انتشار این مقاله


نانوچیپ؛ بهبود جراحات با یک اشاره!

یک قطعه ی کوچک، ترمیم سلول های بدن را برنامه ریزی می کند که در بهبود زخم ها و جراحت ارگان ها قابل استفاده است.

به گفته ی محققان، یک قطعه ی کوچک، ترمیم سلول های بدن را برنامه ریزی می کند که در بهبود زخم ها و جراحت ارگان ها قابل استفاده است. این تکنولوژی جدید که نانو ترافرست۱ نام دارد، یک قطعه ای کوچکتر از بند انگشت است و در لایه ی سطحی پوست موجود زنده کار گذاشته می شود. میدان الکتریکی کوچکی با این دستگاه تماس پیدا می کند تا ژن های بازسازی و ترمیم را به سلول های پوست برساند. با این کار هر سلول به انواع مختلف سلول ها تبدیل می شود تا بافت به صورت بیو رآکتور۲ خود را ترمیم کند. سرپرست این تحقیقات، چاندان سن۳ ، از دانشگاه ایالت اوهایو در این مورد می گوید:

با تکنولوژی جدید نانو چیپ، جراحات و ارگان های آسیب دیده می توانند جایگزین شوند. پوست مثل یک زمین حاصلخیز است که می توان هر دستگاهی را در آن بکار گذاشت تا بافت ها را بازسازی کند.

“ابداع قابیلت تبدیل سلولی به سلول نوع دیگر” موضوع جدیدی نیست و در سال ۲۰۱۲ جایزه ی نوبل را برای جان گوردن۴ و شینیا یامانکا۵ به ارمغان آورد. این موضوع  هم اکنون در مرکز تحقیقات myriad در مورد بیماری پارکینسون در حال بررسی است. به گفته ی دکتر آکسل برن۶، با آمیختن ژن های خاصی به ژنتیک سلول ها می توان نوع عملکرد آنان را تغییر داد. به بیان ساده، با تغییر ژنتیک یک سلول پوست، آن سلول به یک سلول عصبی یا ماهیچه ای و حتی سلول بنیادی تبدیل می شود. تغییر ژنتیک سلول قبلا با استفاده از وکتور های ویروسی صورت می گرفت، ولی در مطالعات جدید، با ارسال میدان الکتریکی با شدت قوی اینکار صورت می گیرد.

نحوه ی انجام تحقیقات جدید در ژورنال Nature Nanotechnology به چاپ رسیده است. قطعه ی مورد نظر در یکی از لایه های پوست قرار داده می شود، ژن ها با میدان الکتریکی و به واسطه ی قطعه، وارد ژنوم سلول ها می شوند. این روش بر روی موش هایی که شریان پایشان قطع شده بود، انجام گرفت. قطعه در پوست موش جایگذاری شد و ژن ها تزریق شده وسلول  های پوست به سلول های پوشاننده ی عروق تبدیل شدند. محققان بعد از ۷ روز شاهد پیدایش رگ های جدید و بعد از ۱۴ روز، شاهد جریان خون در آن عروق بودند. این روش در بعضی از موش هایی که سکته ی مغزی کرده بودند بکار رفت که مشاهده شد سلول های پوست به سلول های عصبی تبدیل شدند.


مقالات مرتبط: استفاده از میکروربات‌های شناگر برای درمان؛ تحولی در عرصه پزشکی

چگونه نانوتکنولوژی در آینده موجب ارتقا سلامت خواهد شد؟


با این دستگاه، سلول های پوست را می توان برای ترمیم انواع بافت‌ها مورد استفاده قرار داد، بدون اینکه آسیب جدی به بدن وارد کند. این روش یکی از بهترین کاربرد های تکنولوژی در پزشکی می باشد. با این وجود به بررسی های بیشتر نیاز دارد تا استاندارد های لازم برای عدم لخته کردن خون در ارگان را بدست آورد. محققان هم چنین در تلاشند تا بافت هایی غیر از پوست را برای این روش امتحان کنند. استفاده از نانوچیپ ها در انسان به طور آزمایشی از سال بعد آغاز می شود.


پی نوشت

۱. Nanotransfection

۲. Bioreactor

۳. Chandan Sen

۴. John Gurdon

۵. Shinya Yamanaka

۶. Axel Behrens

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید