انتشار این مقاله


قرمزتر، جذاب‌تر!

نتایج مطالعۀ اخیر منتشرشده در ژورنال روان‌شناسی اجتماعی اروپا نشان می‌دهند افرادی که از رنگ‌های “آتشین” استفاده می‌کنند، احساس جذابیت فیزیکی بیشتری دارند.

قرمز بپوشید تا اعتماد به نفس بیشتری داشته‌باشید!

نتایج مطالعۀ اخیر منتشرشده در ژورنال روان‌شناسی اجتماعی اروپا (European Journal of Social Psychology) نشان می‌دهند افرادی که از رنگ‌های “آتشین” استفاده می‌کنند، احساس جذابیت فیزیکی بیشتری دارند.

محققان آلمانی به بررسی ۱۸۰ دانشجوی با لباس‌های قرمز و آبی پرداختند. بدین صورت که ابتدا آن‌ها در اتاق‌های کوچک دارای آینه، برای مشاهدۀ بازتاب ظاهر خود قرار دادند. در گام بعدی آزمایش به جای نگاه کردن به آینه، شرکت‌کنندگان از خود عکس می‌گرفتند.

از داوطلبان مطالعه خواسته‌شد به سوالاتی در مورد میزان جذابیتشان از دیدگاه شخصی پاسخ دهند. با این حال، محققان به شرکت‌کنندگان در این مطالعه، هدف مطالعه را بررسی ارتباط میان ویژگی‌های چهره و برخی ویژگی‌های شخصیتی بیان کردند.

افرادی که قرمز پوشیده‌بودند، نسبت به دیگران امتیاز بیشتری به جذابیت و تمایل جنسی خود دادند.

این نتایج هشدارهایی را نیز به‌همراه دارند؛ آن‌چه در اصطلاح “اثر قرمز” نامیدیم، ممکن است برای همۀ افراد صادق نباشد. ممکن است برخی افراد خجالتی یا اشخاصی که تمایلی به جلب توجه ندارند با پوشیدن رنگ قرمز، خود را به صورت متفاوتی ببینند.

آن برتولد (Anne Berthold)، پژوهشگر دانشگاه زوریخ، به PsyPost می‌گوید:

باید تحقیق کنیم که چه ویژگی‌های شخصیتی با بر تاثیر نهایی اثر متقابل می‌گذارند. هم‌چنین، ممکن است اگر شخص هر روز اقدام به استفاده از رنگ قرمز در لباس خود کند، این اثر از بین برود.

هم‌چنین برتولد به این نکته اشاره کرد که شاید این رنگ قرمز نیست که باعث می‌شود افراد فکر کنند جذاب‌تر می‌شوند، بلکه است حقیقت می‌تواند جلب‌توجه‌کننده بودن این رنگ باشد. این بدان معنی است که افزایش حس جذابیت در این مورد می‌تواند به این دلیل باشد که فرد بیشتر متوجه خود می‌شود.

علاوه بر این، ۱۸۰ نفر، یک نمونه نسبتاً کوچک را تشکیل می‌دهند، بنابراین نمی‌توان آن را به جمعیت‌های بزرگ تعمیم داد. هم‌چنین تاثیر جنس یا رنگ پوست بر نتایح نیز نامشحص است. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تحقیقات روانشناختی پیشین، از این ایده پشتیبانی می‌کنند که رنگ، می‌تواند ادراک شخص را تغییر دهد.

نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰ نشان داد زنانی که قرمز می‌پوشند، از دید مردان جذاب‌ترند. مطالعات دیگر نیز نشان می‌دهند که این رنگ به لحاظ ذهنی با قدرت همراه است. علاوه بر این، برخی از تحقیقات حاکی از آن‌اند که نگاه کردن به رنگ آبی می‌تواند افراد را خلاق‌تر، نگاه کردن به رنگ قرمز عملکرد افراد را دقیق‌تر کند.

بنابراین، در مجموع، تست کردن رنگ قرمز ضرری ندارد، اما متکی و وابسته به آن نباشید؛ مطمئناً در هر رنگی که باشید، باز هم عالی هستید!

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید