انتشار این مقاله


چگونه می‌توان با پایان رابطه‌ی عاطفی کنار آمد؟ (بخش سوم: بازگشتن به زندگی عادی)

راهکارهای برای مواجهه با پایان یک رابطه‌ی عاطفی

پایان یافتن رابطه‌ی عاطفی کار دشواری است؛ چه تصمیمِ شما باشد و چه تصمیم طرف مقابلتان. معمولا احساسات ناخوش‌آیندی تجربه خواهید کرد و دوست دارید هرچه سریع‌تر از شر این احساسات رها شوید. در ادامه راهکارهایی برای مواجهه با پایان رابطه‌ی عاطفی معرفی شده‌اند؛ همانند نوشتن احساسات، سوگواری کردن و … که به شما کمک می‌کنند به زندگی نرمال بازگردید. به یاد داشته باشید که برآمدن از پس پایان یک رابطه‌ی عاطفی به زمان و صبر نیاز دارد. در صورتی که پس از گذشت مدتی اوضاع بهتر نشد، می‌توانید از دوستان، خانواده یا حتی یک متخصص کمک بخواهید.

در قسمت‌های پیشین با پشت سر گذاشتن و کنار آمدن با احساسات آشنا شده‌اید. در ادامه قسمت سوم را مطالعه کنید.


بخش سوم: بازگشتن به زندگی عادی


۱. روی احساساتتان کار کنید

رابطه‌ی خود را واقع‌بینانه مرور کنید. همه‌ی دلایلی که شما و یا طرف مقابلتان را وادار به پایان دادن کرده‌ است، به خودتان یادآوری کنید. فراموش نکنید حتی اگر زمانی را با هم شاد سپری کرده‌اید، چیزی در رابطه‌تان می‌لنگیده است. به دلایلی فکر کنید که رابطه‌تان را پایان داده‌اند؛ این امر سبب می‌شود واقع‌بین باشید و بتوانید به زندگی نرمال ادامه دهید. هم‌چنین در صورتی که نقاط ضعف رابطه‌تان را شناسایی کنید، در آینده با مشکلات کمتری مواجه می‌شوید و اشتباهات خود را دوباره تکرار نخواهید کرد.
برخی سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا پایان رابطه‌ از جانب من بوده‌است؟ اگر جواب مثبت است، چرا؟
  • آیا به نحوی فردی استباه را برای برقراری رابطه برگزیده‌ام؟ در صورت مثبت بودن جواب، چگونه فردی بوده است؟ چرا برای شما مناسب نبوده است؟
  • آیا در رابطه‌های عاطفی پیشین نیز با مشکلاتی مشابه مواجه شده‌ام؟ در صورت مثبت بودن جواب، علت این مشکلات چیست و چه‌کاری می‌توانید بکنید که از آن‌ها در آینده جلوگیری کنید؟

۲. درباره‌ی احساسات خود بنویسید


نگه داشتن یک ژورنال یا دفتر خاطرات و یا تلاش برای سرودن شعر می‌تواند مفید باشد. نکته‌‌ی مهم این است که کاملاً با خودتان روراست باشید و سعی نکنید حقیقت را تغییر دهید.
هنگامی که در حال نوشتن هستید، برخی مواقع دیدگاه جدیدی که نسبت به موضوع پیدا می‌کنید می‌تواند شگفت‌زده‌تان کند، الگو‌ها واضح‌تر می‌شوند و با کم‌تر شدن اندوه‌تان، می‌توانید درس مهمی از تجربه‌ی خود بیاموزید.

  • سعی کنید احساسات خود را هر روز، بعد از پایان رابطه تا زمانی که حالتان بهتر می‌شود، بنویسید. برای مثال می‌توانید این گونه آغاز کنید؛ “امروز …. روز از پایان رابطه می‌گذرد و احساس می‌کنم…. .” سپس وارد جزئیات شوید. این روش به شما کمک می‌کند که احساسات خود را در گذر زمان پردازش کنید. سعی کنید یک نامه به عشق سابق خود بنویسید اما آن را ارسال نکنید. در برخی مواقع به شما کمک می‌کند احساسات خود را تخلیه کنید اما به هیچ وجه آن را نفرستید. این نامه تنها مختص شماست و به روند بهبودتان کمک می‌کند. بنابراین تمام چیزهایی که حس می‌کنید باید می‌گفتید را بنویسید و کار را تمام کنید. دلیلی ندارد بارها روند پایان را تکرار کنید. وانمود کنید همه‌ی حرف‌هایتان را زده‌اید.
  • هم‌چنین می‌توانید یک داستان بنویسید. از زمانی که رابطه‌ی خود را آغاز کردید تا پایان. این کار ممکن است بسیار دردناک باشد اما به باز شدن دیدتان کمک می‌کند. زمانی که فصل آخر را تمام کردید، یادداشت مثبتی نوشته و پایان را اضافه کنید.

۳. خشمخود را مدیریت کنید


احساس عصبانیت زمانی رخ می‌دهد که تصور می‌کنید این قضیه‌ی ناعادلانه، حق شما نبوده است. در شرایطی که نباید با طرف مقابتان تماسی داشته باشید، بهترین راه برای مواجهه با عصبانیت، این است که با خودتان خلوت کنید تا آرام شوید.

  • نفس عمیق بکشید و روی عضلات ارادی که امکان این عمل را می‌دهند، متمرکز شوید. موزیک ملایم نیز می‌تواند در رفع عصبانیت مؤثر باشد.

۴. به تصمیم خود پایبند بمانید


در صورتی که پایان دادن رابطه تصمیم شما بوده است، به یاد داشته باشید در صورتی که مدام به خاطرات خوب رابطه متمرکز باشید، ممکن است دلایل پایان دادن آن را فراموش کنید، ممکن است تصمیم‌تان را زیر سؤال ببرید و خود را متقاعد کنید که قسمت‌های بد ماجرا آن‌قدرها هم بد نبوده‌اند.
این کار را با خودتان نکنید و شرایط را همان‌گونه که هست بپذیرید.

۵. ویژگی‌های منفی طرف مقابلتان را به خود یادآوری کنید


متمرکز شدن بر تمام ویژگی‌های منفی طرف مقابل‌تان کمک می‌کند که سریع‌تر بهبود یابید. سعی کنید لیستی از تمامی ویژگی‌هایی که در طرف مقابلتان دوست نداشتید تهیه کنید. برای مثال؛ بدون شما برنامه‌ریزی می‌کرد، تولدتان را فراموش می‌کرد یا پس از غذا خوردن، بلند آروغ می‌زد!
تمام ویژگی‌هایی که شما را آزار می‌داد، بنویسید و از یاد نبرید.

۶. دلایلی که نشان می‌دهند بدون او بهتر هستید را به خود یادآوری کنید


علاوه بر یادآوری تمام نکاتی که درباره‌ی طرف مقابل‌تان شما را آزار می‌داد، نیاز است مزایای پایان رابطه را نیز از یاد نبرید. لیستی از تمام دلایلی که شما بدون طرف مقابل‌تان بهترید را تهیه کنید.
برای مثال، ممکن است طرف مقابلتان انگیزه‌تان را برای شروع رژیم غذایی سالم کاهش می‌داده است. اکنون می‌توانید بدون انرژی منفی او، زندگی سالم‌تری داشته باشید. ممکن است طرف مقابل‌تان هرگز علاقه‌ای به کارهایی که شما دوست داشته‌اید، نشان نمی‌داده است. اکنون آزاد هستید تا زمانتان را جوری که می‌خواهید بگذرانید.
لیستی از این موارد تهیه کنید.

 

بیش‌تر مطالعه کنید

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید