انتشار این مقاله


بهترین سن برای هر چیزی!

چه سنی برای شروع یا انجام یک کار مناسب‎تر است؟ ازدواج، بچه‌‌دار شدن، ورزش حرفه‌‌ای و …

آیا سن برای انجام کارها اهمیتی دارد یا نه؟ محققین معمولا مطالعاتی انجام می‌دهند که ببینند که سن افراد چکونه بر روی مشکلات و موفقیت فعالیت‌ها تاثیر می‌گذارد، برخی از این یافته شگفت‌انگیز هستند. برخی از آن‌ها را در زیر آورده‌ایم:

بهترین سن برای ازدواج

نمی‌خواهید که ازدواجتان به طلاق بیانجامد یا حداقل می‌خواهید که این اتفاق در ۵ سال اول زندگی مشترکتان نیافتد؟ پس بهتر است که در سنی بین ۲۸ الی ۳۲ سالگی ازدواج کنید؛ بر طبق یک مطالعه که توسط مرکز مطالعات خانواده منتشر شد. در گذشته جامعه‌شناسان می‌گفتند که هر چقدر شما بیشتر برای ازدواج کردن صبر کنید، این احتمال بیشتر می‌شود که شما ازدواج موفقی داشته باشید و ازدواجتان پایدار باقی بماند. اما این مطالعه نشان می‌دهد که که ازدواج‌هایی که طرفین برای بار اول در اواخر دهه سوم زندگی‌شان یا اوایل دهه چهارم زندگی‌شان صورت می‌گیرد، بیشتر محتمل بر طلاق گرفتن هستند. (این مطالعه شامل ازدواج‌های بالا سن ۴۵ سالگی نبود.) محققین برای این امر این گونه دلیل آورده‌اند که افرادی که برای با اول در این سن ازدواج کرده‌اند به دلیل مشکلاتی است که نتوانسته‌اند تا این سن ازدواج کنند و همین دلیل بر روی موفقیت ازدواج آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

بهترین سن برای بچه‎‌دار شدن

اگر شما از اکثر آمریکایی‌ها بپرسید که چه سنی برای بچه‌دار شدن مناسب‌تر است، اکثریت آن‌ها می‌گویند برای زنان ۲۵ سال به قبل و برای مردان ۲۶ سال به قبل.(محبوب‌ترین سن برای بچه‌دار شدن ۲۵ سال برای زنان و ۲۷ سال برای مردان بوده است.) ولی اگر بخواهیم از بیولوژی حرف بزنیم، بهترین سن برای بچه‌دار شدن در واقع ابتدا دهه دوم زندگی است. چرا که این زمان، هنگامی است که تخمک‌های زنان تازه‌تر هستند و بدن آن‌ها نیز سالم‌تر است. زنان در این گروه سنی همچنین کمترین میزان سقط، مرده‌زایی و ناباروری را دارند.

بهترین سن برای یک ورزش حرفه‌ای

یک مطالعه نشان می‌دهد که بهترین سن برای شروع یا ادامه “شنا” سن ۲۱ سالگی است و برای ورزش‌های “دو و میدانی” این سن ۲۶ است. ولی بهترین سن برای شطرنج به دلیل این که فعالیت فیزیکی زیادی نمی‌خواهد ۳۱.۴ سالگی است.

بهترین سن که در آن خوشحال هستیم

این مسئله خیلی واضح نیست و بسته به این دارد که شما چگونه به داده‌ها نگاه کنید. مطالعات Cross-sectional(مقطعی) با مقایسه بالغین در گروه‌های سنی نشان می‌دهد که افرادی بیشتر از زندگی خود لذت می‌برند که در اواخر جوانی یا ابتدای بزرگسالی هستند. ولی یک مطالعه طولانی مدت که بر روی همین گروه از افراد انجام شد نشان داد که با گذشت زمان، شادترین گروه، افرادی هستند که در سنین ۶۰ الی ۶۹ سالگی قرار دارند. یک مطالعه که بر روی ۲۸۰۰۰ نفر انجام شد دریافت که میزان شادی افراد با هر ۱۰ سال مسن‌تر شدن ۵ درصد افزایش می‌یابد.

بهترین سن برای شروع کمک‌های اجتماعی

کمک‌های اجتماعی(Social Security payment) در ایالات متحده، اگر زودتر از زمان بازنشستگی دریافت شوند کاهش می‌یابد. پس ایده خوبی نیست که این کمک‌ها را زودتر از موعدش دریافت کنیم. امروزه که بازنشستگی کامل ۶۵ سال برای متولدین ۱۹۳۷ و قبل از آن است و برای متولدین ۱۹۴۳ الی ۱۹۵۹، ۶۶ سال است و ۶۷ سال برای متولید ۱۹۶۰ به بعد. ولی مشاوران و متخصصین امور مالی می‌گویند که به بهتر است حتی زمانی که شما به سن بازنشستگی کامل هم رسیدید این کمک‌ها را دریافت نکنید چرا که مزایای این کمک به ازای هر سال تاخیر در دریافت ۸ درصد افزایش می‌یابد تا زمانی که شما ۷۰ ساله شوید.

بهترین سن برای تزریق بوتاکس

برخی از متخصصین می‌گویند که بهتر است که این تزریق‌ها را قبل از این که چین و چروک‌ها نمایان شوند این تزریق‌ها را شروع کنید(می‌گویند اوایل دهه دوم زندگی) ولی برخی هم معتقد هستند که این کار زیاده‌روی است و تنها منابع را از بین می‌برد.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید