انتشار این مقاله


دهان شما در مورد سلامتی‌تان چه می‌گوید؟

ببینید که چگونه دیابت، بیماری قلبی، پوکی استخوان و مشکلات بهداشتی دیگر به بیماری‌های لثه و بهداشت دهان و دندان مربوط هستند. آیا باکتری‌های دهان می‌توانند بر قلب تاثیر بگذارند؟ برخی از مطالعات نشان می‌دهد که احتمال ابتلای افراد دارای بیماری لثه به بیماری قلبی نسبت به افرادی با لثه‌های سالم بیشتر است. محققان درمورد […]

ببینید که چگونه دیابت، بیماری قلبی، پوکی استخوان و مشکلات بهداشتی دیگر به بیماری‌های لثه و بهداشت دهان و دندان مربوط هستند.

آیا باکتری‌های دهان می‌توانند بر قلب تاثیر بگذارند؟

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که احتمال ابتلای افراد دارای بیماری لثه به بیماری قلبی نسبت به افرادی با لثه‌های سالم بیشتر است. محققان درمورد علت آن مطمئن نیستند؛ اینکه بیماری لثه باعث ایجاد بیماری‌های دیگر شود ثابت نشده است اما منطقی است که از دهان مانند بقیه قسمت‌های بدن خود محافظت کنید.

بیماری لثه و دیابت

دیابت می‌تواند مقاومت بدن در برابر ابتلا به عفونت را کاهش دهد. قند خون بالا خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد. همچنین، بیماری‌های لثه می‌تواند حفظ سطح قند خون را سخت‌تر می‌کند. از لثه‌های خود با نگه داشتن سطح قند خون به نزدیک‌ترین مقدار ممکن به حالت عادی محافظت کنید. بعد از هر وعده‌ی غذا مسواک و نخ‌دندان بزنید و با دهانشویه ضدعفونی کننده روزانه دهان خود را بشویید. حداقل دو بار در سال به دندانپزشک خود مراجعه کنید البته گاهی اوقات ممکن است دندانپزشک‌تان بخواهد شما را بیشتر ببینید.

خشکی دهان و زبان منجر به پوسیدگی دندان می‌شوند

۴ میلیون آمریکایی مبتلا به سندرم Sjögren بیشتر مستعد ابتلا به مشکلات بهداشت دهان و دندان هستند. در سندرم شوگرن، سیستم ایمنی بدن به اشتباه به مجاری اشک و غدد بزاقی حمله می‌کند که منجر به چشم خشک و دهان خشک (xerostomia) می‌شود. بزاق به حفاظت از دندان‌ها و لثه در مقابل باکتری که موجب ایجاد حفره و التهاب لثه می‌شوند، کمک می‌کند. بنابراین یک دهان دائما خشک بیشتر در معرض پوسیدگی دندان و بیماری لثه است.

داروهایی که باعث خشکی دهان می‌شوند

با توجه به اینکه خشکی دهان مزمن خطر ابتلا به حفره‌ها و بیماری‌های لثه را افزایش می‌دهد، ممکن است بخواهید جعبه‌ی داروهای خود را چک کنید. آنتی هیستامین‌ها، ضد احتقان‌ها، ضددردها و داروهای ضد افسردگی در بین داروها می‌توانند موجب خشکی دهان شوند. با دکتر یا دندانپزشک گفتگو کنید تا فهمید که آیا رژیم دارویی شما بهداشت دهان و دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهد یا نه، و چه کاری می‌توانید در مورد آن انجام دهید.

استرس و دندان‌ قروچه

اگر شما تحت استرس، اضطراب و افسردگی هستید، ممکن است در معرض خطر بالاتری برای مشکلات بهداشت دهان و دندان باشید. افراد تحت استرس، سطح بالایی از هورمون کورتیزول تولید می‌کنند، که در لثه‌ها و بدن خرابی به بار می‌آورد. استرس همچنین منجر به مراقبت‌های دهانی ضعیف می‌شود؛ بیش از ۵۰٪ از مردم در هنگام استرس به طور منظم مسواک و نخ دندان نمی‌زنند. دیگر عادات مربوط به استرس شامل سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، و فشار دادن دندان‌ها به هم و دندان قروچه (bruxism) هستند.

پوکی استخوان و از دست دادن دندان

پوکی استخوان یا استئوپروسیس روی تمام استخوان‌های بدن شما از جمله استخوان فک تاثیر می‌گذارد و می‌تواند موجب افتادن دندان‌ها شود. باکتری از پریودنتیت که بیماری شدید لثه است هم می‌تواند باعث شکستن استخوان فک شود. یک نوع داروی پوکی استخوان، بیس فسفونات‌ها، ممکن است اندکی خطر یک بیماری نادر به نام استئونکروز که باعث مرگ استخوان فک می‌شود را افزایش دهد. این معمولا تنها نگرانی بعد از عمل جراحی دندان پیچیده است. اگر بیس فسفونات استفاده می‌کنید به دندانپزشک خود بگویید.

لثه رنگ پریده و کم خونی

اگر کم‌خونی داشته باشید ممکن است دهان شما رنگ پریده بوده و درد داشته باشد و زبان شما می‌تواند متورم و ملتهب شود (التهاب زبان یا glossitis). هنگامی که شما کم خونی دارید، بدن شما به اندازه کافی گلبول‌های قرمز خون ندارد، و یا گلبول‌های قرمز خون شما حاوی هموگلوبین کافی نیستند. در نتیجه، بدن شما به اندازه کافی اکسیژن دریافت نمی‌کند. انواع مختلفی از کم خونی وجود دارد، و درمان‌ها متفاوت هستند. برای پیدا کردن نوع کم خونی و چگونگی درمان آن با پزشک خود گفتگو کنید.

اختلالات غذا خوردن باعث سایش و فساد مینای دندان 

دندانپزشک ممکن است اولین کسی باشد که متوجه نشانه‌هایی از اختلالات غذا خوردن مانند پرخوری شود. اسید معده ناشی از استفراغ‌های مکرر می‌تواند به شدت باعث ساییده شدن مینای دندان شود. استفراغ‌ همچنین می‌تواند باعث تورم در غدد دهان، گلو و بزاق و همچنین بوی بد دهان شود. بی اشتهایی (Anorexia) ، پراشتهایی (bulimia) و دیگر اختلالات غذا خوردن همچنین می‌توانند منجر به کمبود تغذیه‌ای جدی شود که سلامت دندان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برفک دهان و HIV

افراد مبتلا به HIV و ایدز ممکن است به برفک دهان، زگیل دهان، تب خال، زخم‌های شانکر و لکوپلاکیای مودار مبتلا شوند، که به شکل تکه‌های سفید یا خاکستری بر روی زبان یا داخل گونه مشاهده می‌شوند. ضعف سیستم ایمنی بدن و ناتوانی آن برای مقابله با عفونت مقصر این مشکل هستند. افراد مبتلا به HIV/AIDS همچنین ممکن است خشکی دهان را تجربه کنند که خطر ابتلا به پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهد و می‌تواند جویدن، غذا خوردن، بلع، یا صحبت کردن را دشوار بکند.

درمان بیماری لثه ممکن است به RA کمک کند

افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید (RA) هشت برابر بیشتر از افرادی که این بیماری خود ایمنی را ندارند، احتمال دارد به بیماری لثه مبتلا شوند. التهاب ممکن است وجه مشترک میان بیماری لثه و آرتریت روماتوئید باشد. چیزی که اوضاع را بدتر می‌کند این است که افراد مبتلا به RA می‌توانند مشکل مسواک زدن و نخ دندان را به دلیل صدمه به مفاصل انگشت داشته باشند. خبر خوب این است که درمان التهاب و عفونت لثه موجود همچنین می‌تواند درد مفاصل و التهاب را کاهش دهد.

از دست دادن دندان و بیماری‌های کلیه

بزرگسالان بدون دندان ممکن است نسبت به کسانی که هنوز دندان دارند احتمال بیشتری داشته باشد که به بیماری مزمن کلیه مبتلا شوند. اینکه دقیقا چگونه بیماری کلیوی و بیماری‌های پریودنتال به هم مرتبط هستند هنوز ۱۰۰٪ روشن نیست. اما محققان می‌گویند که التهاب مزمن ممکن است یک وجه مشترک آن‌ها باشد. بنابراین مراقبت از دندان‌ها و لثه ها ممکن است خطر ابتلا به مشکلات مزمن کلیوی را کاهش دهد.

بیماری لثه و تولد زودرس

اگر باردار هستید و بیماری‌های لثه دارید، احتمال بیشتری دارد که  یک کودک خیلی زود و بیش از حد کوچک به دنیا بیاورید. اینکه دقیقا چگونه این دو شرایط با هم مرتبط هستند هنوز ناشناخته است. ممکن است التهاب یا عفونت مقصر باشند. بارداری و تغییرات هورمونی مرتبط با آن نیز به نظر می رسد بیماری لثه را بدتر می‌کند برای چگونگی محافظت از خودتان و نوزادتان با متخصص زنان یا دندانپزشک خود صحبت کنید.

لثه سالم چه شکلی است؟

لثه سالم باید صورتی و سفت باشد، نه قرمز رنگ و متورم. برای سالم نگه داشتن لثه‌ها، بهداشت دهان خود را رعایت کنید. دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، حداقل یک بار در روز نخ  دندان بزنید، یک یا دو بار در روز با دهانشویه ضد عفونی کننده دهان خود را شستشو دهید، به طور منظم به دندانپزشک بروید، و از سیگار کشیدن یا جویدن تنباکو بپرهیزید.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید