انتشار این مقاله


چگونه می‌توان با پایان رابطه‌ی عاطفی کنار آمد؟ (بخش دوم: کنار آمدن با احساسات)

راهکارهای برای مواجهه با پایان یک رابطه‌ی عاطفی

پایان یافتن رابطه‌ی عاطفی کار دشواری است؛ چه تصمیمِ شما باشد و چه تصمیم طرف مقابلتان. معمولا احساسات ناخوش‌آیندی تجربه خواهید کرد و دوست دارید هرچه سریع‌تر از شر این احساسات رها شوید. در ادامه راهکارهایی برای مواجهه با پایان رابطه‌ی عاطفی معرفی شده‌اند؛ همانند نوشتن احساسات، سوگواری کردن و … که به شما کمک می‌کنند به زندگی نرمال بازگردید. به یاد داشته باشید که برآمدن از پس پایان یک رابطه‌ی عاطفی به زمان و صبر نیاز دارد. در صورتی که پس از گذشت مدتی اوضاع بهتر نشد، می‌توانید از دوستان، خانواده یا حتی یک متخصص کمک بخواهید.


بخش دوم: کنار آمدن با احساسات


۱. بدانید دردی که احساس می‌کنید کاملاً طبیعی است

پس از پایان رابطه، داشتن احساساتی مانند ناراحتی، عصبانیت، ترس و سایر احساسات منفی طبیعی است. ممکن است نگران باشید که همواره تنها خواهید ماند یا هرگز نمی‌توانید حس خوش‌حالی داشته باشید. تنها به یاد داشته باشید که تمامی این احساسات پس از پایان رابطه طبیعی است و بخشی از روند نرمال بازگشت به زندگی نرمال است.

۲. از روتین نرمال خود اندکی فاصله بگیرید

استراحت کردن پس از پایان رابطه امری ضروری است. داشتن این زمان به شما کمک می‌کند که احساسات خود را پردازش کنید و در طولانی‌مدت، بهتر عمل کنید. البته در نظر داشته باشید کاری نکنید که به سایر جنبه‌ها و روابطتان آسیب بزند.

  • برای مثال، در صورتی که کلاس خاصی نظیر ورزش می‌روید، اشکالی ندارد هفته‌ای به خود استراحت دهید اما نمی‌توانید در صوت عدم موقعیت، یک هفته سرکار نروید. جوانب را سنجید و بهترین تصمیم را اتخاذ کنید و در صورتی که می‌خواهید برنامه‌ای را که با دوستانتان داشتید، کنسل کنید شرایط خود را توضیح دهید.

۳. اجازه‌ی سوگواری و فقدان را برای رابطه‌تان به خود بدهید

پایان یک رابطه‌ی عاطفی ممکن است یک حفره‌ی بزرگ درون قلبتان به جای بگذارد بنابراین به زمان زیادی برای سوگواری نیاز دارد. لازم است این اجازه را به خودتان بدهید و دردی که سبب می‌شود را تجربه کنید. در غیر این صورت، مدت زمانی که طول می‌کشد تا احساس بهتری پیدا کنید و به زندگی نرمال بازگردید.
به خودتان اجازه دهید که گریه کنید، فریاد بکشید، جیغ بزنید یا هر چیزی که نیاز است انجام دهید که احساسات منفی‌تان را تخلیه کند.

  • انتخاب یک محدوده‌ی زمانی روزانه برای سوگواری را امتحان کنید. اختصاص دادن زمانی برای دست و پنجه نرم کردن با احساسات راه خروجی به آن‌ها می‌دهد و بازگشتن به زندگی نرمال را آسان‌تر می‌کند.

۴. خود را با انرژی مثبت و افراد حمایت‌گر احاطه کنید

نیاز است افرادی که شما را دوست دارند و کمک می‌کنند احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید را در محیط نگه دارید.
فضای اطرافتان را با دوستان دل‌سوز و حمایت‌کننده و خانواده‌ که کمک می‌کنند خود را به عنوان یک فرد با ارزش ببینید پر کنید. این امر سبب می‌شود تعادل خود را راحت‌تر بیابید.

  • از درخواست کردن از دوستانتان و خانواده برای حمایت یا در صورتی که نیاز دارید با شخصی صحبت کنید یا نزد او گریه ‌کنید، نترسید.

۵. راه‌های سالمی برای تسکین درد احساسیِ خود بیابید

اولین غریزه‌ی شما پس از رابطه، ممکن است باشد که برای گریز از درد به سوء استفاده از مواد مخدر، الکل، سوء مصرف غذاها و … روی بیاورید اما باید آگاه باشید که این روش‌ها، پاسخی دائمی به مشکل شما نیستند. از آن‌ها برای عدم مواجهه با احساسات خود استفاده نکنید. در عوض تلاش کنید راه‌های برای تسکین درد خود بیابید که به رشد و ریکاوری شما کمک می‌کنند.

  • سعی کنید عادت جدیدی برای مشغول نگه‌داشتن خود پیدا کنید. در کلاس‌های آموزشی ثبت‌نام کنید، به یک انجمن بپیوندید یا به خودتان آموزشِ انجام‌دادن کار جدیدی را دهید. شرکت کردن در فعالیتی جدید کمک می‌کند تا حس بهتری به خودتان داشته باشید و حواس‌تان مدتی از غم و اندوه پرت می‌کند. با تلاش برای یاد گرفتن مهارت جدید اعتماد به‌نفس‌تان نیز باز می‌گردد.

۶. کمک گرفتن از تراپیست را در نظر داشته باشید

در صورتی درد شما پس از مدتی قابل تحمل‌تر نشد، این روش را نیز در نظر داشته باشید. بسیاری از افراد برای مواجهه با شکست عاطفی به تراپیست نیاز دارند، اما استافده از این روش برای همه مقدور نیست.
در صورتی که در مواجهه با پایان رابطه به کمک نیاز دارید یا احتمال می‌دهید علائم افسردگی را بروز می‌دهید، به متخصص سلامت روان در اسرع وقت مراجعه کنید.


ادامه دارد…


بیش‌تر مطالعه کنید

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید