انتشار این مقاله


افرادی که در شب ۶ ساعت یا کمتر می‌خوابند بیشتر در معرض چاقی شکمی قرار دارند!

خواب نامناسب می تواند ۳سانتی متر به دور کمر اضافه کند!

خواب نامناسب می تواند ۳سانتی متر به دور کمر اضافه کند!

خواب نامناسب می‌تواند موجب چاقی شکمی شود، دانشمندان بعد از کشف این موضوع که افرادی که شش ساعت می خوابند در مقایسه با افرادی که نه ساعت می خوابند یک اینچ دور کمر بیشتری دارند، دچار واهمه شده اند!

این نتایج همچنین این موضوع را تقویت می‌کنند که خواب کم و ناکافی می‌تواند در توسعه‌ی بیماری‌های متابولیک مانند دیابت نقش داشته باشد.

مطالعه‌ای در دانشگاه لییدز انجام گرفته که ۱۵۱۶ فرد بالغ را مورد مطالعه قرار داده است. در این مطالعه هر فرد میزان خواب و میزان غذای دریافتی خود را اعلام کرده‌است. این مطالعه همچنین دیگر شاخص‌های سلامت متابولیک مانند فشار خون، میزان کلسترول خون، قند خون و عملکرد تیروئید و هم‌چنین وزن و چربی اطراف شکم را ثبت کرده است.

کسانی که در یک شب شش ساعت یا کمتر می خوابند به طور میانگین ۱/۱ اینچ از افرادی که نه ساعت می‌خوابند شکم بزرگتری دارند.

خواب کمتر همچنین با پایین آمدن سطح کلسترول خوب خون (HDL) در ارتباط است، این کلسترول به حذف چربی از بدن کمک می کند و نیز در مقابل انواع عارضه ها مثل بیماری قلبی از بدن محافظت می کند.

دکتر گرگ پاتر (Greg Potter) یک محقق متابولیسم در دانشگاه لییدز، اظهارداشت:

تعداد مردم چاق در سراسر جهان از سال ۱۹۸۰ بیش از دو برابر شده است.

چاقی در گسترش بسیاری از بیماری ها به ویژه دیابت نوع دو نقش دارد. به همین جهت بالا بودن وزن افراد پیامد های شدیدی بر سلامت عمومی دارد. حقیقتی که در این مطالعه محققین را بسیار متعجب کرده، این است که هیچ ارتباطی بین خواب کمتر و رژیم غذایی کمتر دیده نمی شود.

دیگر مطالعات پیشنهاد داده اند که خواب کوتاه شده موجب کم شدن تنوع غذایی می شود. اما مطالعه ی جدید اظهار می دارد که این خود خواب است که چنین اثری را می گذارد.

دکتر لورا هاردی (Laura Hardie) محقق ارشد این مطالعه، اضافه کرد:

ما دریافتیم که افراد بالغی که در گزارش ها از خواب کمتری نسبت به همسالان خود برخوردار بوده اند، بیشتر در معرض اضافه وزن و چاقی هستند، بنابراین یافته های ما اهمیت خواب کافی را تایید می کنند.

مقدار خواب مورد نیاز ما بین افراد متفاوت است اما نظر رایج این است که خواب بین هفت تا نه ساعت برای اکثر بزرگسالان صدق می کند.

این یافته ها شواهد تازه ای به مجموعه شواهد در حال ازدیاد تایید کننده ی این موضوع که یک خواب شبانه ی خوب چقدر می تواند در سلامت فرد مهم باشد، اضافه کردند.

این تحقیق در ژورنال PLOS ONE به چاپ رسیده است.

حسن محمدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید