انتشار این مقاله


محققان احتمالاً تاثیرات شگرف دیگری برای چای‌سبز کشف کرده‌اند

تحقیقات صورت گرفته بر موش ها نشان از تاثیر مثبت این نوشیدنی بر بهبود آسیب‌های ذهنی و مقاوت‌انسولینی دارد.

تحقیقی جدید نشان‌داده است که مداخلات بالقوّه‌ی در‌مانی برای آسیب‌های حافظه، التهابات عصبی، و مقومت انسولینی مغز در رژیم پرچرب و پر‌فروکتوز، بیشتر مورد‌‌ نیاز اند.

مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها انجام‌شده و به صورت مجازی در مجله‌ی FASEB منتشر‌شده است، بیان می‌کند که EGCG (اپی‌گالوکاتچین-۳-گالات)، که مهم‌ترین کاتچین و جزء فعال زیستی در چای‌سبز است، می‌تواند چربی و فروکتوز بالا را که باعث ایجاد مقاومت‌انسولینی در مغز و آسیب‌های شناختی می‌شوند‌، بهبود بخشد. تحقیقات قبلی تاثیر مثبت و خارق‌العادۀ EGCG را در درمان دسته‌ای از بیماری‌های انسانی پررنگ کرده‌بودند. این درحالی است که تا به امروز تاثیر EGCG بر مقاومت‌انسولینی مغز و اختلالات‌ شناختی که با رژیم‌های غربی ایجاد می‌شوند، بررسی‌نشده باقی‌مانده بود.

کیوبو لی، .Ph.D، محققی از دانشکده علوم و مهندسی غذا در دانشگاه نورس‌وست A-F، از یانگ‌لینگ چین، می‌گوید: “چای‌سبز پس از آب در رتبه‌ی دوم پر‌مصرف‌ترین نوشیدنی در جهان قرار دارد، و در بیش از ۳۰ کشور جهان کشت می‌شود. عادت باستانی نوشیدن چای  امروزه می‌تواند با تبدیل‌شدن به مبارزی در برابر چاقی، مقاومت‌انسولینی، و آسیب‌های ذهنی، بیش از پیش جلوه‌ی قابل‌قبولی به خود بگیرد.”

لی و همکارانش موش‌های نر ۳ ماهه را، بر اساس رژیم غذایی، در سه گروه تقسیم کردند:

۱) گروه کنترل که با رژیم‌غذایی استاندارد تغذیه شدند،
۲) گروهی با رژیم HFFD (چربی و فروکتوز بالا)، تغذیه شدند،
۳) گروهی با رژیم HFFD و ۲ گرم EGCG به ازای هر یک لیتر آب مصرفی، تغذیه شدند.

محققان برای مدت ۱۶ هفته موش‌ها را زیر نظر گرفتند و دریافتند که موش‌هایی که با HFFD تغذیه‌شده بودند، سر انجام وزنی بیش از موش‌های تغذیه‌شده با رژیم استاندارد در گروه کنترل داشتند. اما تفاوت جالب در این بود که وقتی گروه دوم و سوم را مقایسه کردند دریافتند که موش‌های تغذیه‌‌شده با HFFD نسبت به موش‌های تغذیه‌شده با HFFD + EGCG، اضافه‌وزن بسیار بیشتری را کسب کرده‌اند.

با انجام تست آب و ذرت موریس، محققان دریافتند که موش‌های تغذیه‌شده با HFFD مدت زمان بیشتری را برای پیدا کردن سکوی تعبیه‌شده در محیط خود، صرف‌کردند. گروه HFFD + EGCG به طور قابل‌توجه‌ای میزان مسافت کمتری را نسبت به گروه HFFD پیموده بودند.
زمانی‌که سکوی پنهان‌شده بخاطر انجام آزمایش برداشته‌شد، گروه موش‌های HFFD، مدت زمان کمتری را در محدودۀ هدف، نسبت به گروه کنترل سپری کردند.

گروه HFFD + EGCG به طور قابل توجه‌ای در محدودۀ هدف زمان بیشتری صرف‌کردند در‌حالی که تعداد سکوهای بیشتری در محیط آن‌ها وجود داشت. و این نشان می‌دهد که EGCG می‌تواند آسیب‌های ذهنی حاصل از رژیم غذایی HFFD را بهبود بخشد.

تورو پدرسون، .Ph.D، ویراستار ارشد مجله‌ی FASED، بیان می‌کند: “بسیاری از گزارشات، عقلانی و یا آزمون‌محور، توسط این مطالعه، اکنون به طور گسترده‌ای قدرت گرفته‌اند و حرفی برای گفتن دارند.”


مقالات مرتبط:

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید