انتشار این مقاله


آیا کلم بروکلی در درمان دیابت نوع ۲ موثر است؟

محققان میگویند سولفورافان موجود در جوانۀ کلم بروکلی و سایر سبزیجات میتواند در درمان دیابت نوع ۲ موثر باشد. با توجه به نتایج حاصل از مطالعه‌ای جدید، درمان جدید موثر دیابت نوع ۲ میتواند در یخچال شما باشد. محققان دریافتند ترکیب موجود در جوانۀ کلم بروکلی و سایر سبزیجات اثر قابل توجهی در بهبود سطح […]

محققان میگویند سولفورافان موجود در جوانۀ کلم بروکلی و سایر سبزیجات میتواند در درمان دیابت نوع ۲ موثر باشد. با توجه به نتایج حاصل از مطالعه‌ای جدید، درمان جدید موثر دیابت نوع ۲ میتواند در یخچال شما باشد.

محققان دریافتند ترکیب موجود در جوانۀ کلم بروکلی و سایر سبزیجات اثر قابل توجهی در بهبود سطح قند خون ناشتای افراد بالغ مبتلا به دیابت نوع ۲ دارد. علاوه بر این ترکیبی به نام سولفورافان نیز کشف شده است که در کاهش مقدار گلوکز تولیدی توسط سلولهای کبدی اثر دارد؛ همچنین بنظر میرسد بیان ژن غیر طبیعی را در کبد موش معکوس میکند.

این مطالعۀ انجام شده توسط  آنیکا آکسلسون در مرکز دیابت دانشگاه لوند در سوئد به تازگی در ژورنال Science Translational Medicine منتشر شده است.

دیابت نوع ۲ شایع ترین فرم بیماری دیابت است و حدود ۹۰ الی ۹۵ درصد افراد مبتلا از این نوع هستند.

این شرایط زمانی بوجود می‌آید که بدن قادر به استفاده از هورمون انسولین بطور موثر نباشد که منجر به افزایش چشمگیر سطح قند خون می‌شود، مگر اینکه سطح قند خون کنترل گردد. دیابت نوع ۲ میتواند منجر به عوارض شدیدی مانند حملۀ قلبی، سکتۀ مغزی، آسیب‌های عصبی و نارسایی کلیوی شود.

درحالیکه داروهایی مانند متفورمین میتواند برای کمک به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در تنظیم سطح قند خون موثر باشد، آکسلسون و همکارانش بیان کردند که بعضی از بیماران به دلیل عوارض جانبی شدید این داروها مانند آسیب‌های کلیوی نمیتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

بنابراین، نیاز به جایگزین‌های ایمن‌تر است. آیا سولفورافان میتواند پاسخگوی این نیاز باشد؟

سولفورافان بیان ژن کبدی را بهبود می‌بخشد

برای پاسخ به این سوال، آکسلسون و همکارانش براساس ۵۰ ژن مرتبط با این بیماری، بررسی‌های ژنتیکی انجام دادند. سپس این بررسی‌ها را بر روی داده‌های بیان ژن عمومی اعمال کردند. این روش به آنها اجازه داد تا بتوانند اثر بیش از ۳۸۰۰ ترکیب مرتبط با دیابت نوع ۲ را که در سلول‍‌های کبدی تغییر داده بودند، تعیین کنند.

این گروه دریافتند که سولفورافان، ترکیب شیمیایی موجود در سبزیجاتی نظیر کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم و شاهی آبی، اثرات قوی نشان میدهد. هنگامی که این کار بر روی سلول‌های کبدی کشت‌شده انجام شد، سولفورافان تولید گلوکز را کاهش داد. هنگامی که این ترکیب به موش‌های مبتلا به دیابت نوع ۲ تجویز شد، به بهبود بیان ژن کبدی انجامید.

سپس این محققان اثر عصارۀ جوانۀ کلم بروکلی را در ۹۷ فرد بالغ چاق به مدت ۱۲ هفته آزمایش کرد. برای همۀ این افراد قبلا تشخیص دیابت نوع ۲ داده شده بود که کنترل ضعیفی بر سطح قند خون خود داشتند. در مقایسه با افرادی که عصارۀ کلم بروکلی مصرف نمی‌کردند، در افرادی که از این عصاره مصرف می‌کردند کاهش چشمگیری در میزان سطح قند خون ناشتا مشاهده شد.

آکسلسون و همکارانش نتیجه گرفتند ایجاد مشخصات ژنتیکی برای تجزیه و تحلیل داده‌های بیان ژن عمومی ممکن است راهی موثر برای شناسایی ترکیباتی باشد که میتوانند به درمان دیابت و سایر بیماری‌ها کمک کند.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید