انتشار این مقاله


آیا زنان از مردان خوشحال‌تر هستند؟

دخترها فقط می‌خواهند شاد باشند؛ مطالعه علمی شاید آهنگ معروفی که در سال ۱۹۸۳ منتشر شده است را شنیده باشید(خواننده: Cyndi Lauper)، که در آن گفته می‌شود “دخترها فقط می‌خواهند که شاد باشند“، خواننده این آهنگ احتمالا به این موضوع فکر نمی‌کرده است که آیا این آهنگ چه تاثیری می‌تواند در آینده داشته باشد. همین‌طور […]

دخترها فقط می‌خواهند شاد باشند؛ مطالعه علمی

شاید آهنگ معروفی که در سال ۱۹۸۳ منتشر شده است را شنیده باشید(خواننده: Cyndi Lauper)، که در آن گفته می‌شود “دخترها فقط می‌خواهند که شاد باشند“، خواننده این آهنگ احتمالا به این موضوع فکر نمی‌کرده است که آیا این آهنگ چه تاثیری می‌تواند در آینده داشته باشد. همین‌طور احتمالا او نمی‌خواسته مورد دیگری در بین تفاوت بین زنان و مردان را مطرح کند. ولی این سوال با شنیدن این حرف بوجود می‌آید که آیا مردان و زنان به یک میزان شخصیت احساسی دارند؟ و آیا یک جنسیت خاص در حالت کلی شادتر هستند؟

این نکته مهم است که در ارزش‌یابی میزان شاد بودن افراد، روش اندازه‌گیری دقیق و علمی وجود ندارد و برای همین شاد بودن بیشتر بسته به دیدگاه افراد دارد و وسیله اندازه‌گیری جهانی ندارد. مثلا وقتی کسی در بیرون از خانه لبخند می‌زند به این معنی نیست که واقعا شاد است، یعنی شادی بیرون به معنی شادی درونی فرد نیست.

به همین دلیل روش بهتر این است که از خود افراد در مورد احساسشان سوال پرسیده بشود. یک مطالعه که در دقیقا در مورد سوال مطرح شده در بالا بوده است انجام شده است که در از آن‌ها در مورد پاسخ احساسی آن‌ها به موقعیت‌ها یا جوک‌های خاصی پرسیده می‌شد و در جواب آن‌ها یکی از موارد زیر را جواب می‌دادند؛ خیلی شاد، کمی شاد، غیر شاد. البته مشکلی که این مطالعه دارد این است که سابقه افراد در این مطالعه دخالت داده نشده، چرا که مثلا فردی همیشه خوشحال است ولی فردی دچار افسردگی است، مسلما شیوه برخورد با پاسخ‌های آن‌ها یکسان نباید باشد.

با وجود مشکلات زیاد این مطالعات که در مورد شاد بودن انجام شده‌اند، باز می‌توان یک نتیجه‌گیری کلی در مورد شاد بودن افراد در طبقات اجتماعی – اقتصادی گرفت. به صورت کلی، افراد مسن‌تر شادتر از افراد جوان هستند. افرادی که ثروتمندتر هستند و سلامت خوبی دارند، دلایل بیشتری برای لبخند زدن دارند. اما اگر بخواهیم در مورد اختلاف جنسیتی بحث کنیم، جواب دقیق و مشخصی وجود ندارد!


مقاله مرتبط: واقعا می‌توان شادی را با پول خرید!


مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۳ بر روی ۳۸,۰۰۰ زن و مرد در ۴۴ کشور انجام شد، به اختلاف میزان شاد بودن زنان و مردان پرداخته بود. نتیجه کلی به این صورت بود که زنان بیشتر از زندگی‌شان راضی بودن و در زندگی‌شان بیشتر لحظات شاد داشتند.(منبع: Pew Research Center)  علاوه بر این، زنان کشورهای خاصی مانند پاکستان، ژاپن و آرژانتین به صورت کلی خوشحال‌تر بودند. دلیلی که برای این تفاوت بیان شده بود این بود که زنان بیشتر به امور خانه و مسائل شخصی‌شان مشغول هستند در حالی که مردان درگیری‌های زیادی خارج از خانه دارند و معمولا در مورد چیزهایی که نمی‌توانند در آن تغییری ایجاد کنند، نگرانی دارند و از آن نیز ناراحت می‌شوند.

این اختلاف را همچنین می‌توان مربوط به مشکلات اقتصادی که در کشورها در این برهه زمانی داشته‌اند و مردها دغدغه مالی داشتند دانست. البته این نکته را نباید فراموش کرد که زنان بیشتر از شرایطشان راضی بودند و کمتر گله‌مند بودند.

برای شادی کردن هنوز زود است!

در ایالات متحده و دیگر کشورهای پیشرفته، زنان به علت داشتن شرایط یکسان برای تحصیل و فرصت شغلی بسیار خوشحال بودند. ولی زمانی که مسئول‌هایی که روی دوش آن‌ها بود بیشتر می‌شد نتیجه معکوس شد. به شکلی که در مطالعه‌ای که توسط اقتصاددانان در سال ۲۰۰۸ انجام شد، نشان داد که زنان همانند ۳۰ سال قبل شاد نیستند. البته این تنها دلیل این کاهش شاد بودن زنان نبوده است، دلیل دیگری که در کاهش شادی تاثیر مهمی داشته است، افزایش بیکاری بوده است که از ۴ درصد به ۱۲.۵ درصد رسیده است.(البته در آمریکا)

مطالعه دیگری که توسط اقتصاددانان Princeton انجام شده است، همین نتیجه را بدست آوردند که شادی زنان در حال کاهش است. مطالعه بر روی این موضوع تمرکز داشته است که چه میزان از ساعات در روز را افراد به فعالیت‌هایی می‌پردازند که باعث شادی آن‌ها می‌شود؛ مانند رفتن به پارک یا تلویزیون دیدن. و نتیجه به این صورت بود که زنان در هر بازه زمانی به صورت متوسط ۹۰ دقیقه در روز بیشتر کار ناخوشایند نسبت به مردان انجام می‌دهند. این اتفاق را می‌توان به موفقیت‌های زنان در دهه‌های اخیر نسبت داد که توانستند در اجتماع جایگاه ویژه‌ای برای خودشان باز کنند.

سن و جنسیت

همان‌طور که پیش‌تر بیان شد، سن در میزان شادی افراد تاثیر زیادی دارد. حال اگر این دو مولفه(جنسیت و سن) را با هم ترکیب کنیم نتیجه جالب‌تر هم می‌شود. یک مطالعه که در ژورنال Happiness چاپ شد، بیان کرد که در ۴۸ سالگی میزان شادی مردان برای اولین بار بیشتر از زنان می‌شود. زنان جوان تا میان‌سالی شادتر هستند و از زندگی شخصی و اجتماعی‌شان لذت می‌برند و این در حالی است که مردان دغدغه ترفیع مقام و بالا رفتن از نردبان ترقی را دارند. ولی زمانی که به سن میان‌سالی می‌رسند، زنان با سوال‌هایی چالش‌برانگیز زندگی و ارزش‌ها و هدف‌هایشان در زندگی‌شان روبرو می‌شود و این زمانی است که مردان به اهدافشان رسیده‌اند و در حال لذت بردن از خانواده و زندگی‌شان هستند.

البته این ارتباط سن – شادی با موقعیت جغرافیایی ارتباط زیادی دارد. مثلا در لندن، زنان ۵۰ سال به بالا نسبت به مردان نسبت به زندگی خوش‌بین‌تر هستند و زندگی شادتری دارند.


مقاله مرتبط: بهترین سن برای هر چیزی!


حال اگر بخواهیم یک نتیجه‌گیری کلی بکنیم، آیا زنان شادتر هستند یا مردان؟ مطلبی که در آخر می‌توان زد این است که تفاوت خاصی وجود ندارد و زنان، به خاطر جنسیتشان شادتر نیستند و هر دو جنس می‌توانند منتظر میان‌سالی شادی باشند. مهم نیست که چه تعداد کروموزم X دارید، چیزی که مهم است روش زندگی و مسئولیت‌هایی که بدوشتان هست و توقعات خودتان هست.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید