انتشار این مقاله


در مورد خودارضایی چقدر می‌دانید؟

درجوامع مختلف با توجه به آداب و رسوم و خیل عظیم محدودیت‌های مذهبی، از جمله محدودیت‌های دین مبین اسلام در رابطه با خود ارضایی (که آنرا در حالت کلی حرام می‌داند) این موضوع جای بحث دارد و موضوع بحث ما نیست. یکی از فراگیر‌ترین مسائل روز دنیا که حداقل بسیاری با آن درگیرند، مسئله ایست که هیچ کس، […]

درجوامع مختلف با توجه به آداب و رسوم و خیل عظیم محدودیت‌های مذهبی، از جمله محدودیت‌های دین مبین اسلام در رابطه با خود ارضایی (که آنرا در حالت کلی حرام می‌داند) این موضوع جای بحث دارد و موضوع بحث ما نیست.

یکی از فراگیر‌ترین مسائل روز دنیا که حداقل بسیاری با آن درگیرند، مسئله ایست که هیچ کس، حتی خود ما دوست نداریم درموردش با کسی حرف بزنیم یا از کسی درمورد آن کمک بخواهیم، حتی پدارن و مادران ما نیز بخاطر شرم و هزار دلیل دیگر ما را از دانستن درستی مسائل این چنینی محروم کرده‌اند. پس بیاید ماورای نگاه مذهبی و خانوادگی نگاهی علمی و آکادمیک به مسئله خود ارضایی بیندازیم و بیشتر درموردش بدانیم.

خود ارضایی چیست ؟

خود ارضایی، یک نوع خود تحریکی نواحی تناسلی است که عموما با لمس و تحریک ناحیه جنسی (چه مردانه و چه زنانه ) ایجاد شده و به برانگیختگی جنسی‌ و‌ حس لذت متعاقب ختم می‌گردد.

چه کسانی خود ارضایی می‌کنند؟

تقریبا همه، خودارضایی یکی از رایج‌ترین رفتارهایست که حتی در افرادی که ازدواج کرده‌اند هم دیده می‌شود. در مطالعه ملی مربوط به آمریکا، ۹۵% از مردان و ۸۹% از زنان حاضر در مطالعه گزارش دادند که تجربه خودارضایی داشته‌اند. خود ارضایی اولین مواجهه و تجربه جنسی بسیاری از مردان و زنان است. در نوجوانان، خود ارضایی بخشی از روند طبیعی رشد این دوران تلقی شده که در بسیاری موارد می‌تواند به بزرگسالی هم کشیده شود و بسیاری در خلال زندگی روزانه خود آن را ادامه می‌دهند.

به چه دلایلی افراد خود ارضایی می کنند؟

احساس خوبی که در پس خودارضایی وجود دارد (احساسی که مبنای برقراری رابطه‌ی جنسی است و سیستم هرمونی بدن انسان در ان نقش ایفا می‌کند) عموما در درجه اول به عنوان دلیل اصلی انجام آن مطرح می‌شود مخصوصا برای افرادی که در آن واحد توانایی برقراری رابطه با جنس مخالف را ندارند.
خودارضایی همچنین راه مناسبی برای رفع نیاز جنسی و در عین حال جلوگیری از بارداری‌ و ابتلا به بیماری‌های جنسی فراهم می‌کند. در مواردی چون تست های باروری از اسپرم‌های جنس مذکر به این صورت استفاده می‌شود. از لحاظ علمی خود ارضایی می‌تواند برکیفیت رابطه جنسی اصلی تاثیر مثبت گذاشته و آن را ارتقا دهد.

آیا خود ارضایی نرمال است؟

در ابتدا خود ارضایی به عنوان مسئله‌ای ممنوعه و نشانه‌ای از مشکلات ذهنی و روانی تلقی می‌شد ولی هم اکنون ‌آن را به عنوان یک رفتار جنسی نرمال، سالم  که  لذت‌بخش، خوشایند، ایمن و قابل قبول است، مطرح می‌کنند. خود ارضایی راهی برای تجربه لذت جنسی است و می‌تواند در سراسر زندگی انجام شود.
درجوامع مختلف با توجه به آداب و رسوم و خیل عظیم محدودیت‌های مذهبی، از جمله محدودیت‌های دین مبین اسلام در رابطه با خود ارضایی (که آنرا در حالت کلی حرام می‌داند) این موضوع جای بحث دارد و موضوع بحث ما نیست.

باید اشاره کنم که خود ارضایی از نظر علمی تنها در صورت داشتن جنبه‌های آسیب‌رسان بر سلامت کلی فرد به وی توصیه نمی‌شود و کاملا بستگی به شرایط سلامتی آن فرد خاص دارد، در ضمن باید گفت زیاده روی در هر کاری آسیب‌زاست و در این مورد علاوه بر مسائلی که به آنها خواهیم پرداخت، می‌تواند باعث اختلال در روند زندگی فرد می‌شود.

آیا خود ارضایی مضرست؟

در حالت کلی جامعه پزشکی از این رفتار خاص به عنوان رفتاری طبیعی و بی‌ضرر در مردان و زنان یاد می‌کند و بیان می‌دارد که این رفتار هیچ‌گونه آسیب فیزیکی به بدن وارد نمی‌کند و می‌تواند به شکلی متعادل و کنترل شده در تمام طول عمر فرد به عنوان بخشی از رفتار های جنسی سالم، انجام شود.
فقط باید به یک نکته توجه کرد و آن اینکه در جوامعی چون جوامع اسلامی و یا سایر جوامعی که این کار را گناه می‌دانند، این رفتار می‌تواند در فرد احساس ندامت و پشیمانی به وجود بیاورد که خود می‌تواند برخی از حالت‌های افسردگی را در فرد ایجاد کند.
در اخر باید گفت که برخی کارشناسان بیان می‌کنند که خود ارضایی می‌تواند به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار در سلامت جنسی و روابط بوده و شما با شناخت هرچه بهتر مکانیسم های بدن خویش می‌توانید از این فاکتور در راستای بهبود سلامت جنسی و روانی خود بهره جویید.

در چند مقاله آتی که به بررسی سایر جوانب این موضوع خواهیم پرداخت، با دکتر مجازی همراه باشید.
حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (3)
  1. واقعیت موضوع این هست که رعایت و انجام کنترل شده ی این فرایند، مثلا ماهانه یک تا دو بار، بعد از سن بلوغ و از نظر علمی، حتی می تونه برای سلامتی داستگاه تناسلی مفید باشه و طبق تحقیقات انجام شده، می تونه حتی بیش از ۳۰ درصد از ابتلای مردان به سرطان پروستات که تقریبا شایع ترین گونه ی سرطان در مردان هست، پیشگیری بکنه؛ علت این امر هم تخلیه ی ترشحات پروستات در طی این عمل و عدم جمع شدن سموم در پروستات ذکر شده…

  2. درود بر شما….آیا خود ارضائی یک بار در روز به مدت نیم ساعت یا یک ساعت طول بکشه، ضرر جسمانی و روانی برای فرد در پی دارد؟؟ بنده شرایط سنگین ازدواج را ندارم و اگر اینکار را انجام ندهم ، باز دچار ناراحتی و آشفتگی میشوم. به نظر شما چند بار در روز و مدت انجام آن چقدر باشد تا مضرات بیشتری به دنبال نداشته باشد؟؟ با تشکر از شما.

دیدگاهتان را بنویسید