انتشار این مقاله


بال‌های زنده‌ی آبی سنجاقک

بال‌های آبی این سنجاقک ممکن است بطور شگفت آوری زنده باشند.

بال‌های آبی این سنجاقک ممکن است بطور شگفت آوری زنده باشند. بال حشرات بالغ عمدتا مرده است. بنابراین در این جهان کانال های تنفسی کوچک در غشای بال سنجاقک مورفو چکاری انجام میدهد؟

Rhainer Guillermo Ferreiraبا دیدن عکس میکروسکوپ الکترونی بال سنجاقک مورفو که شبیه لوله های نایی ،شاخه دار و لاغر بود شوکه شد.از او خواسته شده بود به عنوان حشره شناس دوم نظر بدهد.Guillermo Ferreira در دانشگاه Kiel آلمان  این تصویر را به یکی از همکارانش نشان داد تا نظریه سوم را بدهد، که باعث جا خوردن او هم شد.

Guillermo Ferreira می گوید:

بال های  Zenithopteradragonflies مذکر که به رنگ آبی آسمانی سوسوزننده ای است بطور غیر منتظره ای میتواند زنده باشد.

این ایده ی جسورانه نیاز به آزمایش دارد. در حال حاضر او و همکارانش سیستم نایی تنفسی غیرمعمولی را برای اولین بار در ببن حشرات  ،در نامه های بیولوژی ماه می گزارش میدهند.

بال های حشرات به عنوان بافت زنده شروع به فعالیت می کنند. اما وقتی به شکل بالغ خود در می آید ، سلول هایی که کار حمایت از رگ های بال را انجام میدهد ، میمیرند. مناطق خشک شده می توانند از سلوفان تخلیه شوند و یا خودشان را با رنگ هایی که توسط شبکه رگی آمده بپوشانند. مانند: تکه های شیشه در پنجره های کلیسا.

این رگ ها همانطور که گفته شد ،لوله های تنفسی و اعصاب و.. مخصوص خودشان را دارند. اما حشره شناسان معتقدند باقی بال حشره دیگر زنده نخواهد بود و به اکسیژن نیازی ندارد، مثل ناخن گرفته شده پا.

بال های زنده و درحال تنفس می توانند توضیح دهند که چگونه چهار یا پنج گونه مختلف از سنجاقک های مورفو آمریکای جنوبی می توانند اینچنین رنگ های عجیب آبی را نشان دهند. رنگ دانه آبی که در طبیعت کمیاب است، هم اکنون روی بال این سنجاقک است. در عوض بالهایی که تسط اکسیژن فراوان ساخته میشوند ، یک کیک لایه ای زنده از ابزار دستکاری نور می سازند.

لایه های سفت درونی بال های Z. lanei مذکر از مقیاس نانوی دایره های محاصره شده بین لایه هایی در اندازه نانو که با روکش هایی با رنگیزه سیاه پرشده است.

این تنظیم میتواند انعکاس رنگ آبی را افزایش دهد و موج های دیگر مختل کند. در سطح دولایه ی دیگر که انعکاس مخصوص نور دارند، وجود دارد. که هر کدام از کریستالهای موم ساخته شده اند. کریستالهایی که در لایه بالایی قرار دارند به یافته این دانشمند به شکل برگ های کوچکی هستند.

رنگهای آبی بهتر میتوانند به جنس مذکر کمک کنندتا رقبایش را از قلمرو تولید مثلی خود در اطراف مرزهای باتلاقی درخت های خرما دور کند و بترساند.

اینگونه نیست که این سنجاقک های مذکر فقط بخواهند بلوف بزنند.

Guillermo Ferreira:

بعضا دیده میشود که مذکر هها به سمت رقیب می روند ،بال او را گرفته و گاز می گیرند ، حتی گاهی سرشان را هم گاز می‌گیرند.

در مخالفت با رنگ آیزی زینتی محط ، مذکر ها در جلب جنس مونث شهرت چندانی ندارند، جنس مونث فقط پرواز می کند و مذکر ها آنهارا می قاپند.

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید