انتشار این مقاله


۵ نشانه‌ی تعجب‌آور دیابت

دیابت می‌تواند نشانه‌هایی داشته باشد که شاید فکرش را هم نکنید!

هر نشانه‌ای که مربوط به دیابت نوع ۲ باشد لزوماً آشکارا ظاهر نمی‌شود؛ عطش شدید، حمام رفتن‌های زیاد و بی‌حسیِ دست و پا. دیگر نشانه‌های نامحسوس این بیماری را در زیر مشاهده می‌کنید. این‌ها شاید برای قند خونتان بد باشد:

متوجه تغییرات پوستی ناخوشایند شده‌اید؟

تکه‌ی مخملی و تیره در چین‌های پوستی، معمولاً در پشت گردن، آرنج یا پنجه اغلب علامت اولیه‌ی سطح قند خون بالا و نشانه‌‌ی دیابت است. با این که ژنتیک یا عوارض هورمونی نیز می‌توانند موجب ناهنجاری پوستی شوند (آکانتوز نیگریکانس) ولی اولین چیزی که باید بررسی شود، قند خون است. سطح انسولین بالا رشد سلول‌های پوستی را تقویت می‌کند و همچنین با افزایش ملانین (رنگدانه‌ی پوست) آن را تیره می‌سازد. آزمایش شاید نشان دهد که فرد هم‌اکنون مبتلا به دیابت می‌باشد اما با احتمال بیشتر، قند خون بالاتر از حد نرمال تشخیص داده خواهد شد که در راه تبدیل به دیابت می‌باشد. کاهش وزن، حتی کمتر از ۵ کیلوگرم احتمالاً قند خون را پائین آورده و به رفع عارضه کمک خواهد کرد. در عین حال درماتولوژیست می‌تواند از لیزر و ویتامینA موضعی برای درمان عارضه‌های پوستی استفاده کند.

بینایی‌تان به خودی‌خود بهبود یافته؟


خلاص شدن ناگهانی از شر عینک شاید خبر خوبی نباشد! اغلب گفته می‌شود که دیدِ تار یکی از نشانه‌های دیابت است ولی در واقع، بینایی در این شرایط، هم می‌تواند بهبود یابد و هم بدتر شود. گزارش‌هایی وجود دارد که با بالا رفتن قند خون بینایی بهبود می‌یابد و با شروع روند درمان دوباره نیاز به عینک احساس می‌شود. علت چیست؟ دیابت سبب تغییر در مایعات بدن می‌شود که این مایعات شامل مایع درون چشم هم هست. این شرایط به بینایی نامنظمی منجر خواهد شد.


بیشتر بخوانید: 


خارش امانتان نمی‌دهد؟


آیا فکر می‌کنید خارش بدن شما برای پزشک مهم نمی‌باشد؟ چنین نیست. دیابت گردش خون را مختل می‌کند که می‌تواند به خشکی و خارش پوست منجر شود. برخی بیماران که تازه دیابتشان تشخیص داده شده است به خارش در اندام‌هایشان (دست و پا) اشاره می‌کنند؛ بنابراین پزشکان باید این نشانه را نیز همراه با نشانه‌های دیگرِ دیابت در نظر بگیرند. اگر مرطوب‌کننده‌های هم نتوانستند کاری بکنند آن را با پزشک در میان بگذارید.

شنوایی‌تان چیزی نیست که قبلاً بود؟


اگر تازگی‌ها عادت پیدا کرده‌اید صدای تلویزیون را بلند کنید یا در محاوره با دیگران بدون درخواست تکرار کردن جملات موفق به درک منظورشان نمی‌شوید، بهتر است به پزشکتان بگویید یک آزمایش قند خون برایتان تجویز کند. مطالعه‌ای از طرف مؤسسه‌ی ملی سلامت آمریکا نشان داده که کاهش قدرت شنوایی می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه‌ی دیابت باشد: افرادی با قند خون بالای نرمال که هنوز با معیارهای دیابت آشنا نشده‌اند، ۳۰% بیشتر احتمال دارد دچار آسیب شنوایی شوند. محققان بر این باورند که دیابت موجب آسیب به عروق و اعصاب گوش داخلی شده و به شنواییِ زیرنرمال می‌انجامد.

مثل اره برقی خروپف می‌کنید؟

تقریباً نصف بیماران دیابتی ناهنجاری‌های مربوط به تنفس در خواب را تجربه می‌کنند. بنابراین اگر با این عارضه (خروپف با صدای بلند و خواب‌آلودگی در طول روز) تشخیص داده شدید، بهتر است نگاهی هم به قند خونتان داشته باشید. مطالعه اخیر در کانادا نشان داد که ۲۳% بیمارانی که با آپنه‌ی خواب انسدادی تشخیص داده می‌شوند، طی پنج و نیم سال بعدی به دیابت مبتلا می‌گردند. این ارتباط به طور کامل شناخته شده نیست ولی یک ارتباط مهم بین این دو را می‌توان ذکر کرد: بیمارانی که مشکلات تنفسی مربوط به ناهنجاری‌های خواب دارند، در طول خواب، بیشتر هورمون‌های استرس ترشح می‌کنند که می‌تواند سطح قند خون را بالا ببرد.

 

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید