه کشیدن میکنید.  همچنین، حالت تهوع، سر گیجه و عرق کردن نیز می تواند به شما دست دهد. ضربان قلبتان کُند و عروق خونیتان عریض می شود. اینها منجر به کاهش فشار خون و غش کردن می شود.

حمله قلبی و پاره شدن یک رگ خونی بزرگ می تواند موجب خمیازه شود. این شرایط قلبی می تواند عصب واگ را تحریک کند و یک واکنش وازوواگال در اثر پمپ کم قلب و کاهش فشار خون می تواند ایجاد شود.

حمله خواب (Narcolepsy) و پر خوابی دو اختلال هستند که می توانند خواب آلودگی همیشگی ایجاد کنند.حمله خواب، حملات خواب کوتاه ایجاد می کند. پر خوابی با خواب آلودگی هایی در لحظات نا مناسب تشخیص داده می شود. خمیازه بیش از اندازه، یک علامت فیزیکی برای این ناخوشی ها است.


مقاله‌ی مرتبط: حملۀ خواب


 

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید