انتشار این مقاله


دوستی؛ سخت اما مفید

چرا پیدا کردن دوستان جدید یا ادامه دادن دوستی‌ها در بزرگسالی اینقدر سخت است؟ این یک مطلب مهم است که کسی به آن بهایی نمی‌دهد و در مورد آن صحبتی نمی‌شود. به نظر می‌رسد پیدا کردن دوست در دبیرستان یا دانشگاه آسان‌تر است. اما واقعا چرا؟ بعضی از این دلایل به نزدیک بودن بیشتر برمی‌گردد […]

چرا پیدا کردن دوستان جدید یا ادامه دادن دوستی‌ها در بزرگسالی اینقدر سخت است؟ این یک مطلب مهم است که کسی به آن بهایی نمی‌دهد و در مورد آن صحبتی نمی‌شود.

به نظر می‌رسد پیدا کردن دوست در دبیرستان یا دانشگاه آسان‌تر است. اما واقعا چرا؟ بعضی از این دلایل به نزدیک بودن بیشتر برمی‌گردد به این صورت که ما مدت بیشتری از زندگی‌مان را در این زمان با آن‌ها می‌گذارنیم و این که احتمال برخوردهای مداوم و ناخواستۀ ما با آن‌ها بیشتر است مانند دویدن به سمت کسی برای بارهای زیاد. این اتفاقات به نظر می‌رسد که زمانی که ما بزرگتر می‌شویم کمتر می‌شود، زمانی که وارد “دنیای واقعی” می‌شویم. به علاوه زمانی که افراد بزرگ‌تر می‌شوند و ازدواج می‌کنند و وارد روابط بلندمدت می‌شود و یا این که بچه دار می‌شوند، زمان کمتری برای دوست‌هایشان خواهند داشت.

اما همچنان دوستی یک اصل مهم برای زندگی و سلامت ما به شمار می‌رود، مخصوصا برای زنان. در تحقیق ——- نشان داده شده است که نداشتن یک دوست نزدیک به همان اندازه می‌تواند مضر باشد که اضافه وزن داشتن مضر است. زمانی که زنان استرس دارند دیگر نمی‌تواند به حالت “ستیز و گریز” دربیایند و مردان نیز همین‌گونه هستند. در زمان استرس، هورمون اکسی‌توسین ترشح می‌شود(همان هورمونی که در زمان مقاربت نیز ترشح می‌شود.) که باعث خنثی کردن پاسخ‌های ستیز و گریز یا سمپاتیکی می‌شود. اکسی‌توسین موجب ترقیب شدن زنان به بچه‌هایشان می‌شود و همچنین دورهمی‌های زنانه را موجب می‌شود و در یک چرخه همین دوستی‌ها می‌تواند موجب ترشح بیشتر هورمون اکسی‌توسین می‌شود که در نهایت موجب آرامش آن‌ها می‌شود. اما این قضیه در مورد مردها برعکس است به علت این که در زمان استرس مقدار زیادی تستوسترون ترشح می‌شود که جلو آرام شدن را می‌گیرد، و در نهایت جلوی اثر اکسی‌توسین را می‌گیرد. و به نظر می‌رسد که استروژن اثر اکسی‌توسین را بهبود می‌بخشد.

دوستی همچنین موجب کاهش میزان فشار خون می‌شود، سیستم ایمنی را قوی می‌کند و موجب تسریع بهبودی می‌شود که ممکن است این دلیلی باشد که زنان میزان مرگ و میر بر اثر بیماری‌های قلبی کمتری دارند و امید به زندگی زنان بیشتر از مردان است. زنان معمولا بیتشر از مردان دوست دارند و این مطلب بر اساس مطالعات است.

توصیه‌ای که ما می‌توانیم بکنیم این است که علاوه بر این که دوستی‌های جدید بسازید بهتر است دوست‌های قدیمی‌تان را نزدیک‌تان نگه دارید؛ کارهایی مانند گردهمایی‌های ماهانه یا حرف زدن به طرق مختلف می‌تواند موثر باشد و تاثیر خودش را بگذارد. کار دیگری که می‌توانید بکنید این است که بیشتر در اجتماع حضور پیدا بکنید و همین که فعال باشید خودش گام بزرگی به سلامتی و دوست پیدا کردن است.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید