انتشار این مقاله


درمان افسردگی با امواج مغناطیسی

ابداع روش درمانی جدید برای افسردگی!

این پروسه به بی‌هوشی یا بی‌حسی نیازی ندارد و هر جلسه نزدیک به ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند تحریک مغناطیسی ترانس‌کرانیال۱ یا TMS می‌تواند یک درمان دائمی موثر برای افسردگی باشد.
این روش شامل تحریک مغز با میدان امواج مغناطیسی است. پالس‌های مغناطیسی به سمت قشر پره‌فرونتال سمت چپ مغز، که در افسردگی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد، هدایت می‌شوند. این امواج مغناطیسی مشابه امواجی هستند که در MRI مورد استفاده قرار می‌گیرند و استفاده از آن‌ها از سال ۲۰۰۸ مورد تأئید سازمان غذا و دارو قرار گرفت است. با این‌ حال، برای بررسی عوارض جانبی طولانی مدت لازم است افرادی که تحت این روش درمانی قرار می‌گیرند، تحت نظارت باشند.
پروفسور فیلیپ جی. جَنیکَک۲، که رهبری این تحقیقات را بر عهده داشت عقیده دارد:

این اولین پژوهشی است که ساختاری آینده‌نگر داشته و با فالوآپ افرادی که این پروسه را تجربه کرده‌اند، عوارض جانبی احتمالی را پوشش می‌دهد.

پروسه‌ی تحریک مغناطیسی کورتکس به اندازه‌‌ای نامش نشان می‌دهد ترسناک نیست! به بی‌هوشی یا بی‌حسی نیازی ندارد، نزدیک به ۴۰ دقیقه، بسته به شدت بیماری و شرایط فرد نیز به طول می‌انجامد؛ به طور معمول، دوره‌ی درمانی ۴ تا ۶ هفته می‌باشد.
پروفسور جنیکَک اظهار دارد که نتایج فالوآپ در صورتی که عوارض جانبی حداقلی را نشان دهند، این روش می‌تواند به عنون یک روش معمول درمان افسردگی برای بیماران، خصوصا افرادی که به درمان‌های متعارف نظیر مصرف داروهای آنتی‌دپرسانت پاسخ نمی‌دهند، استفاده شود. در بسیاری از موارد، پس از انجام دادن TMS، برای کسب نتیجه‌ی بهینه و با صلاح‌دید پزشک، بیمار به مصرف داروهای آنتی‌دپرسانت تا مدتی ادامه می‌دهد.

نتایج این پژوهش در ژورنال Brain Stimulation در سال ۲۰۱۰ منتشر شده‌اند.


پی‌نوشت

۱- Transcranial magnetic stimulation

۲- Philip G. Janicak

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید