انتشار این مقاله


آیا تهوع در دوران بارداری نشانۀ خوبی است؟

تهوع در دوران بارداری می‌تواند نشان از قرار گرفتن فرد در معرض هورمون‌های بارداری و در نتیجه، نشانه‌ای از بارداری سالم باشد.

مشخص نیست که تهوع در دوران بارداری (معروف به بیماری صبحگاهی یا Morning Sickness) نشانۀ خوبی است یا خیر.


مقالات مرتبط: بیماری صبحگاهی


در حال حاضر علت تهوع و استفراغ در دوران باداری ناشناخته‌است. براساس مطالعات، تهوع و استفراغ در دوران بارداری می‌تواند نتیجۀ اثر هورمون‌ها، تطابق (Adaptation) تکاملی یا علل روانی باشد. مطالعۀ اخیر برروی بیش از ۲۴۰۰ زن باردار، تهوع و استفراغ در سه ماهۀ ابتدایی دوران بارداری را – به‌ویژه در زنان بالای ۳۰ سال – مرتبط با کاهش احتمال سقط جنین می‌داند. با این حال، این یافته در تمام کیس‌ها به تائید نرسیده‌است.

درصد زیادی از خانم‌های باردار دچار این بیماری (Morning Sickness) می‌شوند. این حالت، علل مشخصی ندارد، اما تصور می‌شود تغییرات هورمونی دوران بارداری در این زمینه ایفای نقش می‌کنند.| ©Medical News Today

ارتباط احتمالی میان تهوع و استفراغ در دوران بارداری و کاهش خطر سقط جنین چیست؟ مدت کوتاهی پس از اتصال تخمک بارور به جدار رحم، بدن شروع به تولید هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی (HCG/Human Chorionic Gonadotropin) می‌کند. HCG مرتبط با تهوع و استفراغ است. زنان مبتلا به بیماری صبحگاهی شدید (Hyperemesis Gravidarum) سطح HCG بالاتری نسبت به سایر زنان باردار دارند. سطح HCG در زنانی که چندقلو باردار هستند، ( و احتمال بیشتری در ابتلا به بیماری صبحگاهی دارند) نیز بالاتر است.


مقاله مرتبط: آیا مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند موجب بروز نقص‌های مادرزادی در نوزادان شود؟


به شکلی مشابه، استروژن، هورمون دیگری که در دوران بارداری افزایش می‌یابد، مزتبط با افزایش تهوع و استفراغ در دوران بارداری است. تهوع و استفراغ در دوران بارداری می‌تواند نشان از قرار گرفتن فرد در معرض هورمون‌های بارداری و در نتیجه، نشانه‌ای از بارداری سالم باشد. با این حال، سطح بالای هورمون حاملگی همواره با تهوع و استفراغ همراه نیستند.

به خاطر داشته باشید که عدم تهوع و استفراغ در دوران بارداری دلیلی برای نگرانی نیست. برخی از زنان با وجود بارداری سالم، هرگز بیماری صبحگاهی را تجربه نمی‌کنند.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید