انتشار این مقاله


کشف نقطه شروع سفیدی و ریزش مو!

بسیاری از ما با افزایش سن با حقیقت تلخ سفیدی و ریزش مو در کش مکش هستیم. با وجود رایج و معمولبودن این مشکل، دانشمندان در پیدا کردن علت بیولوژیکی این فرایند دچار مشکل شده‌اند. درنتیجه ما مجبور به استفاده از روش های موقت مانند رنگ مو و کلاه‌گیس هستیم. امروزه دانشمندان توانسته‌اند سلول های […]

بسیاری از ما با افزایش سن با حقیقت تلخ سفیدی و ریزش مو در کش مکش هستیم. با وجود رایج و معمولبودن این مشکل، دانشمندان در پیدا کردن علت بیولوژیکی این فرایند دچار مشکل شده‌اند. درنتیجه ما مجبور به استفاده از روش های موقت مانند رنگ مو و کلاه‌گیس هستیم.

امروزه دانشمندان توانسته‌اند سلول های خاصی را شناسایی کنند که موجب رشد مو و رنگدانه ها در موش ها می‌شوند.این کشف قدم بزرگی برای درمان سفیدی شدن و ریزش مو است.

محققین این «سلول های اجدادی مو» را به طور اتفاقی،حین بررسی نوعی خطای ژنتیکی کمیاب که موجب رشد تومور در اعصاب می‌شود،کشف کردند.

سرپرست محققین لولی،می‌گوید:

اگرچه این تحقیقات برای علت یابی تشکیل نوع خاصی از تومور شروع شده بود،سبب کشف علت سفید شدن مو و شناسایی سلول هایی که مستقیما موجب رشد مو می‌شوند،شد.

بوسیله این اطلاعات،امیدوریم که در آینده با تولید ترکیبات موضعی یا انتقال ژن های لازم،فولیکول های مو بتوانند این مشکل را اصلاح کنند.

محققین از قبل می‌دانستند که سلول های بنیادی در انتهای متورم فولیکول های مو، در رشد مو نقش دارند؛ اما نمی‌دانشتند چه عاملی باعث تمایز این سلول های بنیادی به سلول های مو می‌‌‌شود. بنابراین توانایی هدف گذاری و تحریک رشد آن ها را نداشتند.اما حین مطالعه طرز تشکیل تومور روی سلول های عصبی،پروتئین هایی را یافتند که موجب تمایز این سلول ها می‌شود. نام این پروتئین ها «KROX20» بوده و به طور معمول در ارتقا عملکرد اعصاب شرکت می‌کند. تیم تحقیقات دریافتند که این پروتئین ها در فولیکول های موی موش، در سلول های پوستی که با تولید محور هایی موجب رشد مو می‌شوند،فعال می‌شوند.

این پروتئين ها سپس موجب می‌شوند که سلول ها پروتئینی به نام «SCF» تولید کنند؛ زمانیکه هردو این ملکول ها در سلول ترشح می‌شوند، به سمت پیاز مو حرکت کرده و با سلول های ملانوسیتی تولید کننده رنگدانه مو تقابل می‌کنند و به سلول های سالم و رنگی رشد می‌کنند.

اما اگر چنانچه یکی از این دو پروتئين تولید و ترشح نشود، فرایند دچار مشکل می‌شود. زمانیکه تیم تحقیقات سلول های تولید کننده KROX20 را حذف کردند،مشاهده کردند که هیچ مویی رشد نکرده و موش ها کچل شدند!

زمانیکه  ژن های SCF را در سلول های اجدادی مو حذف کردند، موی موش ها دچار سفیدی شد.

مشخصا این تحقیقات فقط روی موش ها انجام گرفته و با وجود شباهت بیولوژیکی بسیار موش ها با انسان، این تحقیقات باید روی انسان ها نیز تکرار شوند.

لی و تیم او در حال کار کردن روی پروژه ای هستند که به دنبال KROX20 و SCF در اشخاص دچار سفیدی و ضعیف شدن مو هستند و در تلاش اند تا ارتباط آن را با الگو کچلی در مردان بیابند.

امید است که این تحقیقا نه تنها علت تغییرات مو با افزایش سن را به ما بیاموزد بلکه فرایند افزایش سن را نیز علت یابی کند.بنابراین امکان کشف راه‌حلی برای بیشتر جوان ماندن نیز وجود دارد!

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید