انتشار این مقاله


آب زغال‌اخته؛ کلید دوپینگ ذهنی در سال‌مندان

بر اساس مطالعۀ جدید، مصرف منظم آب زغال‌اخته موجب بهبود کارکرد مغز در سال‌مندان می‌شود. اخیراً گروهی از محققان دانشگاه اکستر۱ بریتانیا، مصرف روزمرۀ کنسانتره (آب تغلیظ‌شده) زغال‌اخته۲ را به عنوان عامل کمکی مؤثر جهت افزایش کارکرد ذهن در افران مسن، معرفی نموده‌اند. بر اساس مشاهدات پژوهشگران، آن‌دسته از آزمودنی‌هایی که روزانه کنسانترۀ زغال‌اخته مصرف […]

بر اساس مطالعۀ جدید، مصرف منظم آب زغال‌اخته موجب بهبود کارکرد مغز در سال‌مندان می‌شود.

اخیراً گروهی از محققان دانشگاه اکستر۱ بریتانیا، مصرف روزمرۀ کنسانتره (آب تغلیظ‌شده) زغال‌اخته۲ را به عنوان عامل کمکی مؤثر جهت افزایش کارکرد ذهن در افران مسن، معرفی نموده‌اند. بر اساس مشاهدات پژوهشگران، آن‌دسته از آزمودنی‌هایی که روزانه کنسانترۀ زغال‌اخته مصرف می‌کردند؛ در پایان مطالعه، بهبودهایی را در قدرت شناختی مغز، جریان خون مغز و فعال‌شدن مغز هنگام پاسخ به سوالات شناختی تجربه نمودند. شواهدی مبنی بر بهبود کارکرد حافظۀ فعال۳ نیز در دست می‌باشد.

استفاده از مکمل‌های غنی از آنتوسیانیدین‌ها مانند کنسانترۀ زغال‌اخته، موجب افزایش خون‌رسانی و سرعت فعال‌سازی مغز در سال‌مندان می‌شود. امتیاز تصویر: Xicocool.

دکتر جوآنا بوتل۴، سرپرست مطالعه و مدیر گروه علوم ورزش و سلامت دانشگاه اکستر، توضیح می‌دهد:

زغال‌اخته سرشار از زردینه۵ می‌باشد؛ که دارای خواص آنتی‌اکسیدان و ضدالتهابی است. دریافت مقادیر بالای زردینه موجب کاهش سرعت زوال شناختی در سال‌مندان می‌شود، ولی با این حال اطلاعات به‌دست‌آمده از مطالعات انسانی، اندک است.

محققان در این مطالعه به بررسی تأثیرات مطلوب مصرف ۱۲ هفتگی کنسانترۀ زغال‌اخته در خون‌رسانی به مغز، فعال‌سازی مربوط به حل مسئله و کارکرد شناختی مغز در سال‌مندان سالم پرداختند. از میان ۲۶ شرکت‌کننده، ۱۲ نفر به صورت روزانه کنسانترۀ زغال اخته (معادل ۲۳۰ گرم از این میوه در هر روز) دریافت نمودند، حال آن‌که به ۱۴ آزمودنی باقی‌مانده صرفاً دارونما۶ ارائه شد (منظور از دارونما در این‌جا، نوعی کنسانترۀ قلابی و خنثی است که فاقد هرگونه خواص دارویی می‌باشد)

محققان در رابطه با دارونمای استفاده‌شده در مطالعه توضیح می‌دهند:

دارونما معجونی سنتتیک از انگور سیاه و سیب به انضمام مقداری شکر – جهت رسیدن به میزان انرژی کنسانترۀ زغال‌اخته – بود.

قبل و پس از دورۀ ۱۲ هفته‌ای مطالعه، سطح فعالیت مغز آزمودنی‌ها در حین پاسخ به سوالات شناختی، از طریق تصویربرداری MRI ثبت شد. جریان خون به مغز در حالت استراحت نیز اندازه‌گیری شد.

نتایج این مطالعه در ژورنال Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism منتشر شده است.


پیوست

۱. University of Exeter
۲. Blueberry
۳. Working Memory
۴. Joanna Bowtell
۵. Flavonoid
۶. Placebo


 

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید