انتشار این مقاله


با افزايش وزن، سلامت اسپرم مردان كاهش مى‌یابد

اضافه وزن در مردان بر قدرت باروری آن‌ها اثر‌گذار است.

محققان معتقدند کاهش وزن به بازگشت سلامتی جنسی مردان کمک می‌کند. افزایش اندازه‌ی دور کمر باعث کاهش تعداد اسپرم سالم می‌شود. دانشمندان هند بر روی بیش از ۱۲۰۰ مرد مطالعه کردند و دریافتند اضافه وزن زیاد موجب كاهش حجم، غلظت و تعداد اسپرم‌ها می‌شود. هم‌چنین از تحرک اسپرم (توانایی حرکت سریع در دستگاه تولید‌مثلی زنانه) می‌کاهد. اسپرم نقایص دیگری نیز دارد؛ کیفیت پایین اسپرم، باروری و احتمال حاملگی را کاهش می‌دهد. دکتر Rama Raju از مرکز کمک باروری در Visakhapatnam بیان می‌کند:

زنان چاق دیر‌تر باردار می‌شوند. همین‌طور چاقی در مردان هم موجب تاخیر در باروری می‌شود. چاقی والدین اثرات مضری بر سلامت جنین، جایگزینی تخمک، حاملگی و تعداد تولد دارد.


مقاله مرتبط: بحران نابارورى؛ چاره چيست؟


او خاطر نشان کرد چگونگی تاثیر چاقی بر کیفیت اسپرم شناخته شده نیست. در ادامه‌ی تحقیق، روی این فرضیه کار شد که آیا کاهش وزن، کیفیت اسپرم را بهبود می‌بخشد؟ آنها عقیده دارند گرچه مطالعه هنوز در حال پیشرفت است اما از شواهد پیداست با کاهش وزن کیفیت اسپرم مردان بهبود می‌یابد.

دکتر Avner Hershlag، رییس بخش بهداشت باروری Manhasset، اعلام می‌کند حدود یک سوم مردان آمریکا چاق هستند. با وجود گسترش رژیم‌های جدید و تمرینات ورزشی، آمار چاقی در آمریکا روند رو به صعود دارد. چنان‌چه حدود یک ششم کودکان و نوجوانان در حال حاضر چاق هستند. او می گوید:

یافته های این مطالعه، در حالی که به طور خاص به ناباروری مربوط نیست، نشان دهندۀ یک روند رو به کاهش است که نگران کننده است. گزارش‌های اخیر نشان داده است کاهش شدید وزن بعد از عمل جراحی bariatric روند کاهشی اسپرم‌ها را برعکس کرد.

دکتر Hershlag به مردان هشدار می‌دهد از پیشرفت چاقی جلوگیری کنند. غذا‌های آسان و مصرف بیش از حد الکل، باعث ناراحتی افراد می‌شود. همین‌طور خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد که همه به گونه‌ای موجب کاهش طول عمر و احتمال فرزنددار شدن می‌شوند.

در این مطالعه، Rama Raju و همکارانش برای سنجش اسپرم ۱۲۸۵ مرد، از آنالیز کامپیوتری اسپرم استفاده کردند. آن‌ها یافتند مردان چاق اسپرم کمتری دارد، هم‌چنین غلظت اسپرم و قدرت حرکتی آن در افراد چاق در مقایسه با اسپرم مردانی که وزن طبیعی دارند، کم‌تر است. و علاوه‌براین، اسپرم مردان چاق نقص‌های بیش‌تری دارد. نقص‌هایی شامل نقص در سر اسپرم، مانند سر‌های کوچک و لاغر، سر‌های گلابی شکل.


مقاله مرتبط: رژیم غذایی مناسب باروری مردان را افزایش می‌دهد


محققان این مطالعه نتیجه گرفتند هر گونه اختلال در اسپرم پدر شدن را برای مردان چاق دشوار می‌سازد، چه از طریق مقاربت چه از طریق IVF. اما مطالعه در مورد تاثیر چاقی بر کیفیت اسپرم، تاثیر تفاوت معنا‌داری نشان نداد. این مطالعه اولین کار پژوهشی بر روی اسپرم غیر‌طبیعی مردان چاق با استفاده از آنالیز کامپیوتری بود. گزارش این کار در تاریخ ۱۹ سپتامبر در مجله‌ی  Andrologia منتشر شد. دکتر Rama Raju پیشنهاد کرد، پزشکان قبل از IVF، آنالیز کامپیوتری اسپرم انجام دهند. دکتر Nachum Katlowitz، رییس بخش اورولوژی در بیمارستان Staten Island شهر نیویورک، تصریح کرد: اثر چاقی بر اسپرم، یکی از دلایلی است که آمریکایی‌ها را به تحقیق در این حوزه ملزم می‌کند. ما از تاثیر چاقی بر اسپرم آگاه هستیم، بی‌شک با بهره‌گیری از اطلاعات این پژوهش و نتایج مطالعات دیگر می‌توانیم به بیماران کمک کنیم وزن کم و متعادلی داشته باشند.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید