انتشار این مقاله


مصرف زیاد قند در حاملگی شاید خطر آلرژی‌ها را افزایش دهد

زنان بارداری که مقادیر زیادی قند مصرف می‌کنند شاید احتمال این که فرزندشان به حساسیت‌ها مبتلا شود بیشتر باشد.

زنان بارداری که مقادیر زیادی قند مصرف می‌کنند شاید احتمال این که فرزندشان به حساسیت‌ها مبتلا شود بیشتر باشد. مطالعه‌ای شامل ۹۰۰۰ زن به این نتیجه رسید که زنانی که در طول حاملگی سطوح بالایی از قند مصرف می‌کنند نسبت به زنانی که قند نسبتاً کمتری می‌خورند، با احتمال دوبرابر برای داشتن فرزند مبتلا به آسم آلرژیک روبه‌رو می‌باشند. آسم آلرژیک شایع‌ترین شکل آسم است و با آلرژن‌های محرک سیستم ایمنی که به مشکلات تنفسی می‌انجامند درگیر می‌باشد.

تنها بر پایه‌ی این مشاهدات نمی‌توان گفت که دریافت قند توسط مادران طی حاملگی قطعاً موجب آلرژی و آسم آلرژیک در فرزندان آن‌ها می‌شود. با این حال مصرف وحشتناک قند در غرب محققان را به بررسی بیشتر این فرضیه با فوریت بالا ترغیب می‌کند.

یکی از نظریات درباره‌ی این که چگونه قند می‌تواند موجب آسم شود این است که مقادیر زیادی فروکتوز شاید پاسخ سیستم ایمنی را در بدن تحریک می‌کند و به التهاب در ریه‌ها می‌انجامد. فروکتوز قند نسبتاً مضری است که در میوه‌ها و شربت ذرت یافت می‌شود و به طور گسترده در غذاهای فرآوری شده استفاده می‌گردد.

عوامل زیادی وجود دارند که روی خطر حساسیت در نوزاد تأثیرگذار هستند؛ قرار گرفتن در معرض میکروب و آلاینده‌ها و نوع شیری که نوزاد با آن تغذیه می‌شود از جمله‌ی این فاکتورها می‌باشند. مطالعات بیشتر باید این متغیرها را در نظر بگیرند و آنگاه ما قادر خواهیم بود به رابطه‌ی کامل بین رژیم غذایی مادر هنگام بارداری و بیماری‌های آلرژیک در تولد پی ببریم.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید