انتشار این مقاله


چرا زنان بیشتر از مردان به آسم مبتلا می شوند؟

در سال گذشته، ملبورن استرالیا رعد و برق بی سابقه ای را تجربه کرد که طی آن ۴ نفر کشته و ۱۰۰۰۰ نفر دچار حمله آسم شدند. برخی از آنان به بیمارستان رسانده شدند تا بتوانند نفس بکشند و حداقل از مرگ نجات یابند. از جزئیات این واقعه چیزی منتشر نشده است، اما اگر این واقعه […]

در سال گذشته، ملبورن استرالیا رعد و برق بی سابقه ای را تجربه کرد که طی آن ۴ نفر کشته و ۱۰۰۰۰ نفر دچار حمله آسم شدند. برخی از آنان به بیمارستان رسانده شدند تا بتوانند نفس بکشند و حداقل از مرگ نجات یابند. از جزئیات این واقعه چیزی منتشر نشده است، اما اگر این واقعه را شبیه به دیگر اتفاقات مشابه بدانیم، دو سوم از کسانی که تحت تاثیر قرار می گیرند،زنان خواهند بود. احتمال رنج بردن از حملات آسم در زنان بالغ تقریبا ۲ برابر مردان است، حتی اگر در پسران نسبت به دختران بیشتر مشاهده شود. در حال حاضر، یک موسسه تحقیقاتی مستقر در قلب ملبورن این تفاوت را در هورمون تستوسترون یافته است.


مقاله مرتبط: آسم ناشی از طوفان؛ پدیده‌ای نادر و خطرناک


هورمون تستوسترون اغلب به خاطر ایجاد انواع تفاوت ها بین مردان و زنان، به طور اشتباهی سرزنش می شود. با این حال، دکتر Cyril Seillet و همکارانش در موسسه والتر و الیزا هال، یافتند که این هورمون نقش غیر منتظره در آسم ایفا می کند.

در مجله  Journal of Experimental Medicine محققان گزارش کرده اند که تستوسترون مانع تولید سلول های لنفاوی ذاتی (ILC2s) می شود. از آنجاکه ILC2s می تواند دربرابر گرده، گرد و غبار و یا دود سیگار با تولید پروتئین های التهابی واکنش نشان دهد، باعث ایجاد حملات آسم می شود. کاهش این سلول ها در مردان پس از بلوغ، باعث می شود تا احتمالا حملات آسم کمتری را تجربه کنند. دکتر Seillet می گوید:

در مردان، ILC2s کمتری در ریه ها وجود دارد که این به طور مستقیم با شدت کاهش آسم مرتبط است.

این کشف باعث تلاش برای پیدا کردن راه های دیگر برای سرکوب ILC2s، برای مقابله با نرخ رو به افزایش آسم شد. پروفسور گابریل بلز در این باره می گوید:

درمان فعلی برای آسم شدید، مانند مصرف استروئید ها، بسیار گسترده است و می تواند عوارض جانبی قابل توجهی به همراه داشته باشد.

دکتر Seillet در مصاحبه با IFLscience گفته است که محققین به دنبال ترکیباتی هستند که میزان ILC2s را تعدیل سازند، بدون عوارضی که تستوسترون بر روی بافت های دیگر بدن بر جای می گذارد. او گفت که تعدادی از مولکول ها که در حال حاضر برای مقاصد دیگر استفاده می شوند، در حال آزمایش هستند.

به طور طبیعی اگر اثرات ILC2s در بدن منفی بود، هیچ وقت در بدن باقی نمی ماند و واکنشی که آنها به غبار می دهند یک اشاره از عملکرد تکاملیشان است. طبق گفته Seillet این مواد نقش مهمی در محافظت در برابر عفونت های انگلی و نیز چاقی دارند.  از لحاظ تئوری، تولید ILC2 کمتر در مردان، ممکن است آسیب پذیری آن ها را به عفونت های انگلی افزایش می دهد. البته این موارد نیاز به بررسی بیشتر دارد. Seillet اضافه می کند:

ILC2s و تستوسترون تنها برای توضیح آسم کافی نیستند. آسم یک اختلال چند عاملی است و تحت تاثیر محیط و زمینه های ژنتیکی قرار می گیرد.


مقاله مرتبط: آسم

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید