انتشار این مقاله


بلوبری موجب افزایش تأثیر درمان سرطان سرویکال می‌شود

ترکیب عصاره بلوبری با رادیوتراپی می‌تواند تاثیر درمان را افزایش دهد.

با استناد به مرکز کنترل و پیشگیری بیمار‌ی‌ها، تقریباً ۱۲ هزار نفر از زنان در ایالات متحده مبتلا به سرطان گردن رحم‌اند. یکی از معمول‌ترین روش‌ها برای درمان سرطان سرویکال، رادیوتراپی است. در حین این که که رادیوتراپی سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد، موجب از بین رفتن سلول‌های سالم پیرامون نیز می‌شود. محققان دانشکدۀ پزشکی میسوری بر روی سلول‌های آزمایشگاهی سرطانی انسان مطالعاتی انجام داده‌اند تا نشان دهند ترکیب عصاره بلوبری با رادیوتراپی می‌تواند تاثیر درمان را افزایش دهد.


مقاله مرتبط: هفت ابر غذایی که در پیشگیری از سرطان موثرند


دکتر یوجیانگ فنگ (Yujiang Fang)، استاد مهمان در دانشگاه پزشکی میسوری و نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید:

رادیوتراپی از پرتو ایکس پرانرژی و امواج دیگر نظیر اشعه گاما، برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند. برای برخی سرطان‌ها مانند فاز تاخیری سرطان سرویکال، رادیوتراپی بهترین گزینه درمان است. با این حال، آسیب به سلول‌های سالم پیرامون همیشه اتفاق می‌افتد. بر اساس تحقیق پیشین، ما عصاره بلوبری را مورد مطالعه قرار دادیم تا بررسی کنیم که آیا می‌تواند به عنوان حساس‌کننده به تشعشع مورد استفاده قرار گیرد.

حساس‌کننده‌‌ها به تشعشع از لحاظ شیمیایی غیر سمی بوده و پاسخ‌دهی سلول‌‌های سرطانی به رادیوتراپی را افزایش می‌دهند. در تحقیق قبلی، فنگ و تیم تحقیقاتی‌اش نشان دادند که رسوراترول، ترکیبی در انگور قرمز، می‌تواند به عنوان حساس کننده به تشعشع برای درمان سرطان پروستات مورد استفاده قرار بگیرد. بلوبری نیز محتوی رسوراترول است.
فنگ توضیح می‌دهد:

علاوه بر رسوراترول، بلوبری نیز محتوی رسوراترول است. فلاونوئیدها مواد شیمیایی هستند که احتمال می‌رود خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد التهابی و آنتی باکتریالی داشته باشند.


مقاله مرتبط: چگونه یک رژیم غذایی پرچرب سبب پیشرفت سرطان می‌شود


محققان از ردۀ سلولی سرطان سرویکال انسانی برای شبیه سازی درمان بالینی استفاده کردند. رده‌های سلولی به ۴ گروه تقسیم شده بودند که شامل یک گروه کنترل، یک گروه دریافت کننده تشعشع، یک گروه دریافت کننده عصاره بلوبری و یک گروه دریافت کننده عصاره و تشعشع بودند.

فنگ ادامه می‌دهد:

تیم ما از سه روش اندازه‌گیری متفاوت برای تائید نتیجه مطالعه استفاده کرد. رادیوتراپی تقریباً سلول‌های سرطانی را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد. نکته جالب این است که در گروهی که تنها عصاره بلوبری دریافت کرده بود، سلول‌های سرطانی تا ۲۵ درصد کاهش یافتند. با این حال بیشترین کاهش سلول‌های سرطانی در گروه رادیوتراپی و عصاره همزمان اتفاق افتاد، با کاهشی حدود ۷۰ درصد.

فنگ توضیح داد که این مکانیزم که موجب می‌شود عصاره بلوبری، یک حساس‌کننده به تشعشع محسوب شود، و همچنین رشد انفجاری و غیرطبیعی سلول‌ها را کاهش دهد. سلول‌های سرطانی با بازسازی خود از مرگ فرار می‌کنند. عصاره، همراه با کاهش تکثیر سلول‌ها، سلول‌های سرطانی را به تله مرگ می‌اندازد. پس تولید سلول‌های سرطانی را مهار می‌کند و مرگ آن‌ها را ترویج می‌دهد.

فنگ گفت که مطالعه حیوانی قدم بعدی است تا تائید کند که تیم او می‌تواند به نتیجه مشابهی دست پیدا کند. بلوبری‌ها خیلی رایج هستند و در همه جای دنیا یافت می‌شوند. آن‌ها به آسانی در دسترس هستند و قیمت زیادی ندارند. احتمال می‌رود به عنوان یک گزینه درمان طبیعی برای افزایش اثرپذیری درمان‌های موجود، با اشتیاق پذیرفته شوند.

مطالعۀ ” بلوبری به عنوان حساس کننده به تشعشع بالقوه برای درمان سرطان سرویکال”، اخیراً در Pathology and Oncology Magazine منتشر شده است.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید