انتشار این مقاله


قبل از پاسخ به احساس، این پنج مرحله را فراموش نکنید!

متاسفانه، مردم از ابراز احساسات خود خجالت می‌کشند و حتی ترس از بیان آن دارند. برخی دیگر نیز در این کار زیاده‌روی می‌کنند.

احساسات جزئی از ضروریات زندگی روزانه‌ی ما هستند. متاسفانه، مردم از ابراز احساسات خود خجالت می‌کشند و حتی ترس از بیان آن دارند. برخی دیگر نیز در میدان دادن به احساساتشان زیاده‌روی می‌کنند و کنترل زندگی خود را بدان می‌سپارند.
اما احساسات یک عملکرد مهم نیز دارند. آن‌ها زمینه‌ی درک بهتر از محیط و روابط را فراهم می‌کنند. طبق مطالعات، احساساتی مانند خشم و تحقیر شاید آن‌گونه که تصور می‌شود، خیلی هم بد نباشند!
زمانی وجود دارد که ابراز خشمتان ضروری است؛ مانند زمانی که با بی‌عدالتی مواجه می‌شوید. در واقع، با میدان دادن به این احساسات خودتان را در معرض ضرر قرار می‌دهید. اما این بدان معنا نیست که همیشه باید خشم و تحقیر خود را ابراز کنید. ابتدا باید درست و به‌جا بودن این واکنش احساسی را ارزیابی کنید.


مقاله مرتبط:راز شادابی: به خودتان اجازه دهید که احساسات منفی را تجربه کنید!


این مراحل را در بررسی واکنش‌های احساسی خود در نظر بگیرید:

۱.احساس خود را ارزیابی کنید

چه احساسی دارید؟ آیا تلاشی برای سرکوب این احساس کرده‌اید؟ چرا؟ آیا به عاقبت میدان دادن به این احساس فکر می‌کنید؟
برای تحمل این وضعیت که در آن هستید، چه کاری می‌توانید انجام دهید؟
هنگام فکر کردن، تنها احساسات روتین مانند شادی و غم و عصبانیت را در نظر نگیرید. شاید کلمات دیگری باشد که احساس شما را واضح‌تر بیان کند مانند بدخلقی، ناامیدی، آزرده، وامانده، پشیمان و بدبین و … تا جایی که می‌توانید خاص باشید!

diffrent emotions

 


مقاله مرتبط:احساسات فقط در غم و شادی خلاصه نمی‌شوند


۲. علت این احساس را بیابید

به دنبال چرایی احساس خود باشید. به دلیل اینکه هنگام رانندگی کسی مسیرتان را سد کرده، یا کلیپی سیاسی را در فیس‌بوک دیده‌اید، عصبانی هستید؟ آیا نیازی دارید که به آن پاسخ نداده‌اید؟ ایا حریمی نقض شده است؟ ارتباط و سهم شما در این موضوع چیست؟ آیا مسائل غیر مرتبط دیگری به این احساس منجر شده است؟ برای فهم چرایی احساستان وقت بگذارید.

۳. فرکانس احساس خود را ارزیابی کنید

فکر کنید که چند وقت یکبار این احساس را دارید؟ آیا متوجه شده اید که اغلب در محل کار و خانه احساس ناراحتی می‌کنید؟ اگر متوجه شدید که اغلب با احساسی منفی درگیرید، شاید زمان آن باشد که به دنبال اتفاقی در زندگی خود باشید که منجر به چنین پاسخی شده است. وقتی روشن شدید، درباره‌ی هر تغییری که برای زندگی بهتر لازم است، اقدام کنید!

احساس یاس در کار
۴. احساس و افکار خود را از هم جدا کنید

باید بدانید که احساسات شما می‌تواند افکارتان را تحت‌تاثیر قرار دهد. احساسات می‌تواند چشم شما را به روی واقعیت‌ها ببندد، به همین دلیل است که باید قبل از پاسخ دادن، برای ارزیابی آن‌ها وقت بگذارید.


مقاله مرتبط:چگونه عاقلانه‌تر رفتار کنیم؟


۵. اکنون اگر لازم است، به احساس خود پاسخ دهید

پس از بررسی احساسات خود، در مورد بهترین راه پاسخگویی فکر کنید. اگر احساس می‌کنید که در پردازش مشکل دارید، شاید زمان بیشتری نیاز دارید تا احساس و افکارتان را جدا کنید تا موقعیت را بهتر درک کنید. ببینید که پاسخ فوری لازم است یا بعدا هم می‌توانید به آن بپردازید.
داشتن توانایی برای مدیریت موثر احساسات برای موفقیت در ارتباط حرفه‌ای و شخصی ضروری است. پس این مراحل را برای توسعه‌ی مهارت‌های خود دنبال و تمرین کنید. اگر در مدیریت احساسات خود مشکلی داشتید، به دنبال مشاوره و حمایت‌های تخصصی باشید.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید