انتشار این مقاله


این ۵ تست برای پیش‌بینی خطر بیماری قلبی بهتر عمل می‌کند

۵ تست ساده‌ی پزشکی با هم ارزیابی گسترده و دقیق‌تری از خطر بیماری قلبی نسبت به روش‌های کنونی ارائه می‌دهند.

متخصصان قلب در مرکز پزشکی UT Southwestern می‌گویند که ۵ تست ساده‌ی پزشکی با هم ارزیابی گسترده و دقیق‌تری از خطر بیماری قلبی نسبت به روش‌های کنونی ارائه می‌دهند.

متخصصان قلب، دکتر James de Lemos (چپ) و دکتر Amit Khera (راست) یک نتیجه‌ی چاپی نوار قلب و اسکن کلسیم (۲ تست از ۵ تست تحقیق) را بازبینی می‌کنند که می‌تواند به ارزیابی بیماری قلبی بسیار کمک نماید. UT Southwestern©

نتایج ۵ تست، نوار قلب (EKG)، سی‌تی اسکن محدود شده و سه آزمایش خون دیگر در ترکیب با یکدیگر، بهتر پیش‌بینی خواهند کرد که چه کسی به بیماری قلبی دچار خواهد شد. این تست‌ها در مقایسه با تمرکز روی فشار خون، کلسترول، دیابت و سابقه‌ی استعمال دخانیات کارآمدتر ظاهر شده‌اند.

این تست‌ها برای شناسایی خطر غیرمنتظره‌ بین افرادی با ریسک‌فاکتورهای سنتی بسیار قدرتمند اند. این‌ها شامل افرادی می‌شوند که از خطری که در آن هستند خبر ندارند و پیشگیری‌های لازم را هم انجام نمی‌دهند.

این ۵ تست و اطلاعاتی که فراهم می‌کنند:

یک نوار قلب با ۱۲ اشتقاق یا لید اطلاعاتی را راجع به هایپرتروفی یا ضخیم‌شدگی عضله‌ی قلب در اختیار ما قرار می‌دهد.
یک اسکن کلسیم کرونری، تست تصویربرداری با پرتوزایی پائین، مشخص می‌کند که پلاک‌های کلسیفیه در کجای قلب یا شریان‌ها تجمع یافته‌اند.
یک آزمایش خون برای پروتئین واکنشی سی (C-reactive protein) که التهاب را نشان می‌دهد.
یک آزمایش خون برای هورمون NT-proBNP که استرس را در قلب نشان می‌دهد.
یک آزمایش خون برای حساسیت بالا نسبت به تروپونین T که آسیب به عضله‌ی قلبی را نشان می‌دهد. تست تروپونین معمولاً در بیمارستان‌ها برای تشخیص حمله‌ی قلبی انجام می‌شود ولی این تست صدمات ناچیز را نیز نشان می‌دهد که نشانه یا علائم هشداردهنده‌ای ندارند.

چهار مورد تست اولی در دسترس است و تست پنجم نیز به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت.

اطلاعات محققان از دو مطالعه‌ی بزرگ جمع‌آوری شده که در آن‌ها افراد را برای بیش از یک دهه‌ مورد تعقیب قرار داده‌اند. این مطالعه که در ژورنال Circulation منتشر شده، بخشی از پایه‌گذاری آن به دست NASA انجام گرفته است که می‌خواهد استراتژی‌های بهتری برای پیش‌بینی بیماری قلبی در فضانوردان اتخاذ نماید.


مقاله‌ی مرتبط: فضانوردان آپولو، بیشتر در معرض مشکلات قلبی عروقی


این تحقیق جدید روی طیف گسترده‌تری از وقایع بیماری‌های قلبی‌عروقی تمرکز دارد که از تجمع پلاک‌های کلسترول فراتر می‌روند. تحقیق از حملات قلبی و سکته‌ی مغزی فراتر رفته و به نارسایی قلبی (عارضه‌ای مزمن که در آن قلب به طوری پیشرونده ضعیف‌تر می‌شود) و فیبریلاسیون دهلیزی (مشکل در ریتم قلب) نیز چشم داشته است.

بهتر است علم امروزی را برای کمک به مشکل بیماری‌های قلبی، اولین عامل مرگ‌ومیر، فراخواند. روش‌های تصویربردای نوین و آزمایش‌ خون‌های جدید بر پایه‌ی بیوماکرهایی نو می‌توانند برای تشخیص افرادی که در خطر قرار دارند کمک‌کننده باشند.

این تست‌ها با یکدیگر در سیستم امتیازدهی واحدی ترکیب می‌شوند که برای هر کدام از موارد غیر معمول امتیازی در نظر گرفته خواهد شد. در مقایسه با کسی که هیچ نتیجه‌ی غیرمعمولی نداشته باشد، افرادی که هر ۵ تست‌شان غیرمعمول باشد، خطر عوارض قلبی برای آن‌ها در ۱۰ سال آینده، ۲۰ برابر بیشتر خواهد بود.

ناسا بنیادی برای تحقیقات بیومدیکال فضایی دارد که در این تحقیقات شرکت داشته است. با در نظر گرفتن اینکه ناسا در حال برنامه‌ریزی برای سفرهای بلندمدت فضایی، مثلاً به مریخ می‌باشد، فضانوردان باید از بین افرادی انتخاب شوند که نه تنها اکنون سالم اند، بلکه در آینده نیز سالم خواهند بود. اگر در شرایط مذکور مشکلی قلبی‌عروقی برای شخص پیش‌ بیاید، باید انتظار یک فاجعه را داشت.

مسأله اینجاست که هر چیزی که برای سلامت قلب فضانورد مهم است برای سایر افراد هم مهم خواهد بود. با این ۵ تست همه می‌توانند اطلاعات زیادی درباره‌ی آینده‌ی ۱۰ تا ۲۰ ساله‌ی قلب خود کسب نمایند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید