انتشار این مقاله


آیا دوستان بهتر از خانواده هستند؟

پژوهشی که اخیرا در دانشگاه ایالتی میشیگان انجام شده نشان می‌دهد، رابطه‌ی دوستی با افزایش سن قوی‌تر می‌شود وحتی ممکن است اهمیتی بالاتر از روابط خانوادگی پیدا کند. William Chopik با اجرای دو مطالعه‌ که در مجموع حدود دویست و هشتاد هزار نفر را شامل می‌شدند؛ نشان داد که روابط دوستی برای شادی و حفظ […]

پژوهشی که اخیرا در دانشگاه ایالتی میشیگان انجام شده نشان می‌دهد، رابطه‌ی دوستی با افزایش سن قوی‌تر می‌شود وحتی ممکن است اهمیتی بالاتر از روابط خانوادگی پیدا کند.

William Chopik با اجرای دو مطالعه‌ که در مجموع حدود دویست و هشتاد هزار نفر را شامل می‌شدند؛ نشان داد که روابط دوستی برای شادی و حفظ سلامتی فرد در طول زندگی اهمیت دارد. جالب‌تر اینکه نتیجه بررسی افراد مسن‌تر نشان داد، ارتباط با دوستان بیش از ارتباط با اعضای خانواده، زمینه ساز شادی و سلامتی خواهد بود.

Chopik، استادیار دانشگاه میشیگان، می‌گوید:

دوستی حتی از سن نیز مهم‌تر است؛ داشتن چند دوست واقعی، تاثیر بسیاری بر سلامتی شما دارد. پس منطقی است که ارزش قائل شدن برای دوستی شما را شادتر نگه دارد.

برای مطالعه‌ی اول Chopik وضعیت شادی و سلامتی ۲۷۱۰۵۳ نفر از ۱۰۰ کشور جهان که تمام گروه‌های سنی را شامل می‌شد، بررسی کرد و در مطالعه‌ی دوم به بررسی وضعیت کلینکی و روابط دوستی در ۷۴۸۱ فرد مسن پرداخت.

با توجه به نتایج مطالعه اول رابطه با اعضای خانواده دوستان، هردو برای سلامتی مهم هستند، اما فقط رابطه با دوستان است که می‌تواند، یک پیش بینی قوی از وضعیت سلامتی فرد در سن بالا ارائه کند.

نتلیج مطالعه دوم نشان دهنده‌ی تاثیر عمیق دوستی بر فرد بود، هنگامی که دوستان به یک منبع فشار روحی برای فرد تبدیل می‌شدند بیماری‌های مزمن بیشتر گزارش می‌شدند و زمانی دوستان نقش حمایتی داشتند، فرد زندگی شادتری داشت.

Chopik می‌گوید:

احتمالا این نتایج بخاطر نقش اختیار در دوستی است، که موجب می‌شود در طول زمان افرادی را که به شما احساس بهتری می‌دهند و دوست دارید، نگه‌دارید و بقیه را کنار بگذارید. همچنین دوستان نقش پشتیبانی برای افراد مجرد و افرادی که بنا به دلیل نمی‌توانند به خانودشان تکیه کنند، فراهم می‌کنند. روابط خانوادگی اغلب بسیار لذت بخش هستند اما گاهی اوقات شامل درگیری‎های جدی، منفی و خسته‎کننده می‌شوند.

اگر چه درحال حاضر تعداد کمی مطالعه برای نشان دادن نقش دوستی در سلامتی افراد مسن وجود دارد؛ اما این مطالعات نشان می‌دهند چگونه ارتباط با دوستان بیش از ارتباط با خانواده، فرد را روز به روز شادتر می‌کند و به طول عمر او می‌افزاید.

اگرچه دوستان به ما کمک می‌کنند تنها نباشیم اما حفظ دوستی در تمام طول عمر دشوار است. دوست خوب کسی است که دوستی او در گذر زمان حفظ شود، شما اغلب بتوانید از او کمک و مشاوره بگیرید و خواستار حضور او در زندگیتان باشید.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید