انتشار این مقاله


تابستانی عالی تجربه کنید :)

در تابستان هوا خشک و بسیار گرم می‌شود بنابراین با رعایت نکردن برخی مسائل، به بیماری‌های مختلفی می‌توان دچار شد. با رعایت نکات گفته شده می‌توانید از تابستانی بی‌دردسر و عالی لذت ببرید… 🙂

فصل تابستان فصلی پر از بیماری‌های متنوع و خطرناک است که می‌توان با رعایت نکات گفته شده از تمام آن‌ها پیشگیری به عمل آورد و تابستانی زیبا را تجربه کرد.

بیماری‌های رایج در فصل تابستان

در تابستان هوا خشک و بسیار گرم می‌شود بنابراین با رعایت نکردن برخی مسائل، به بیماری‌های مختلفی می‌توان دچار شد. به توصیف چند مورد از این بیماری‌ها میپردازیم:

۱. گرمازدگی: افزایش دمای بدن ( hyperthermia) به علت قرار گرفتن بیش از حد فرد در زیر آفتاب می‌تواند موجب گرمازدگی فرد شود.گرمازدگی همراه با علایم فیزیکی مانند: سردرد، حالت تهوع، سرگیجه، کرمپ‌های عضلانی، ضربان قلب بالا و تب است.

۲. مسمویت غذایی: محیط مرطوب و گرم شرایط مناسبی را برای رشد باکتری‌ها و انگل‌ها در غذا فراهم می‌کند.

۳. چشم درد: چشم درد یا ورم کردن ملتحمه ناشی از عفونت‌های ویروسی و باکتریایی یا آلرژی‌هایی که منجر به التهاب می‌شوند، است که به مدت ۴-۷ روز ادامه پیدا می‌کند.

۴. افسردگی تابستانی: تغییرات شرایط آب و هوایی ممکن است حالت روانی بعضی از افراد را تحت تاثیر قرار دهد.

۵. کاهش آب بدن: در فصل تابستان بدن ما از طریق تعریق آب زیادی همراه با نمک از دست میدهد بنابراین برای جبران آب از دست رفته و عملکرد نرمال بدن باید آب زیادی نوشید.

۶. سردرد: سردرد یکی از علت‌های اصلی کمبود آب بدن است که در تابستان رخ می‌دهد.

۷. بیماری اوریون: بیمایر اوریون یک بیماری ویروسی بوده که در فصل تابستان شایع می‌شود.این بیماری از طریق سرفه یا عطسه‌ی فرد آلوده منتقل شده و غده‌های پاروتید واقع در جلوی گوش‌ها را تحت تاثیر قرار داده و موجب التهاب شدید، درد و تب می‌شود.

۸. حمله‌ی آسمی: مربوط به گرده‌های موجود در هوا می‌باشد.

۹. بیماری آبله‌مرغان: ویروس این بیماری در آب‌وهوای گرم رشد کرده و تاثیر خود را اعمال می‌کند.

۱۰. سرماخوردگی: ممکن است بگویید سرماخوردگی؟آن هم در تابستان؟! باید گفت که این نوع سرماخوردگی نامربوط به فصل به علت مصرف نوشیدنی‌هایی است که برای مقابله با گرما در فصل تابستان استفاده می‌شود.

۱۱. سوختگی پوست در اثر آفتاب: وقتی پوست در معرض اشعه‌ی فرابنفش، به مدت طولانی قرار گیرد این پدیده رخ می‌دهد.

۱۲. بیماری سرخک: این بیماری یک بیماری ویروسی بوده که موجب ایجاد عفونت در دستگاه تنفس می‌شود. از علایم این بیماری می‌توان به تب، سرفه و آبریزش بینی اشاره کرد.

۱۳. بیماری آنفولانزا

۱۴. بیماری‌های منتقل شونده توسط آب مانند اسهال، اسهال‌خونی، وبا و تیفوئید

۱۵. عفونت‌های ناشی از گزش پشه‌ها

Common Summer Diseases

نکاتی که باید برای حفظ سلامتی، در فصل تابستان رعایت شود

۱. نوشیدن مقدار زیادی آب تا مقدار آب از دست رفته را جبران کند. این نوشیدنی‌ها می‌توانند آب نارگیل، شیر و آب لیمو باشند. یادتان نرود که ذر طول روز چه در خانه و چه در حین مسافرت ۱۰-۱۲ لیوان از مایعات، حتی اگر تشنه نیستید! مصرف کنید.(الکل شامل این موارد نمی‌شود.)

۲. بهتر است در فصل تابستان از لباس‌های گشاد و رنگ روشن استفاده کنید. لباس‌های تنگ مانع از دفع طبیعی آب بدن از طریق عرق شده و لباس‌های رنگ تیره باعث جذب گرما می‌شوند.

۳. در هنگام مسافرت یا حضور در بیرون از خانه، بهتر است که فعالیت‌های ورزشی سنگین انجام ندهید.

۴. هرگز کودک خود را در ماشین پارک شده در معرض آفتاب قرار ندهید. برای پارک کردن ماشین در جایی که سایه است،استفاده نمایید.

۵. بهتر است در طول روز کیسه‌های حاوی یخ و موارد تسکین‌دهنده‌ی درد را همراه خود داشته باشید تا از گرمازدگی و همینطور آفتاب سوختگی جلوگیری نمایید.

۶. قبل از پخت غذا و مصرف آن دستانتان را بشویید تا از انتقال عفونت جلوگیری شود.

۷. از مصرف غذاهای نیمه پخته شده و غذاهایی که در بیرون از خانه میفروشند پرهیز کنید. بهتر است در فصل تابستان از میوه‌ها و سبزیجات تازه مانند: هندوانه، خیار  و مانگو  و مواد غذایی که به راحتی هضم شده و دارای خاصیت خنک کنندگی هستند،استفاده کنید.

۸. در ساعت‌هایی از روز که شدت گرما بسیار بوده بهتر است پنجره‌ها را بسته نگه دارید تا گرما وارد خانه نشود.

۹. بهتر است همیشه ORS(پودر حاوى الكتروليت) را همراهتان داشته باشید و به طور مداوم آن را در آب حل كرده و مصرف کنيد تا همیشه بدنتان هیدراته بماند.این سرم را می‌توانید از داروخانه تهیه کرده یا در خانه درست کنید.

روش درست کردن آن:۱ لیتر آب جوشیده شده و سرد شده+نصف قاشق چای‌خوری نمک+۶ قاشق چای‌خوری شکر

۱۰. برای جلوگیری از عفونت‌های وارده به چشم بهت است به طور مرتب چشم‌هایتان را با دستان و آب تمیز بشویید. این شستن می‌تواند از شدت التهاب چشمان بکاهد.

۱۱. تزریق واکسن MMR(سرخک،اوریون،سرخجه) برای هر فردی مخصوصا کودکان، برای جلوگیری از ابتلا به این سه بیماری در تابستان لازم است.

۱۲. استفاده از اسپری‌های دفع کننده‌ی حشرات و دوری از مناطق حشره‌خیز در تابستان(باتلاق‌ها)

۱۳. استفاده‌ی مرتب و مداوم از ضد آفتاب‌هایی که حداقل SPF(عامل محافظتی در برابر خورشید) آن‌ها ۱۵ باشد.

۱۴. بهتر است از ساعت ۱۲ تا ۳ بعد از ظهر که اشعه‌ی آفتاب به صورت عمودی می‌تابد،در معرض آفتاب قرار نگرفته و درخانه بمانید.

۱۵. هنگام مسافرت استفاده از وسایل محافظتی مانند کلاه و عینک‌دودی که از برخورد اشعه‌ی مضر فرابنفش به چشمانتان جلوگیری می‌کند،ضروری است.

۱۶. از نوشیدن مایعاتی که دارای الکل ، کافئین و شکر هستند، پرهیز نمایید.

با رعایت نکات گفته شده می‌توانید از تابستانی بی‌دردسر و عالی لذت ببرید… 🙂

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید