انتشار این مقاله


اعتیاد به هروئین در دوران بارداری

هروئین به عنوان ماده ای شناخته شده است که از طریق جفت، از بدن مادر به بدن کودک انتقال می‌یابد

در طول بارداری، شما و کودکتان چیزهای زیادی را با هم به اشتراک می‌گذارید. غذایی که می‌خورید، هوایی که نفس می‌کشید و خونی که در وریدهای شما در جریان است، همه را با کودک در حال رشدتان شریک می‌شوید. اگر در طول بارداری هروئین مصرف کنید، اعتیاد خود را با کودکتان شریک می‌شوید. هروئین به عنوان ماده ای شناخته شده است که از طریق جفت، از بدن مادر به بدن کودک انتقال می‌یابد. در نتیجه هر باری که شما از هروئین استفاده می‌کنید کودکتان نیز استفاده می‌کند.

پیامدش برای شما

اعتیاد به هروئین، برنامه ریزی برای آینده و تصمیم گیری صحیح را برای شما مشکل می‌کند. هروئین همچنین می‌تواند بارداری شما را کاهش دهد و موجب می‌شود درگیر رفتارهای خطرناکی شوید که می‌تواند منجر به بارداری شود. برای مثال بر‌اساس مطالعاتی که در “مجله آمریکایی بهداشت عمومی” منتشر شد،از بین زنانی که گزارش شده بازدارنده بارداری مصرف می‌کنند ۲۵.۸ درصد از زنان وابسته به هروئین و ۴۸.۵ درصد از زنانی است که هروئین مصرف نمی‌کنند. این کاملاً ممکن است که شما باردار شوید بدون اینکه تصمیمی برای آن داشته باشید، اگر این اتفاق افتاده است، احتمالاً شما در روزهای اولیه بارداریتان هروئین مصرف کرده اید در حالیکه حتی نمی‌دانستید باردار هستید. بسیاری از زنان خودسر اقدام به قطع مصرف هروئین می‌کنند اما با این کار علائم ناخوشایند را افزایش می‌دهند. مانند:
۱. انزجار
۲. سردرد
۳. انقباض غیر ارادی عضلات
۴. حالت تهوع
علاوه بر همه ی این علائم ، شما تمایلی بی اندازه به مصرف دوباره هروئین خواهید داشت. این اشتیاق ها می‌توانند شما را به مصرف دوباره مواد مخدر سوق دهند، حتی اگر شما برای محافظت از کودکتان هرگز قصد مصرف دوباره را نداشته باشید.
این جا داستان “جووانی” را داریم که بر نیاز به جستجو کردن بهترین راه درمان بیمارستانی اعتیاد تاکید می‌کرد، قبل از اینکه خیلی دیر شود :
داستان جووانی
“ من تا سه ماه نمی‌دانستم باردار هستم. علائم بارداری ام را به پای ترک مواد مخدر می‌گذاشتم. به هر حال وقتی متوجه شدم که باردار هستم ترسیده بودم که آیا به کودکم آسیب رسانده ام ویا با داشتن کودکی معتاد به مواد مخدر به دردسر افتادم. پزشک من کمکم کرد تا یک برنامه درمانی پیدا کنم و نتیجه فوق‌العاده بود. من کمکی را که نیاز داشتم تا از خودم و کودکم محافظت کنم، دریافت کردم.”

پیامدش برای کودکتان

کودک شما می‌تواند علائم ترک اعتیاد را در طول بارداری شما تجربه کند ، همچنین دیدن و یا احساس کردن این علائم برای شما سخت خواهد بود. با این حال حتی اگر شما به این سوء مصرف از مواد اجازه ادامه بدهید، کودک شما عواقب شدیدتری را تجربه خواهد کرد. برای مثال بر اساس مطالعاتی در مجله “پزشکی تولید مثل” ، کودکانی که از مادران معتاد به هروئین به دنیا می‌آیند در مقایسه با کودکانی که از مادرانی که به هروئین معتاد نیستند به دنیا آمده‌اند به طور قابل ملاحظه ای کوتاه قدتر و لاغر‌تر هستند. بعضی از کودکان مسائل را با فکر کردن و ظرفیت ذهنی خود پیش می‌برند و این مسائل در ادامه زندگی نیز همراه آنان خواهد بود. اعتیاد در بارداری نیز به مرگ جنین ختم می‌شود.

علائم ترک اعتیاد در کودکان

کودکان متولد شده از مادران معتاد به هروئین مقداری از علائم ترک اعتیاد را از خود نشان می‌دهند.مانند:
۱. زودرنجی
۲. اسهال
۳. تب
۴. مفاصل سفت
۵. تشنج

امیدی هست

تحقیقات نشان می‌دهد بوپرنورفین برای زنان در دوران بارداری بی خطر است. این دارو می‌تواند اشتیاق (به مواد) شما را کاهش دهد و به شما کمک می‌کند با درمان اعتیاد خود پیش بروید و استفاده از هروئین را کنار بگذارید. همچنین این دارو علائم ترک اعتیاد را در کودک شما از بین می‌برد و اجازه می‌دهد کودک به رشد طبیعی خود ادامه دهد و و علائم ترک اعتیاد بعد از تولد را نیز از بین می‌برد. همچنین اگر اعتیاد سختی ندارید و فکر می‌کنید می‌توانید به تنهایی اشتیاقتان به مواد را کنترل کنید می‌توانید از برنامه های درمانی که شامل دارو نمی‌شوند استفاده کنید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید