انتشار این مقاله


بتابلاکرها؛ کشف خاصیت ضدسرطانی

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که کارودیلول، دارویی که برای درمان فشار خون بالا به کار می‌رود، می‌تواند از سلول‌ها در برابر نور خورشید، که یکی از موراد کارسینوژن است، محافظت کند.

بتابلاکرها دارای ویژگی‌های ضدسرطانی می‌باشند!

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که کارودیلول، دارویی که برای درمان فشار خون بالا به کار می‌رود، می‌تواند از سلول‌ها در برابر نور خورشید، که یکی از موراد کارسینوژن است، محافظت کند. این امر مانع ابتلا به سرطان می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: درمان دارویی فشار خون بالا


شری لیانگ ۱، فارغ‌التحصیل از دانشگاه علم سلامت غرب، کالج داروسازی، نتایج این پژوهش را در میتینگ سالانه‌ی فارماکولوژی و درمان‌های آزمایشگاهی در ۲۲-۲۶ آوریل ۲۰۱۷ ارائه خواهد داد.

یینگ هوانگ ۲، از سرپرست‌های این مجموعه‌ی تحقیقاتی، اظهار دارد:

یک خطای آرمایشگاهی تصادفی، به کشف علمی بسیار جالبی منجر شده‌است. پژوهش‌های ما می‌تواند منجر به کشف راهی جدید برای مبارزه با سرطان شود.

خاصیت ضدسرطانی کارودیلول پس از آن‌که یک دانشجوی فارغ‌التحصیل در حال مطالعه‌ی احتمال افزایش ریسک ابتلا به سرطان پس از مصرف کارودیلول و سایر داروهای بتابلاکر بود، کشف شد! وی متوجه شد که این دارو، برخلاف آن‌چه تصور می‌کرد، تاثیری بازدارنده بر رشد سرطان پوست دارد.

پس از پی بردن به این نتایج، پژوهشگران آزمایشی طراحی کردند که مشخص می‌کرد کارودیلول می‌تواند مانعابتلا به سرطان پوست در موش‌هایی که در معرض تابش اشعه‌ی ماوابنفش  B  قرار می‌گیرد می‌شود. این اشعه، قسمت آسیب‌رسان نور خورشید است که سبب آسیب طبقه‌ی اپیدرم پوست می‌شود.
نتایج نشان می‌دادند که کارودیلول نقشی محافظ در موش‌های قرارگرفته در معرض اشعه‌ی UVB ایفا می‌کند و مانع آسیب‌های DNA و مرگ سلولی می‌شود. دسته‌ای از این موش‌ها فاقد مو بوده و پس از قرارگیری در معرض اشعه، داروی کارودیلول را مصرف می‌کردند، هم به تومورهای کوچک‌تری مبتلا می‌شدند و هم تعداد این تومورها نسبت به گروهی مشابه که این دارو را دریافت نمی‌کردند، کاهش می‌یافت. به‌علاوه، مصرف این دارو موجب می‌شود که رشد این تومورها با تأخیر همراه شود.


مقاله‌ی مرتبط: هر آنچه که باید درباره‌ی انواع سرطان‌ها بدانید


حال این سوال به وجود می‌آید که آیا همه‌ی داروهای بتابلاکر دارای ویژگی ضدسرطان می‌باشند یا خیر. پژوهشگران پی برده‌اند که همه‌ی داروهای بتابلاکر ویژگی‌های ضدسرطانی را ندارند و دسته‌ای که خواص ضدسرطانی درند، روی مولکول‌هایی اثر دارند که هنوز شناخته نشده‌اند.

دکتر  بردلی تی.آندرسون ۳، سرپرست دیگر مجموعه اظهار دارد:

ما اطلاعاتی اولیه داریم که نشان می‌دهند بتابلاکرهای ضدسرطان، احتمالا حاوی گیرنده‌های سلولی هستند که به گیرنده‌های بتا-آدرنرژیکی که در اغلب سلول‌ها برای آن‌ها وجود دارد، متفاوت است. مکانیسمی که این داروها علیه سرطان دارند، ناشناخته است.
پس از رسیدن به این نتایج، محققان عقیده دارند که از کارودیلول و بتابلاکرهای مشابه آن می‌توان در ساخت کرم‌ها یا اسپری‌های ضدآفتاب استفاده کرد تا اثر مخرب اشعه‌ی UV را تسهیل بخشند.

فهم مکانیسم عملکرد این دارو به دانشمندان فرصت ساخت یک داروی جدید ضدسرطان را بدون داشتن عوارض جانبی روی سیستم گردش خون می‌دهد!


پی نوشت

۱ Sherry Liang

۲ Ying Huang

۳ Bradley T. Andresen

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید