انتشار این مقاله


مهارکننده‌ی تنظیم‌گر اپی‌ژنتیک، امیدی تازه برای سرطان سینه

با این روش،امیدی تازه برای هدف‌درمانی سرطان سینه‌ٔ سه‌گانه‌منفی ایجاد شده است.

دانشمندانی از دانشگاه Freiburg با ارائه مهارکننده‌ی تنظیم‌کننده‌ی اپی‌ژنتیک KDM4 گزینه‌ی درمانی جدیدی برای بیماران سرطان سینه عرضه کردند. آن‌ها از مدل سلولی‌ای که اخیراً ایجاد شده است، استفاده کردند که دانشمندان را قادر می‌سازد سلول‌های بنیادی سرطانی را مستقیماً از تومورهای بیماران جدا بسازند. با استفاده از این سیستم کشت ویژه، آن‌ها قادر بودند تا داروهای بالقوه‌ی جدید سرطان را آزمایش بکنند. یکی از این داروها، مهارکننده‌ی جدیدی برای تنظیم‌کننده‌ی اپی‌ژنتیک KDM4 می‌باشد که همزمان در آزمایشگاه پروفسور Schüle ساخته شده و نتایج امیدبخشی نشان داد. دانشمندان نتایج تحقیقاتشان را در ژورنال علمی Cancer Research منتشر کردند.

با وجود رشد پیوسته‌ی پیش‌آگهیِ‌ سرطان پستان در دهه‌های اخیر، بیماران مبتلا به سرطان پستان سه‌گانه‌ منفی زیرگروهی تشکیل می‌دهند که در بیشتر موارد پیش‌آگهی بدتری دارند. حدوداً ۱۵ درصد از تمامی بیماران مبتلا به سرطان پستان، از نوع سه‌گانه منفی می‌باشند که فاقد شناساگری برای هدف‌درمانی می‌باشد.


مقاله‌ی مرتبط: سرطان سینه‌ی سه‌گانه‌ منفی


در سال‌های اخیر، حجمی از داده‌ها به جمعیت کوچکی از سلول‌های تومورها اشاره می‌کنند که موجب استمرار رشد تومور می‌شوند، به طور خاصی به شیمی‌درمانی مقاومند، عامل عود سرطان بوده و موجب بروز متاستاز می‌شوند. این سلول‌ها، «سلول‌های شبه‌بنیادی سرطان» نامگذاری شده‌اند که مشخّصات مشترک زیادی با سلول‌های بنیادی طبیعی بدن دارند. به خاطر رفتارهای محرکِ سرطان این سلول‌ها، محقّقان بیشتر و بیشتر بر روی هدف گرفتن این سلول‌ها متمرکز شده‌اند؛ گرچه هم‌اکنون این سلول‌ها، تنها، مدل‌های در دسترس برای مطالعات بیولوژی سلول‌های بنیادی سرطان هستند.

دانشمندان دانشگاه Freiburg مدل جدیدی ساخته‌اند که به دانشمندان اجازه می‌دهد سلول‌های بنیادی سرطان را از تومور بیماران سرطان سینه جدا بکنند که این امر، آنالیز‌های مولکولی و بیوشیمیایی را امکان‌پذیر ساخته است. دکتر Jochen Maurer و تیم تحقیقاتی ایشان، توانستند خطوط متعددی از سلول‌های بنیادی سرطانی کشت کنند که به طور شگفتی نماینده‌ی تومورهای اصلی گرفته شده از بیماران بودند.

خط ۱ سلول بنیادی سرطان سینه (BCSC1) با مدلی که اخیراً ساخته شده است. پروتئین کراتین ۵ به رنگ سبز، کراتین ۸ به رنگ قرمز و هسته به رنگ آبی دیده می‌شود.
Credit: Maurer Lab

در همکاری با پروفسور Roland Schüle و تیم ایشان، دانشمندان توانستند مهارکننده‌های اپی‌ژنتیکی متعددی را که اخیراً  توسط پروفسور Schüle و تیم ایشان ساخته شده بودند، بر روی مدل سلول بنیادی سرطان آزمایش بکنند. اپی‌ژنتیک‌ به تنظیم ژن‌ها بدون دخالت دادن تغییرات توالی DNA مربوط می‌باشد و به عنوان یکی از مهم‌ترین مسئله‌های قرن ۲۱ در نظر گرفته شده است. باور بر این است که اپی‌ژنتیک‌ نقش بزرگی در رشد و پیش‌بینی سرطان دارد.

تیم Schüle پیش از این یکی از بهترین مطالعات شناخته شده بر روی اپی‌ژنتیک تنظیم‌گر LSD1 را انجام داده است. اکنون آن‌ها دریافته‌اند که مهارکننده‌ی اپی‌ژنتیک تنظیم‌گر KDM4 نوید بزرگی در تعدیل پاتولوژی سلول‌بنیادی سرطان می‌باشد. آن‌ها توانستند مانع تکثیر خطوط متعددی از سلول‌ها بنیادی سرطان بشوند. همچنین مهار‌کننده‌ی KDM4 تغییر بزرگی را در آرایش مولکولی سلول بنیادی سرطان القا می‌کند و آن‌ها را از خاصیت بنیادینی‌شان [تکثیر و تمایز] باز می‌دارد. در آخر، آن‌ها قادر بودند تا رشد تومور را در اولین آنالیز‌های گزنوگرفتِ درون‌جانداری کاهش دهند.

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید