انتشار این مقاله


عصاره چای سبز می‌تواند به درمان حساسیت دندان کمک کند

محققان اخیراً مواد جدیدی را برای محافظت از دندان‌های حساس با استفاده از پلی‌فنول‌های چای سبز به وجود آورده‌اند.

محققان اخیراً مواد جدیدی را برای محافظت از دندان‌های حساس با استفاده از پلی‌فنول‌های چای سبز به وجود آورده‌اند.

نوشیدنی‌های خیلی گرم یا خیلی سرد برای کسانی که دندان حساس دارند باعث درد شدید و غیر قابل تحمل می شود. دلیل حساسیت دندان فرسوده شدن مینای دندان است که سطح دندان را محافظت می‌کند و در نتیجه لایه‌ی بعدی بافت استخوانی که دنتین نامیده می شود در معرض میکروب قرار می‌گیرد.
دنتین حاوی لوله‌های کوچکی است که داخل آن‌ها خالی هستند و وقتی که انتهای این میکروتوبول‌ها باز هستند، اجازه می‌دهند که مایعات گرم یا سرد به سمت عصب دندان روانه شوند، به این ترتیب درد تحریک و تشدید می‌شود. افراد دارای دندان‌های حساس، به علت قرار گرفتن این میکروتوبول‌ها در معرض باکتری، بیشتر مستعد خراب شدن دندان هستند.

درمان‌های موجود بر اساس انسداد یا بسته شدن این میکروتوبول‌ها، با استفاده از یک ماده به نام نانوهیدروکسی آپاتیت است. با این حال، این ماده به اندازه کافی مقاوم  و قادر به جلوگیری از نفوذ باکتری نمی‌باشد.
با فرسایش روزانه دندان و سایش ناشی از مسواک زدن، میکروتوبول‌های مسدود شده به سرعت از بین می‌روند، و باکتری‌های تهاجمی مانند استرپتوکوک موتانس می‌توانند از طریق میکروتوبول‌ها نفوذ کنند.
با توجه به آسیب‌پذیری درمان‌های متعارف، گروهی از محققان – به رهبری دکتر کووی هوانگ از دانشگاه ووهان در چین – برای بررسی درمان‌های جایگزین اقدام کردند. دکتر هوانگ و همکارانش برای ایجاد “مواد بیولوژیک تطبیق پذیر و متنوع” از نانوهیدروکسی آپاتیت، استفاده کردند اما یک عنصر کلیدی را اضافه کردند: ترکیب چای سبز!
این ترکیب چای سبز، (epigallocatechin-3-gallate (ECGC نام دارد و فعال‌ترین پلی‌فنول موجود در چای سبز است. مطالعات قبلی نشان داده است که این ترکیب می‌تواند به طور مؤثر با (S. mutans) استرپتوکوک موتانس مبارزه کند. دانشمندان این مخلوط را به نام (mesoporous silica nanoparticles (MSN نام نهادند.
محققان MSNها را انتخاب کردند، زیرا مقاومت منحصر به فردی نسبت به اسیدهای مضر و ایجاد حفره، نشان داده شده‌اند. آن‌ها با استفاده از confocal laser scanning microscopy، توانایی مواد بیولوژیکی جدید را برای جلوگیری از تشکیل لایه S. mutans که به طور معمول بر روی سطح دنتین شکل می‌گیرد، آزمایش کردند. علاوه بر این، آن‌ها آزمایش‌های بیولوژیکی و آزمایش سیتوتوکسیستی را در بافت نرم پرمولرهای خارج شده و دندان عقل انجام دادند.

این آزمایش‌ها نشان داد که مواد جدید بیولوژیک میکروتوبول‌های دنتین را مسدود کرده و باعث کاهش نفوذپذیری دنتین شده است. علاوه بر این،  EGCG به طور مداوم برای بیش از ۹۶ ساعت منتشر شد.
محققان اظهار داشتند که این ماده به طور قابل توجهی مانع تشکیل و رشد بیوفیلم S. mutans در سطح دندان می‌شود؛ که چنین نتایجی برای اولین بار به دست آمده است.

دکتر هوانگ و همکارانش امیدوار هستند که این مواد با موفقیت حساسیت دندان را تحت تاثیر قرار دهند.
بنابراین، توسعه این موادجدید، اعمال بالینی دندان را کاهش می‌دهد و امیدوار کننده در ارائه استراتژی درمانی دندان‌پزشکان برای مدیریت سطح دندان در جهت مقابله با حساسیت دندان و پوسیدگی است.

سحر سیدی مقدم