انتشار این مقاله


بلوبری می‌تواند خطر بیماری قلبی-عروقی را تا ۲۰ درصد کاهش دهد!

یک مطالعه‌ مشخص کرده است ترکیباتی که باعث ایجاد رنگ آبی بلوبری می‌شود، می‌تواند به طور چشمگیری سلامت قلبی-عروقی را تقویت کند.

یک مطالعه‌ی جدید دو قسمته مشخص کرده است که ترکیبات فیتوشیمیایی که باعث ایجاد رنگ آبی بلوبری می‌شود، می‌تواند به طور چشمگیری سلامت قلبی-عروقی را تقویت کند.

فشار خون بالا به دلیل این که علائم قابل ملاحظه‌ای را در مراحل اولیه نشان نمی‌دهد، “قاتل خاموش” نامیده می‌شود و در ایالات متحده تقریبا ۱ نفر از هر ۳ بزرگسال را درگیر می‌کند.

این وضعیت منجر به فشار بر سیستم قلبی-عروقی می‌شود که در دراز مدت ممکن است منجر به نارسایی قلبی، سکته قلبی و نارسایی کلیه شود.

موسسه‌ی ملی سلامت (NIH) پیشنهاد می‌کند که افراد دارای فشار خون، با خوردن غذاهای سالم، ورزش، سیگار نکشیدن و داشتن وزن سالم، وضعیت خود را کنترل کنند.

در کنار بروکلی، اسفناج، حبوبات و ماهی، انواع توت‌ها نیز به دلیل داشتن پلی‌فنول‌های آنتی‌اکسیدان می‌توانند بیماری قلبی را کاهش دهند.


مقاله مرتبط: هفت عادت برای داشتن قلبی سالم


مطالعه‌ی جدید بر خواص قلبی- عروقی بلوبری تمرکز دارد و نشان می‌دهد آنتوسیانین‌ها (ترکیبات فیتوشیمیایی که باعث ایجاد رنگ بلوبری می‌شود) منجر به اثرات مفید این میوه بر سیستم قلبی-عروقی می‌شود.

سرپرست این مطالعه Ana Rodriguez-Mateos است؛ PhD دپارتمان علوم تغذیه‌ای از کالج King در لندن، بریتانیا. محققان این مطالعه یافته‌های خود را در مجله‌ی  The Journals of Gerontology: Series A به چاپ رسانده‌اند.

آنتوسیانین‌ها و فشار خون

Rodriguez-Mateos و همکارانش، ۴۰ شرکت‌کننده را که در سلامت کامل به سر می‌بردند، برای مطالعه به کار گرفتند و آن‌ها را به طور تصادفی به دو گروه تقسیم کردند: به یکی از گروه‌ها روزانه یک نوشیدنی حاوی ۲۰۰ گرم بلوبری و به گروه دیگر یک نوشیدنی کنترل داده می‌شد.

برای بررسی اثرات بلوبری، محققان فشار خون شرکت‌کنندگان و اتساع رگی وابسته به جریان (FMD) را از شریان‌های براکیال اندازه گرفتند.

FMD استانداری برای شناسایی خطر قلبی-عروقی است؛ این مقیاس نشان‌ می‌دهد در جریان بالاتری از خون، شریان براکیال چه مقدار گشاد می‌شود.

در بخش دوم مطالعه، محققان نوشیدن بلوبری، نوشیدن آنتوسیانین خالص و نوشیدن مایع کنترل را مقایسه کردند؛ نوشیدنی کنترل حاوی مقادیری از فیبر، مواد معدنی و ویتامین‌ها بود که معادل این مواد در بلوبری طراحی شده بود.

فشار خون ۵ میلی‌متر جیوه کاهش می‌یابد!

دانشمندان اثرات مفید نوشیدن بلوبری را تنها ۲ ساعت پس از مصرف شرکت‌کنندگان متوجه شدند.

نویسندگان گزارش می‌کنند:

با اندازه‌گیری FMD، مشخص شد که آنتوسیانین‌های خالص شده با یک دوز مشخص، باعث بهبود عملکرد سلول‌های اندوتلیال در افراد سالم می‌شود.

اندوتلیوم نوعی غشا است که درون قلب و رگ‌های خونی قرار دارد. این غشا شامل سلول‌های اندوتلیال است که به کنترل اتساع و انقباض شریان‌ها کمک می‌کند.

هم‌چنین سلول‌های اندوتلیال فشار خون را بررسی می‌کنند و نقش مهمی در لخته‌شدن خون دارند.

نویسندگان می‌گویند:

اثراتی که در مورد نوشیدنی بلوبری به دست آمد، مشابه همان اثرات آنتوسیانین خالص بود؛ در حالیکه نوشیدنی‌های کنترل که حاوی فیبر، مواد معدنی یا ویتامین‌ها بودند، هیچ اثر چشمگیری نداشتند.

پس از یک ماه مصرف بلوبری به میزان ۲۰۰ گرم در روز، فشار خون شرکت‌کنندگان به طور متوسط ۵ میلی‌متر جیوه کاهش یافت. محققان متوجه شدند که چنین کاهش فشاری معمولا با دارو حاصل می‌شود.

محققان می‌گویند:

نتایج ما، نشان می‌دهد متابولیت‌های آنتوسیانین به عنوان میانجی‌های عمده‌ی فعالیت عروقی بلوبری هستند و باعث تغییر برنامه‌ی ژنی سلول‌ها می‌شوند.

Rodriguez-Mateos با نظر به یافته‌ها می‌گوید:

بهتر است برای بهره‌مند شدن از همه‌ی فواید بلوبری، آن را به طور کامل مصرف کرد؛ ولی مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که بیشتر این اثرات به دلیل آنتوسیانین‌ها است.


مقاله مرتبط: بلوبری موجب افزایش تأثیر درمان سرطان سرویکال می‌شود


محققان توضیح می‌دهند که آنتوسیانین‌ها به عنوان متابولیت‌های اسید فنولیک در خون گردش می‌کنند.

Ana Rodriguez-Mateos می‌گوید:

اگر تغییراتی که در عملکرد رگ‌های خونی پس از خوردن روزانه‌ی بلوبری مشاهده می‌کنیم، بتواند در طول زندگی در بدن باقی بماند، می‌تواند تا ۲۰ درصد باعث کاهش خطر پیشرفت بیماری‌های قلبی-عروقی شود.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید