انتشار این مقاله


علت گرمای بدن چیست؟

در گذشته دانشمندان تصور می‌کردند که ماکروفاژهای خونی، نقش عمده‌ای در تولید حرارت دارند، اما مطالعات جدید نشان دهنده‌ی این است که عامل اصلی تولید حرارت، سیستم عصبی سمپاتیک است که عمدتا توسط مغز کنترل می‌شود. این نتایج به صورت آنلاین در Nature Medicine منتشر شده‌اند. تیم تحقیقاتی به سرپرستی کریستف بوتنر، استاد پزشکی (غدد، دیابت، […]

در گذشته دانشمندان تصور می‌کردند که ماکروفاژهای خونی، نقش عمده‌ای در تولید حرارت دارند، اما مطالعات جدید نشان دهنده‌ی این است که عامل اصلی تولید حرارت، سیستم عصبی سمپاتیک است که عمدتا توسط مغز کنترل می‌شود. این نتایج به صورت آنلاین در Nature Medicine منتشر شده‌اند.

تیم تحقیقاتی به سرپرستی کریستف بوتنر، استاد پزشکی (غدد، دیابت، بیماری‌های استخوانی) در دانشکده مانت سینای، دریافتند که کاتکول‎آمین‌ها که توسط سیستم عصبی سمپاتیک ترشح می‌شوند، فعال کننده چربی قهوه‌ای هستند. بافت چربی قهوه‌ای نوعی بافت چربی است که با تولید انرژِی حاصل ا ز سوزاندن مواد ما را گرم نگه می‌دارد.


مقاله‌ی مرتبط: مسیر تبدیل چربی سفید به چربی قهوه‌ای کشف شد


کاتکول آمین‌ها همچنین می‌توانند بافت چربی سفید، نوعی از بافت چربی که چربی ذخیره می‌کند و بیشتر با آن آشنا هستید را نیز به بافتی شبیه چربی قهوه‌ای تبدیل کند. محققان بررسی کردند که آیا ماکروفاژها می‌توانند یک منبع جایگزین برای ترشح کوتکول آمین‌ها باشند یا خیر؟ دکتر بوتنر در این باره می‌گوید:

گرمازایی یک فرایند متابولیکی است که در موارد زیادی مورد توجه است؛ مثل داروهایی وجود دارند که با بالا بردن مصرف انرژی موجب لاغری و بهبود دیابت می‌شوند. مشخص شده‌است که ماکروفاژها در این زمینه اهمیت چندانی ندارند، اما سیستم عصبی مرکزی از طریق اعصاب سمپاتیک به وضوح در این زمینه نقش دارد. بنابراین مهم است که نقش مغز و سیستم عصبی سمپاتیک را در این زمینه بررسی کنیم.

توانایی تولید گرما در جانوران خون گرم از جمله انسان برای حفظ حیات ضروری است و مانع مرگ می‌شود. دکتر بوتنر در این باره می‌گوید:

این فشار تکاملی که به بیولوژی انسان و سایر حیوانات خون گرم شکل داده‌است، توضیح می‌دهد که چرا انسان در محیطی که ما در آن زندگی می‌کنیم مستعد ابتلا به دیابت است.

با وجود تلاش‌های بسیار صورت گرفته برای هدف قرار دادن سیستم ایمنی بدن برای درمان دیابت و مقاومت به انسولین تاکنون نتیجه خوبی از عملکرد این داروها بر بیمارانی با مشکلات متابولیتی گزارش نشده است. در حال که به گفته‌ی این تیم پزشکی شاید کلید مبارزه با اثرات مخرب دیابت و چاقی باز گرداندن قدرت کنترلی سیستم عصبی بر گرمازایی و متابولیسم باشد.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. با درود
    سه نفر درخانواده ما دچار گرمی بدن هستن که این مورد باعث دردسر زیادی شده. بدن من نسبت به سرما قویه ولی در دماهای پایین سردم میشه. این روزها دمای هوا از عصر به ۹ درجه و شب تا ۶ درجه میرسه و دراین دما نه تنها شوفاژ استفاده نمیشه بلکه پنجره ها را نیز باز می کنند چون گرمشان هست. هوای سرد کتحرک در منزل باعث سردی در دست و وای من کیشود به حدی که غذای آور شده و باعث درگیری های لفظی می شود. لطفا راهنمایی کنید وضعیت نرمال به چه شکله؟ اگر در دمای ۷ درجه بدن من سرد میشود عادی است یا غیر عادی و چه مواردی باید مورد آزمایش قرار بگیرد. چون واقعا دیگه قابل تحمل نیست این وضعیت و چون سخ نفر گرمایی هستن همیشه طبق نظر آنها پیش میرود و این سرما باعث کاهش روابط و جدا شدن من از خانواده داره میشه.

دیدگاهتان را بنویسید