انتشار این مقاله


چگونه عادت‌های خوب را ماندگار کنیم؟

کنار گذاشتن عادت‌های قدیمی و جایگزین کردن آن‌ها با عادات جدید، کار دشواری است اما فهم چگونگی تبدیل مقاصد به عمل، می‌تواند کمک بزرگی به این پروسه کند.

در کتاب پرفروش ۷ عادت مردمان موثر، اثر استفن آر. کاوی۱، تاکید شده است که کسب عادات خوب، یکی از فاکتورهای اصلی موفقیت است. کنار گذاشتن عادت‌های قدیمی و جایگزین کردن آن‌ها با عادات جدید، کار دشواری است اما فهم چگونگی تبدیل مقاصد به عمل، می‌تواند کمک بزرگی به این پروسه کند.

هایدی گرانت هالورسن۲، نویسنده و روان‌شناس مشهور عقیده دارد:

مشکل بزرگ بسیاری از ما، اتکای بیش‌از حد به اراده، به تنهایی است؛ درصورتی که خواستن، برای رسیدن به هدف، کافی نیست.

خواستن بدون عمل‌کردن، همانند برکه‌ای است که در طول روز خشک می‌شود و در طول شب، مجدداً پر می‌شود. هر زمان که تصمیم به انجام دادن کاری می‌گیرید که نتیجه‌ی آن در طولانی مدت ظاهر می‌شود، هر روز اراده‌ی شما ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود، تا زمانی که همانند بسیاری از افراد، از تصمیم خود باز می‌گردید. کسب عادات مناسب در رسیدن به هر هدفی ضروری است. در ادامه، برای این هدف، استراتژی‌هایی معرفی شده‌اند. با دکتر مجازی همراه باشید.


مقاله‌ی مرتبط: هفت عادت بد که مانع از موفقیت شما می‌شوند


۱- شما به یک برنامه‌ی خاص نیاز دارید

کسب عادات خوب، همانند هر کار دیگری به برنامه نیاز دارد؛ رسیدن به هدف نیاز به یک برنامه‌ی پله پله دارد. برای مثال، اگر هدف شما، الویت بندی کردن زمانتان است، لیستی از ۵ کار عمده‌ای که انجام می‌دهید را فراهم کنید و در بالای میز کارتان بچسبانید. اگر نیاز است، زیرگروه‌هایی از فعالیتتان را اضافه کنید. سپس هر روز به ترتیب الویت، این کارها را انجام دهید. لازم به ذکر است که نیاز است برنامه‌ی اختصاصی خود را داشته باشید؛ کپی کردن از برنامه‌ی سایرین امر بیهوده‌ای است. برای داشتن یک برنامه‌ی اختصاصی، تصور کنید که اکنون توانسته‌اید به عادتی که می‌خواهید دست‌یافته‌اید:

رفتار شما چگونه تغییر خواهد کرد؟ زمان خود را با چه تفاوت‌هایی می‌گذرانید؟

پرسیدن این سوال‌ها از خودتان هم موجب می‌شود در دستیابی به عادت موردنظر، ثابت‌قدم‌تر شوید و هم مسیر دستیابی را برایتان مشخص‌تر می‌کند.

۲- برای مقابله با چالش‌ها آماده باشید

زمانی که به سوی هر هدفی حرکت می‌کنید، بروز چالش‌هایی در مسیر امری طبیعی است.


مقاله‌ی مرتبط: اساس موفقیت؛ شیوه‌ی تفکر


برای مقابله با مشکلات آماده باشید. نیاز است مشکلات ممکن را پیش‌بینی کنید و پاسخ‌های احتمالی‌تان را تعیین کنید؛ برای مثال؛ اگر در موقعیت X قرار بگیرم، می‌توانم از روش‌های X و X بر این مشکل فائق شوم. اگر هدفتان این است که از این پس، شنونده‌ی بهتری باشید، می‌توانید با خود عهد کنید که:

اگر در صحبت‌های گروهی ایده‌ای مطرح کردم، تا زمانی که همه‌ی پاسخ‌های ممکن را نشنیده‌ام، حرفی نمی‌زنم.

در این صورت، زمانی که در موقعیت قرار می‌گیرید، مغز شما با پاسخ از پیش‌‌آماده‎ای مواجه است و می‌داند باید چه کند.

۳- به تصمیم خود پایبند بمانید (هیچ ضمانت ۳۰روزه‌ای وجود ندارد)

همه‌ی ما کم و بیش‌، شنیده‌ایم که “برای کسب عادات جدید، ۳۰روز کار مورد نظر خود را تکرار کنید، تمام است!” لازم است بدانید چنین قانونی وجود ندارد. هیچ زمان جادویی برای انجام دادن یک کار و سپس تبدیل آن به یک عادت وجود ندارد. مدت زمانی که برای کسب یک عادت جدید، تکرار یک کار نیاز است وابسته به ۳ فاکتور است:

  • عادت مورد نظر تا چه اندازه دشوار است
  • هر چند وقت یکبار باید آن‌را انجام دهید
  • تا چه اندازه با شرایط کنونی شما در تضاد است

پس صبور باشید و تلاش کردن را رها نکنید.


مقاله‌ی مرتبط: چگونه به تصمیم‌هایی که می‌گیرید، پایبند بمانید


پی‌نوشت:

۱ Stephen Covey
۲ Heidi Grant Halvorson

پریا طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *