انتشار این مقاله


به نظر می‌رسد لیتیم آب شیرین، خطر ابتلا به زوال عقل را هم افزایش می‌دهد و هم پایین می‌آورد

سطح طبیعی لیتیم در آب آشامیدنی، تنها در برخی از غلظت‌ها، می‌تواند در برابر آلزایمر و سایر انواع زوال عقل محافظت کند.

طبق مطالعه انجام شده بر روی بیش از ۸۰۰,۰۰۰ نفر در دانمارک، سطح طبیعی لیتیم در آب آشامیدنی، تنها در برخی از غلظت های خاص، می‌تواند در برابر آلزایمر و سایر انواع زوال عقل محافظت کند.

لارس ودل کسینگ از دانشگاه کپنهاگن و تیمش نمونه های آب تهیه شده از ۱۵۱ آبنمای دانمارک را مورد آزمایش قرار دادند و میزان لیتیم آنها را برای نزدیک به ۷۴,۰۰۰ نفر مبتلا به زوال عقل، و بیش از ۷۳۳,۰۰۰ فرد سالم، محاسبه کردند. یافته های آنها شگفت انگیز بود. در حالی که بیشترین میزان غلظت لیتیم با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل ارتباط داشت، غلظت های متوسط با خطر زوال عقل بیشتر همراه بود. در مقایسه با افرادی که آب آشامیدنی آنها حاوی دو تا پنج میکروگرم لیتیوم در لیتر بود، افرادی که از آب آشامیدنی با غلظت ۵.۱ تا ۱۰ میکروگرم لیتیم در لیتر مصرف کردند، ۲۲ درصد بیشتر از افراد دیگر احتمال ابتلا به زوال عقل داشتند، در حالی که افرادی که لیتیم با غلظت ۱۵ میکروگرم در لیتر یا بیشتر مصرف می‌کردند ۱۷ درصد احتمال کمتری داشتند.


مقاله مرتبط: کارهایی که می‌توانید برای پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون انجام دهید


در خانه امتحان نکنید

لیتیم به طور طبیعی در سطوح آشامیدنی وجود دارد، اما غلظت ها، نسبت به شرایط جغرافیایی به شدت متفاوت است. این عنصر با اثرات عصبی محافظت شده شناخته شده‌ است و به عنوان درمان برای اختلال دوقطبی استفاده می شود.

در مطالعات حیوانی، غلظت بسیار بالایی همچون ۱۲۵ میلی گرم در لیتر برای تقویت حافظه موش ها یافت شده است. دیوید اسمیت، از دانشگاه آکسفورد، به این نتیجه رسید که ما نمی توانیم از لیتیم آب به منظور تقویت سلامت مغزمان استفاده کنیم. او می گوید:

ما نباید نمک‌های لیتیم را به آب شیرین اضافه کنیم، زیرا نمی دانیم چه مقدار باید استفاده شود.

جیمز پیکت، از موسسه خیریه انجمن آلزایمر، می‌گوید:

در دوزهای بالا و حتی دربعضی افراد در دوزهای کم، لیتیم می‌تواند سم باشد، بنابراین مهم این است که افراد قبل از اینکه از لیتیم به عنوان مکمل غذایی استفاده کنند، با پزشک خود مشورت کنند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید