انتشار این مقاله


کدام ویژگی شخصیتی مردان از نظر زنان جذاب است؟

زنان میگویند که ویژگی های شخصیتی خودمانی(صمیمی) و دارای احترام و ادب را ترجیح میدهند، اما تحقیقات اخیر نشان میدهد که در واقع، فقط اینطور به نظر میرسد. هنگامی که آزمایش شد، زنان، مردانی را که از لحاظ جسمی جذاب بودند را بیشتر از مردان دارای ویژگی های شخصیتی خوب، انتخاب کردند. مخصوصا زنان جوان‌تر […]

زنان میگویند که ویژگی های شخصیتی خودمانی(صمیمی) و دارای احترام و ادب را ترجیح میدهند، اما تحقیقات اخیر نشان میدهد که در واقع، فقط اینطور به نظر میرسد.

هنگامی که آزمایش شد، زنان، مردانی را که از لحاظ جسمی جذاب بودند را بیشتر از مردان دارای ویژگی های شخصیتی خوب، انتخاب کردند. مخصوصا زنان جوان‌تر توجه کمتری به قابل اعتماد، مودب و درستکار بودن مردان داشتند و فقط به ظاهرشان توجه میکردند. زنان مسن تر اندکی توجه بیشتری به شخصیت داشتند، البته تنها زمانیکه انتخاب بین مردان جذاب بود!

این نتیجه گیری از مطالعۀ ۸۰ زن در سنین بین ۱۵ تا ۲۹ سال و مادران آنها بدست آمده است. به آنها ۳ تصویر از مردان دارای جذابیت های متفاوت نشان داده شد. در هر تصویر شخصیت هایی با ویژگی های مطلوب متفاوت بود. نتیجه نشان داد هنگامی که مردان جذاب نبودند، شخصیت بود که باعث ایجاد تفاوت اندک بین آنها مي‌شد.

پرفسور Madeleine Fugère، نویسندۀ اول این مطالعه، گفت:

ما به این نتیجه رسیدیم که داشتن حداقل سطح جذابیت فیزیکی برای دختران و مادرانشان مهم و ضروری است.

زنان جوان‌تر در انتخاب بین مردان مشکل پسندتر بودند. اگرچه مادرانشان نیز مردان جذاب‌تر را بیشتر مناسب دخترانشان می‌دانستند.

پرفسور Madeleine Fugère افزود:

این ممکن است نشاندهندۀ این باشد که افراد غیر جذاب، برای دختران نسبت به مادرانشان کمتر قابل قبول است. همچنین می‌تواند به این معنی باشد که زنان و مادرانشان ممکن است برداشت و عقیدۀ متفاوتی از حداقل سطح جذابیت قابل قبول داشته باشند؛ مادران نسبت به دختران کمتر استانداردهای سختگیرانه دارند.”

هنگامی که مستقیما از زنان در مورد اهمیت شخصیت سوال شد، همۀ آنها دورویانه عمل کردند! یعنی برخلاف عملشان، شخصیت را مهم دانستند. آنها گفتند که صمیمیت و مودب بودن بسیار مهم تر از داشتن جذابیت فیزیکی است.

پرفسور Madeleine Fugère گفت:

“با این حال، هنوز هم می‌پندارند همسر بالقوه باید حداقل دارای کمترین سطح از استانداردهای جذابیت‌های فیزیکی و ظاهری باشد. با این حال، هنگامی که طیف وسیعی از جذابیت ها ارائه می‌شود، جذابیت‌های فیزیکی نسبت به ویژگی‌های دیگر در اولویت قرار داده می‌شود.”

این مطالعه در ژورنال علوم روانشناسی تکاملی (Evolutionary Psychological Science) به چاپ رسیده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید