انتشار این مقاله


آزمایش خون ساده می‌تواند سرطان را دقیقا پیش‌بینی کند

اولین و جدیدترین روش ردیبی در ۳۰ سال اخیر!یک آزمایش خون ساده می‌تواند هرنوع سرطان را پیش‌بینی کند، دقیقا به دقت وجود توده برای پیش‌بینی سرطان سینه. و محققین معتقدند این امید‌بخش‌ترین روش ردیابی سرطان در ۳۰ سال اخیر است. وجود تعداد زیاد پلاکت(سلول های کوچک خونی که به تشکیل لخته خونی کمک می‌کنند) با […]

اولین و جدیدترین روش ردیبی در ۳۰ سال اخیر!
یک آزمایش خون ساده می‌تواند هرنوع سرطان را پیش‌بینی کند، دقیقا به دقت وجود توده برای پیش‌بینی سرطان سینه. و محققین معتقدند این امید‌بخش‌ترین روش ردیابی سرطان در ۳۰ سال اخیر است.

وجود تعداد زیاد پلاکت(سلول های کوچک خونی که به تشکیل لخته خونی کمک می‌کنند) با افزایش ریسک تمام انواع سرطان ارتباط دارد. اکنون دانشمندان اصرار دارند که پزشکان ترومبوسیت(تولید بیش از حد پلاکت در بدن) را به عنوان روشی برای تشخیص بیماران مشکوک به سرطان در نظر بگیرند.

یکی از اعضای تیم،ویلی همیلتون، از دانشگاه Exeter در UK می‌گوید:

یافته های ما درباره ترومبوسیت وابستگی شدیدی را با سرطان، به خصوص در مردان،نشان می‌دهد،حتی قوی‌تر از روش تشخیص غده برای سرطان سینه در زنان.

اکنون مهم است که ما تحقیقات خود را در رابطه با ترومبوسیت گسترش دهیم. این امر می‌تواند جان صدها انسان در سال را نجات دهد.

ترومبوسیت تقریبا ۲درصد از افراد بالای ۴۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد و پیش از این نیز به سرطان نسبت داده شده است.مسئله ای که طی تحقیقات جدید  به دنبال آن هستیم، کشف ارتباط قوی‌تر برای هر سن،جنسیت و انواع سرطان در بدن است.

محققین سوابق ۳۱۲۶۱ بیمار با تعداد پلاکت بالا(ترومبوسیت) و ۷۹۶۹ بیمار با تعداد پلاکت نرمال را بررسی کردند.

آن ها دریافتند که ۱۱/۶ درصد از مردان با ترومبوسیت در مقایسه با ۴/۱ درصد که ترومبوسیت نداشتند، در کمتر از یک سال مبتلا به سرطان شدند. در زنان ۶/۲ درصد از اشخاص دارای ترومبوسیت در مقایسه با ۲/۲ درصد بدون ترومبوسیت مبتلا به سرطان شدند.

اگر در طول ۶ ماه دوباره تعداد بالای پلاکت تشخیص داده شده بود، ریسک ابتلا به سرطان بالاتر نیز می‌رفت: ۱۸/۱ درصد از مردان و ۱۰/۱ درصد از زنان.

برای مقایسه،وجود توده در پستان فقط در ۸/۵ درصد از زنان بین ۵۰ تا ۵۹ سال،نشان از وجود سرطان است.

محققین بیان می‌کنند که سرطان ریه و روده بزرگ بیشترین ارتباط را با ترومبوسیت دارند.

یک سوم از سرطان های ریه و روده بزرگ هیچ نشانه بیماری دیگری به جز ترومبوسیت نداشتند. این نشان می‌دهد ترومبوسیت می‌تواند در آیندهشاخص بسیار مهمی باشد برای موقعیت هایی که به هیچ طریق دیگری قابل پیش‌بینی نیست.

اگرچه تشخیص زودتر تنها یکی از فاکتور هایی است که در شانس بهبودی بیمار تاثیر دارد، این تشخیص زودتر میزان زنده‌ماندن را در تمامی انواع سرطان افزایش می‌دهد.

سارا بیلی،یکی از اعضای تیم می‌گوید:

می‌دانیم که تشخیص زودتر یک کلید اساسی در بهبود سرطان است.

بر اساس تحقیق ما، اگر ترومبوسیت در بررسی سرطان موثر باشد تعداد قابل توجهی از افراد می‌توانند سرطان خود را تا سه ماه زودتر تشخیص دهند. این زمان می‌تواند تفاوت حیاتی در تشخیص زودهنگام ایجاد کند.

مهشید دهقان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید