انتشار این مقاله


ترکیب قدرتمند ضد HIV در یک گیاه دارویی آسیایی کشف شد

با توجه به تحقيقات جديد، گياه دارویی مشعلی بید برگ كه در سراسر آسياى جنوب شرقى يافت مى‌شود، حاوى تركيب قوى ضد HIV1 است كه قدرتمندتر از داروهايى می‌باشد كه به صورت بالينى استفاده مى شوند.

با توجه به تحقيقات جديد، گياه دارویی مشعلی بید برگ١ (Justicia gendarussa) كه در سراسر آسياى جنوب شرقى يافت مى‌شود، حاوى تركيب قوى ضد HIV-1 است كه قدرتمندتر از داروهايى می‌باشد كه به صورت بالينى استفاده مى شوند مانند آزيدوتیمیدین ٢(AZT).

Zhang و همكاران، از عصاره ى برگ، ساقه و ريشه ى گیاه مشعلی بید برگ (Justicia gendarussa) استفاده كردند.

گياه مشعلی بید برگ، يك گياه هميشه سبز كه به طور عمده در نواحى مرطوب يافت مى شود، اعتقاد بر این است که بومی چین است و به طور گسترده در سراسر هند، سریلانکا و مالزی توزیع شده است.

در طب سنتی هند و چین، برگ گیاه برای درمان بیمارى هاى مزمنى چون تب، همی‌پلژی٣، روماتیسم، آرتروز، سردرد، درد گوش، درد عضلانی، اختلالات تنفسی و مشکلات گوارشی، توصيه مى‌شود. ماده شیمیایی پاتنتیفلورین A٤ که به تازگی در این گیاه کشف شده است، از توانایی مهار آنزيم رونويسى معکوس (RT) – آنزیم مورد نیاز HIV برای جا دادن کدهای ژنتیکی خود درون DNA سلول میزبان – برخوردار است.


مقاله ى مرتبط: از بین بردن عفونت HIV-1 در جانداران با استفاده از ویرایش ژن


این ترکیب در غربالگری بیش از ٤٥٠٠ عصاره گیاهی برای کشف تأثیر آنها در برابر ویروس HIV شناسایی شد. نخستین داروی ضد HIV ، كه اغلب به اسم زیدوودین٥ شناخته مى شود (AZT) ، در سال ١٩٨٧ تولید و مورد تأیید قرار گرفته بود. این دارو مى‌توانست آنزیم RT را مهار كند و امروزه سنگ بنای تولید داروهای ضد HIV محسوب می شود.

 Lijun Rong، استاد میکروبیولوژی و ایمونولوژی در دانشکده پزشکی دانشگاه ایلینویز در شيكاگو و یکی از نویسندگان این مطالعه گفت:

 پاتنتیفلورین A، یک عامل ضد HIV جديد است که می‌تواند به داروهای ضد HIV موجود افزوده شود تا قدرت سرکوب ویروس را افزایش داده و از بروز ایدز جلوگيرى کند.

در مطالعات صورت گرفته بر روی سلول های انسانی آلوده به ویروس HIV، ماده شیمیایی پاتنتیفلورین A اثر مهارکنندگی چشم گيرى در مقابل آنزیم RT داشت.

پروفسور Rong بيان كرد كه:

قدرت مهار عمل آنزیم RT توسط پاتنتیفلورین A بسیار مؤثرتر از داروی AZT است و در عین حال می‌تواند این کار را در دو مرحله انجام دهد؛ مراحل اولیه عفونت HIV يعنى زمان ورود ویروس به سلول‌های ماکروفاژ و مراحل ثانویه عفونت كه حضور ویروس در سلول های T سیستم ایمنی مى‌باشد.

او افزود:

این ترکیب همچنین در برابر سویه‌های مقاوم به داروی ویروس HIV نیز بسیار موثر است. كه آن را تبديل به يك گزينه‌ى بسيار اميدواركننده براى توسعه به يك داروى جديد ضد HIV مى كند.

پروفسور Rong و همكاران، از دانشگاه ایلینويز در شیکاگو، دانشگاه باپتیست هنگ کنگ و آکادمی علوم و فن آوری ویتنام، توانسته‌اند پاتنتیفلورین A را سنتز نمایند.

پروفسور رانگ همچنين افزود:

اگر بتوانیم این دارو را در آزمایشگاه تولید کنیم، نیازی به ایجاد مزارع برای کشت و برداشت گیاه كه نيازمند سرمایه گذاری قابل توجه مالى است، نخواهيم داشت. بدون توجه به اين كه داراى اثرات زيست محيطى مى باشد.

نتایج این مطالعه هفته ى گذشته در مجله Natural Products منتشر شد.


١. willow-leaved justicia

٢. azidothymidine

٣. فلج بدن

٤. Patentiflorin A

٥. zidovudine

سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (3)
دیدگاهتان را بنویسید