انتشار این مقاله


چگونه عاقلانه‌تر رفتار کنیم؟

همه ما با مفهوم رشد تعقلی آشنا هستیم. اما این مفهوم دقیقا به چه معناست؟

همه ما با مفهوم رشد تعقلی آشنا هستیم. اما این مفهوم دقیقا به چه معناست؟ آیا منظور از آن روش‌های مختلف مدیتیشن و نرمش‌های هوازی‌ست؟ با توجه به آنچه متخصصین می‌گویند، ممکن است همین‌طور باشد؛ اما در واقع این مفهوم بسیار کاربردی و قابل انجام در زندگی روزمره است. برای عاقل‌تر شدن روش‌های آورده شده در زیر را به کار بگیرید؛ در نهایت بدن و ذهنتان از شما ممنون خواهند بود:

قدم بزنید. تنفس در هوای آزاد یکی از عاقلانه‌ترین کارهایی‌ است که می‌توانید انجام دهید. قدم زدن بسیار سلامت‌بخش است. اختصاص دادن زمانی برای استراحت در طول روز یا اول صبح، مغز را آرامش و خلاقیت را وسعت بخشیده و آگاهی شما را از جهان پیرامون‌تان بیش‌تر خواهد کرد. افراد عاقل هر گاه فرصتی داشته باشند زمانی را به این امر اختصاص خواهند داد.


مقاله‌ی مرتبط: چرا قدم زدن حال ما را بهتر می‌کند؟


در زمان حال زندگی کنید. حتی اگر مغزتان تلاش برای انحراف از آن شرایط را داشته باشد! افراد متعقل همیشه در این امر موفق هستند؛ همیشه در زمان حال زندگی کرده و غصه‌ی گذشته و هراس آینده را به دل راه نمی‌دهند. برای شروع می‌توانید روزانه ۵ الی ۱۰ دقیقه را به این مورد اختصاص داده و به تدریج مدت زمان آن را افزایش دهید.

چیزی بیافرینید. زمانی که دست به خلق چیزی می‌زنید در آن واحد در حال تمرین تمرکز نیز هستید زیرا به خود اجبار کردید که در زمان حال بیاندیشید.


مقاله‌ی مرتبط: ۷ نکته برای افزایش تمرکز!


نفس عمیق بکشید. هر گاه تنفس دیافراگمی را تمرین می‌کنید، تنفس‌تان عمیق‌تر شده و احساس بهتری خواهید داشت. این امر به بودن در زمان حال نیز کمک خواهد کرد. دکتر Andrew Weil مربی تخصص جامع نسبت ۴:۷:۸ برای تنفس توصیه می‌کند؛ به مدت ۴ ثانیه دم، ۷ ثانیه نگه داشتن نفس و ۸ ثانیه بازدمِ آرام از راه دهان. این مدل از تنفس را می‌توانید چندبار در روز تمرین کنید. با هر بار تنفس احساس آرامش بیش‌تری خواهید نمود.


مقاله‌ی مرتبط: نحوه تنفس شما، توانایی تأثیرگذاری بر احساسات شما دارد


از گوشی همراه خود دل بکنید. افراد عاقل می‌ذانند که بسیاری از اتفاقات دنیا اضطراری نیستند. درک این مفهوم به عدم وابستگی آنان به تلفن همراه‌شان کمک کننده است. در نهایت انجام این مورد از شما فرد شادتری خواهد ساخت. 🙂


مقاله‌ی مرتبط: از گوشی موبایل خود در رختخواب دل بکنیم!


حوصله‌تان سر برود! در واقع شرایطی را فراهم کنید که حوصله‌تان سر برود. این اتفاق موجب تقویت قوای خلاقیت شما شده و همچنین به ذهن‌تان فرصت می‌دهد بدون کنکاش زیاد، آرامش خود را حفظ کند. اجازه دهید هر از گاهی ذهن‌تان به اطراف سرک بکشد. این روش به خصوص برای آنان که تمرکز هوشمندانه را تمرین می‌کنند بسیار مفید خواهد بود.

چند کار را با هم انجام ندهید. در نهایت در پایان روز احساس خستگی کمتری خواهید کرد. افراد با تعقل عزمی راسخ در حفظ تمرکز خود دارند. آنان می‌دانند برای داشتن بیشترین بهره‌وری در طول روز، تمرکز بر روی یک فعالیت در هر مقطع زمانی مهم ا‌ست. چیزی که اغلب افراد در انجام آن ضعیف هستند. اگر کار برای انجام زیاد باشد، به دیگران محول خواهند کرد و مهم‌تر آن که آنان با هنر اولویت‌بندی آشنایی کامل دارند. این عامل با وجود خستگی در انتهای روز آنان را پرانرژی نگه خواهد داشت.

خوش بگذرانید! عاقلان تجارب جدید را با اغوش باز می‌پذیرند و می‌دانند چه طور خوش بگذرانند. این اتفاق به معنای داشتن تعادل در زندگی و کار و زندگی در زمان حال است. اطرافیان آنان نیز از انرژی مثبت و خوب آنان، شاد خواهند شد.


مقاله‌ی مرتبط: تاثیر افکارمان بر کارهای روزانه؛ مثبت بیندیشیم


احساسات خود را در تعادل نگه دارید. افراد متعقل همیشه در حال انکار اتفاقات منفی زندگی نبود و همیشه خوش‌بین نیستند. آنان می‌توانند تمام احساسات انسانی را همچون آسودگی و سختی‌های زندگی، با هم ادغام کنند. آنان پذیرای احساسات خوب و بد خود هستند؛ این امر در حفظ زندگی در زمان حال به آنان کمک خواهد کرد. زیرا آنان می‌دانند احساسات اتفاقاتی ابدی نیستند. هر چیزی می‌تواند در طول زمان تغییر کند.


مقاله‌ی مرتبط: فواید گریه‌کردن


مراقب سلامت ذهنی و جسمی خود باشید. افراد معقول به خوبی می‌دانند که سلامت جسمی و ذهنی با یکدیگر مرتبط هستند. آنان روح و جسم خود را به خوبی تغذیه کرده و از مواد زیان آور دوری می‌گزینند.


مقاله‌ی مرتبط: اثر دروغ بر مغز و سلامتی


از اتفاقات کوچک نهایت لذت را ببرید! و منتظر چیزی نباشید. افراد عاقل همواره شکرگزار اتفاقات کوچک زندگی خود هستند؛ زیرا آنان به خوبی می‌دانند دنیا به آنان چیزی بدهکار نیست. این طرز تفکر باعث خواهد شد آنان همیشه قدردان کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین اتفاقات زندگی‌شان باشند.

آگاهی رمز پیروزی‌ در رسیدن به تعقل و آرامش است.حتی اگر تا کنون فرد متفکری نبوده‌اید، به کمک راهکارهای بالا به دلخواه خود برسید.

 

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید