انتشار این مقاله


ناقل روی، کلیدی برای مبارزه با سرطان پانکراس

ناقل های خاص در سلولهای سرطانی پانکراس بیش از حد بیان می شوند اما در بافت پانکراس طبیعی وجود ندارند.

هنگامی که مقدار عناصر ضروری برای بدن به سطح سمی خود افزایش می یابد، نتایج خوبی در برندارد. بیماران مبتلا به آلزایمر و پارکینسون مقدار قابل توجهی از آهن و روی را در مغز خود نسبت به افراد سالم دارند. همچنین مبتلایان به سرطان پانکراس مقدار قابل توجهی از یک نوع خاص حمل کننده روی دارند. طبق نظر جیان هو، بیوشیمیدان دانشگاه میشیگان، کنترل سطوح این مواد می‌تواند یک برنامه‌ی موثر برای حمله علیه این بیماری‌ها و دیگر بیماری‌های مرتبط باشد. هو و تیمی از دانشمندان از دانشگاه میشیگان ساختار کلیدی از یک ماشین مولکولی به نام ناقل ZIP روی، نشان دادند.


مقاله‌ی مرتبط: کارهایی که می‌توانید برای پیشگیری از آلزایمر و پارکینسون انجام دهید


ژنوم انسانی در مجموع شامل ۱۴ ناقل ZIP را کد می‌کند که بسیاری از آن ها با انواعی از بیماری‌ها مرتبط هستند. این کشف در Science Advances به چاپ رسیده است و شرکت‌های داروسازی برای آزمایش داروهای جدید اهدا شده است. هو درباره ی ZIP گفت:

ZIP4 در سلول‌های سرطانی پانکراس بیش از حد بیان می‌شود اما در بافت پانکراس طبیعی وجود ندارد. دانستن این مسئله و اینکه جهش‌های ZIP4 همچنین منجر به اختلال ژنتیکی مرگبار می‌شود، باعث شده است که ZIP4 هدف اصلی داروها قرار بگیرد که خود می‌تواند به بیماران مبتلا به بیماری‌های مختلف کمک کند.

اختلال ژنتیکی آکرودرماتیت انتروپاتیکا، یک بیماری نادر اما مرگبار ناشی از کمبود روی است. کشف قبلی توسط آزمایشگاه هو نشان داد که خارج ساختار ZIP4 یا قسمت خارج سلولی آن به عنوان یک وسیله جانبی عمل می‌کند که باعث می‌شود ماشین آلات کارآمدتر شوند. هو می‌گوید:

اما بدون دانستن اطلاعات ساختاری هسته، دقیقا نمی‌دانیم که این لوازم جانبی چگونه کار می‌کند. اکنون می‌دانیم که قسمت غشایی این ناقل، وظیفه حمل ونقل روی را برعهده دارد.

یافتن ساختار بلوری همچنین منجر به یافته‌ای شگفت آور شد. بررسی ساختار مولکولی نشان داد که یون‌های فلزی در نیمه راه توسط غشا به دام افتاده و یک هسته فلزی دوجانبه را تشکیل داده‌اند. هو قسمت اعظم حرفه خود را به مطالعه روی، که بعد از آهن دومین عنصر مهم و لازم برای بدن است و دیگر عناصر کوچک، اختصاص داده است؛ زیرا آن‌ها برای زندگی ضروری هستند. با کشف چگونگی حفظ سطح مناسب آنها در بدن و بررسی اثرات آن‌ها، او امیدوار است تا بتواند پرده از راز‌های مربوط به ناقل ZIP و نقش حیاتی آن بردارد.

 

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید