انتشار این مقاله


آیا می توان بوی جذابیت را حس کرد؟!

بعد از خواندن این مطلب بهتر است راجع به معیار های انتخاب دوست یا همسر تجدید نظر کنید!

در ۳۰ سال گذشته، محققان توجه زیادی به زیبایی و تناسب اندام به عنوان معیاری برای جذابیت داشتند، در حالی که عواملی مثل بوی خوب و صدای فرد هم یکی از مهم ترین معیار های تعامل بین دو نفر است. طبق بررسی های محققان به سرپرستی Agata Groyecka، زیبایی بینی و گوش ها از نگاه بیننده تنها معیار جذابیت نیست. جدید ترین مطالعه ای که در این باره انجام شده نشان می دهد که هر چیزی که حواس بویایی و شنوایی را تحریک کرده و خوشایند بنظر برسد، نقش بسیار مهمی در جذاب نشان دادن فرد دارند. نتیجه ی این تحقیقات با جزئیات در ژورنال  Frontiers in Psychology در تاریخ ۲۲ می ۲۰۱۷ چاپ شده است.

در این تحقیقات، دکتر Groyecka از دانشگاه Wroclaw لهستان و همکارانش صدای افراد، میزان نفوذ فرکانس صدا، میزان احساسات و جثه ی فرد را در افراد در تعامل بررسی کردند. هم چنین با توجه به بو، جنسیت، ژنتیک و رژیم غذایی فرد می توان فرد مورد نظر خود را برای زندگی پیدا کنیم! به گفته ی دکتر Groyecka:

بیشتر مردان بدون توجه به صدا و بو، جذب دخترانی با فیزیک بدنی مناسب می شوند، که معیار مناسبی نیست. ترکیب صدا، بو و ظاهر فرد همگی به سمت جذابیت همسو عمل می کنند. به طور مثال، یک ظاهر جدی با صدای بم یک مرد، برای زن جذابیت دارد.

در کل، رسیدن به نتایج قطعی در مورد شاخص های جذابیت در مردان و زنان نا ممکن است؛ اما به طور تقریبی می توان گفت که زنان از چه نوع مردانی خوششان می آید. مثلا، زنان جذب مردانی با صدای کلفت و اندام غیر عضلانی، یا مردانی با صدای متسط و اندام عضلانی می شوند. هر دو جنس، به چهره هایی که فنوتیپ شبیه فنوتیپ خود یا خانواده شان دارند علاقه نشان می دهند. همانطور که گفته شد، ویژگی های گویایی، دیداری و بویایی برای هر دو جنس از اهمیت زیادی برخوردار است. با این تفاوت که مردان در کوتاه مدت جذب فیزیک بدنی و در طولانی مدت جذب چهره ی زیبای زنان می شوند. محققان امیدوارند که معیار صدا و بوی افراد را بدون جدا کردن از سایر معیار ها بررسی کنند و افراد شریک زندگی، دوست یا همکار خود را بر اساس معیار های درست تری انتخاب کنند.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید