انتشار این مقاله


چگونه می‌توان با پایان رابطه‌ی عاطفی کنار آمد؟ (بخش اول: پشت سر گذاشتن)

راهکارهایی برای مواجهه با پایان رابطه‌ی عاطفی

پایان یافتن رابطه‌ی عاطفی کار دشواری است؛ چه تصمیمِ شما باشد و چه تصمیم طرف مقابلتان. معمولا احساسات ناخوش‌آیندی تجربه خواهید کرد و دوست دارید هرچه سریع‌تر از شر این احساسات رها شوید. در ادامه راهکارهایی برای مواجهه با پایان رابطه‌ی عاطفی معرفی شده‌اند؛ همانند نوشتن احساسات، سوگواری کردن و … که به شما کمک می‌کنند به زندگی نرمال بازگردید. به یاد داشته باشید که برآمدن از پس پایان یک رابطه‌ی عاطفی به زمان و صبر نیاز دارد. در صروتی که پس از گذشت مدتی اوضاع بهتر نشد، می‌توانید از دوستان، خانواده یا حتی یک متخصص کمک بخواهید.


بخش اول: پشت سر گذاشتن


۱. فاصله‌ی خود را حفظ کنید

حتی در صورتی که با طرف مقابلتان توافق کرده‌اید که پس از پایان رابطه، دوست باقی بمانید، لازم است پس از پایان دادن به رابطه تا مدتی کاملاً قطع ارتباط کنید. این بدان معنا است که همدیگر را نبینید، در فضای اطراف او یا خانواده‌اش قرار نگیرید، هیچ تماس تلفنی با او برقرار نکنید، از پیام دادن در فیس‌بوک، IM و سایر شبکه‌های اجتماعی خودداری کنید. نیازی نیست که تا ابد با او صحبت نکنید، اما لازم است تا زمانی که کتملا مسأله برای شما تمام نشده است، از ارتباط گرفتن خودداری کنید.

  • در صورتی که او تلاش کرد تا مجدداً شما را ببیند، صادقانه بپرسید که دیدار مجدد چه فایده‌ای دارد؛ در صورتی که گذشته را باز هم زنده می‌کند، ممکن است دچار لغزش شوید و دوباره رها کردن طرف مقابل سخت‌تر شود.
  • ممکن است نیاز باشد که برای مواجهه منطقی با جنبه‌های پایانِ رابطه و ادامه دادن به زندگی نرمال، نیاز باشد تا اندکی ارتباط برقرار کنید اما به شدت این ارتباط را محدود و کنترل کنید و تماس تلفنی یا دیدار را کاملا متمدنانه و کوتاه نگه دارید.

۲. فضای اطراف خود را مرتب و سازمان‌دهی کنید

پایان یک رابطه‌ی عاطفی به معنای یک شروع جدید است. تمیز کردن و مرتب کردن فضای شخصی‌تان می‌تواند احساس تازگی و آمادگی برای این شروع جدید را ایجاد کند. شلوغی محیط اطراف سبب تشدید حس افسردگی و افزایش استرس می‌شود.
از طرف دیگر، تمیزکاری به فعالیت مغزی زیادی احتیاج ندارد اما شما را متمرکز نگه می‌دارد و کمک می‌کند برای مدتی افکار منفی را از خود دور نگه دارید.

  • اتاق‍تان را تمیز کنید، تعدادی پوستر جدید تهیه کنید، آیکون‌های روی ذسکتاپ‌تان را مجدداً سازمان‌دهی کنید. تمیزکاری، با وجود این‌که کوچک به نظر می‌رسد، به شما حس بهتری خواهد داد.

۳. اشیائی که یادآور خاطرات گذشته هستند را دور بیاندازید

احتمالاً عوامل فراوانی وجود خواهند داشت که عشق گذشته‌تان را به شما یادآوری می‌کنند؛ یک قطعه‌ی موسیقی، بو یا مکان‌های خاص. این آیتم‌ها اجازه نخواهند داد پس از پایان رابطه به زندگی معمول خود بازگردید. تمامی اشیائی که این کار را دشوار می‌کنند و قلبتان را می‌فشارند دور بریزید. در صورتی که یادبودی نظیر یک ساعت یا قطعه‌ی جواهر دارید که توسط پارتنر سابق‌تان به شما داده شده‌ است، مشکلی وجود ندارد که آن را نگه دارید اما تا مدتی که در حال گذراندن نقاهت هستید، سعی کنید آن را از جلوی چشمتان دور کنید تا زمانی که مسائل مربوط به رابطه را پشت‌ سر گذاشته‌اید.

۴. بیرون بروید و فعال باشید

پس از پایان یک رابطه، مشکلی وجود ندارد که زمانی را در خانه، در خلوت خود بگذرانید اما اطمینان حاصل کنید این گوشه‌نشینی پس از کنترل پیدا کردن روی احساساتتان ادامه نمی‌یابد. برنامه بچینید، با دوستان‌تان بیرون بروید و خوش بگذرانید. ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد اما به مرور آسان‌تر می‌شود و سبب خواهد شد احساس بهتری پیدا کنید. بیرون رفتن و فعال بودن مهم است چرا که باید به خاطر داشته باشید پایان یک رابطه به معنای مرگ زندگی اجتماعی شما نیست و کمک می‌کند خاطرات بد را از خود دور کنید و پشت‌سر بگذارید.
لزومی ندارد مدام در اطرافتان سایرین را داشته باشید. زمانتان را به خودتان اختصاص دهید و هرکاری که دوست دارید و شما را خوش‌حال می‌کند انجام دهید.. به کافی‌شاپ مورد علاقه‌تان بروید، خرید کنید و خود را به تعطیلاتی کوتاه دعوت کنید.

۵. مراقب روابط جای‌گزین باشید

معمولاً افراد پس از پایان یک رابطه‌ی عاطفی، سریعاً خود را درگیر رابطه‌ی جدیدی می‌کنند که دوامی ندارد و به پایانی دیگر می‌انجامد. این روابط را در اصطلاح rebound relationship می‌نامند که امری رایج است. روابط rebound همیشه ایده‌ی خوبی نیستند. زمانی که با فاصله‌ی کمی از پایان رابطه‌ی عشقی، برای فرار از مواجهه با آن وارد رابطه‌ی دیگری می‌شوید، تلخیِ پایان سابق را با هیجان رابطه‌ی جدید می‌پوشانید. در صورتی که رابطه‌ی جدید جواب ندهد، باید با اندوه و رنجی دو برابر در یک زمان دست‌وپنجه نرم کنید. بهتر است تا زمانی که رابطه‌ی سابق کاملاً تمام نشده است و با پایان آن کنار نیامده‌اید، وارد رابطه‌ی جدید نشوید.

۶. به مراقبت کردن از خودتان ادامه دهید

پس از پایان رابطه‌ی عاطفی، بسیاری از افراد مراقبت از خود را فراموش می‌کنند. در حالی که می‌تواند حالشان را بهتر می‌کند. از نیازهای اساسیِ فیزیکی و روحی خود غافل نشوید. حتی در صورتی که پیش از پایان رابطه نیز در مراقبت کردن از خودتان چندان ماهر نیوده‌اید، اکنون می‌تواند زمان مناسبی برای شروع باشد. اطمینان حاصل کنید که از تغذیه، الگوی خواب و استرحت مناسبی برخوردار هستید. ورزش کردن در این ایام می‌تواند بسیار مفید باشد.

  • رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و مقدار زیادی میوه‌ی تازه، سبزیجات، غلات کامل و پروتئین خالص مصرف کنید و از مصرف فست‌فود، غذاهای دارای شکر بالا و چربی اضافی خودداری کنید.
  • ۷-۸ ساعت خواب را در هر شبانه‌روز داشته باشید. لازم به ذکر است برخی افراد می‌توانند با مقادیر خواب کمتر از ۷ یا بیش‌تر از ۸ احساس سلامتی کنند.
  • هر هفته، ۵ بار به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید. می‌توانید قدم بزنید، دوچرخه‌سواری کنید یا شنا کنید.
  • هر روز حداقل ۱۵ دقیقه استراحت کنید. می‌توانید از مدیتیشن، تمرین‌های تنفس عمیق و سوگا برای دست‌یابی به آرامش استفاده کنید.

ادامه دارد…


بیش‌تر مطالعه کنید

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید