انتشار این مقاله


space X اکنون یکی از باارزش‌ترین شرکت‌های خصوصی جهان است

در سرمایه‌گذاری اخیر ارزش این شرکت به ۲۱ میلیارد دلار رسیده و اکنون SpaceX یکی از ارزشمندترین شرکت‌های خصوصی در جهان است.

سانفرانسیسکو – SpaceX، شرکت سازنده‌ی راکت بنیان‌گذاری‌شده توسط میلیاردر جوان، ایلان ماسک، در سرمایه‌گذاری اخیر به رقم ۳۵۰ میلیون دلار رسید؛ این اتفاق ارزش این شرکت را تا ۲۱ میلیارد دلار بالا برده و اکنون SpaceX یکی از ارزشمندترین شرکت‌های خصوصی در جهان است.

بر اساس اعلام CB Insights، با آخرین دور منابع مالی، این شرکت به جمع ۷ شرکتی در جهان می‌پیوندد که ارزش آن‌ها ۲۰ میلیون دلار یا بیشتر است. سرمایه‌گذاران پول خود را روانه‌ی این شرکت‌ها کرده‌اند که برخی‌شان در ابتدا استارت-آپ‌هایی بیش نبودند.

اسنپ (Snap)، شرکت پیام‌رسانی و سرگرمی، در ماه مارس امسال با ارزش ۲۴ میلیارد دلار عمومی شد که تقریباً تا ۱۶.۵ میلیارد دلار افت کرده بود. شرکت انتقال غذای Blue Apron ماه گذشته این اتفاق برایش افتاد و با ارزش ۱.۹ میلیارد دلار. ارزش این شرکت تا قبل از این ۱.۳ میلیارد دلار بود.

هنوز سرمایه‌گذاران اعتقادشان بر این است که چندین شرکت پتانسیل این را دارند که تجارت جهانی غالب را به اسم خودشان رقم بزنند. ۵ شرکت در ایالات متحده که بیشتر از ۲۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده‌اند، شامل Uber، Airbnb و WeWork صنایعی را برپایه‌ی حمل‌ونقل و املاک ایجاد کردند. Palantir، شرکت آنالیزی که در باشگاه ۲۰ میلیارد دلاری است رقابت می‌کند تا پیمانکار عمده‌ی دولت شود؛ درست مثل SpaceX. دو شرکت دیگر در چین قرار دارند؛ شرکت حمل‌ونقلی Didi Chuxing و سازنده‌ی وسائل الکترونیکی روزمره، شیائومی (Xiaomi) است.

ایلان ماسک، بنیان‌گذار space X و یکی از بنیان‌گذاران شرکت خودروهای الکتریکی تسلا، در حال سخنرانی در کنفرانس تحقیق و توسعه‌ی ایستگاه بین‌المللی فضایی (واشنگتن-۱۹ جولای)

تأمین مالی قبلی شرکت SpaceX برمی‌گردد به سال ۲۰۱۵، زمانی که با سرمایه‌گذاری ۱ میلیارد دلاری Fidelity و گوگل ارزش این شرکت به ۱۱ میلیارد دلار رسید. SpaceX بیشتر از همه به قول آقای ماسک مبنی بر مهاجرت به مریخ معروف است اما نقش این شرکت در تجارت ارسال ماهواره‌های تجاری به فضا کلیدی است.

در ماه سپتامبر، با آتش گرفتن راکت فالکون ۹ و نابودی ماهواره‌ای ۲۰۰ میلیون دلاریه ضربه‌ی سختی به این شرکت وارد شد. شرکت در ماه ژانویه دوباره کار را بدست گرفت و پس از آن امسال تا الآن ۱۰ پرتاب موفق داشته است. تا پایان امسال، شرکت قصد دارد سنگین‌ترین فالکون خود را راهی فضا کند.

در ماه مارس این شرکت نوعی راکت استفاده‌شده را با هزینه‌ای کمتر با هدف کاهش هزینه‌ها در تأمین فضا پرتاب کرد. پرتاب چنین موشک‌های قابل‌ استفاده‌ی مجدد یکی از راه‌هایی در ذهن ایلان ماسک برای فرستادن انسان به مریخ است. این به معنی دوز زدن پرهزینه‌ترین بخش ارسال راکت می‌باشد.

ایلان ماسک در این راه بی‌رقیب هم نیست. میلیاردر دیگر، Jeff Bezos بنیان‌گذار Blue Origin و صاحب آمازون هدفش را ارسال توریست به فضا و تأمین آن قرار داده است. او در ماه آوریل اعلام کرد که به این منظور سالانه ۱ میلیارد دلار از سرمایه‌ی شرکت آمازون را خواهد فروخت.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید