انتشار این مقاله


تصاویری از کارسینوم سلول بازال

تصاویری از مراحل و انواع مختلف کارسینوم سلول بازال

حدوداً ۸ مورد از هر ۱۰ مورد سرطان پوست، کارسینوم سلول بازال می‌باشد که سرطان سلول بازال نیز نامیده می‌شود. سرطان سلول بازال معمولاً در نواحی تحت تابش خورشید، به ویژه سر و گردن بروز می‌کند. این نوع، می‌تواند به صورت نواحی برآمده (همچون تصویر) ظاهر شود؛ و نیز می‌تواند بی‌رنگ، صورتی یا قرمز باشد. این برآمدگی‌ها می‌توانند یک یا چند عروق خونی غیرطبیعی داشته باشند.

کارسینوم سلول بازال می‌تواند در هر نقطه از بدن بروز کند. این نوع می‌تواند به صورت نواحی مسطحِ بی‌رنگ یا صورتی باشد. کارسینوم سلول بازال بزرگتر ممکن است بیرون‌زدگی یا نواحی پوسته داشته باشد.

کارسینوم سلول بازال ممکن است ظاهری برآمده، صورتی یا سرخ، نیمه‌شفاف، براق، برآمدگی مرواریدمانند داشته باشد که پس از زخمی کوچک خون‌ریزی می‌کند. این کارسینوم ممکن است در مرکز نواحی پایین‌تر، آبی، قهوه‌ای یا سیاه داشته باشد.

این کارسینوم تمایل به رشد آهسته دارد. انتشار این کارسینوم به سایر نقاط بدن بسیار نادر است؛ امّا اگر درمان نشود می‌تواند به نواحی نزدیک نیز رشد کرده و به استخوان و سایر بافت‌های زیر پوست نفوذ کند.

کارسینوم سلول بازال می‌تواند در پوست سر نیز رشد کند؛ به همین‌دلیل کنترل پوست سر، هنگام کنترل سایر نقاط بدن برای نشانه‌های وجود توده اهمیت دارد. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند این کار ماهی یکبار انجام شود.

کارسینوم سلول بازال بیشتر در افراد سالخورده‌تر رشد می‌کند امّا افراد جوان نیز به آن مبتلا می‌شوند؛ احتمالاً به دلیل زمان زیادی که در مقابل خورشید، با پوستی در معرض آن می‌باشد، سپری می‌کنند.

مردان بیشتر از زنان احتمال ابتلا به کارسینوم سلول بازال دارند؛ امّا در صورت مشاهده‌ی هرگونه خال یا تومور غیرعادی مراجعه به پزشک بسیار مهم است.

همانند این تصویر، گاهی اوقات دیدن کارسینومسلول بازال دشوار می‌باشد.

سرطان سلول بازال اغلب شکننده و ضعیف شده و به آسانی خون‌ریزی می‌کند. گاهی اوقات مراجعه به پزشک به دلیل «عدم بهبود زخم تیغ‌تراش» عامل شناسایی این بیماری می‌شود.

 

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید