انتشار این مقاله


چرا قدم زدن حال ما را بهتر می‌کند؟

آیا به دلیل خوبی برای برخاستن از پشت میزتان نیازمندید؟

آیا به دلیل خوبی برای برخاستن از پشت میزتان نیازمندید؟

محققان دریافته‌اند که قدم زدن می‌تواند خونرسانی به مغز را بهبود بخشد و این امر سبب افزایش حس سلامت کلی می‌شود. نتایج این پژوهش در میتینگ بیولوژی تجربی ۲۰۱۷ در شیکاگو ارائه خواهد شد.

ورزش موجب خوشحالی می‌شود! همه‌ی ما این از این امر آگاهیم؛ فعالیت‌های فیزیکی ضربان قلب را افزایش می‌دهند و ترشح هورمون‌ها را تنظیم می‌کنند. اما سابقا، تاثیرات بهبود خونرسانی به مغز بر خلق و خوی بررسی نشده بود. محققان دانشگاه هایلندز در نیومکزیکو ۱، در قدم اول تاثیر پدال زدن دوچرخه و در مرحله‌ی بعد، دویدن را بر همودینامیک (حرکت خون) بررسی کردند. آنان متوجه شدند هر دوی این فعالیت‌ها سبب افزایش خونرسانی به مخ می‌شوند؛ هر گامی که ورزشکاران برمی‌دارند، سبب انقباض شریان‌ها شده و یک پالس خون را به مغز می‌فرستد. این تاثیر در دوندگان بسیار قوی‌تر است چرا که پاهایشان سخت‌تر با زمین برخورد می‌کند.


مقاله‌ی مرتبط: بهترین روش کاهش وزن؛ ورزش‌های هوازی یا استقامتی؟


این نتایج سبب شد تا پژوهشگران در رابطه با وجود این رابطه در عمل قدم زدن، که پا تماس ملایمی با زمین دارد، نیز کنجکاو شدند. آنان گروهی متشکل از ۱۲ نفر فرد جوان و سالم را در حال قدم زدن روی یک تردمیل مورد بررسی قرار دادند.
اثر افزایش خونرسانی به مغز که بر اثر قدم زدن حاصل می‌شد آنان را شگفت‌زده کرد. این اثر تقریبا چیزی ما بین تأثیر کم دوچرخه سواری و تأثیر بالای دویدن می‌باشد.

ارنست گرین ۲، از محققان مجموعه، می‌گوید:

زمانی که طول کشیده است تا ما بتوانیم اثر هیدرولکی جریان خون بر عملکرد مغز را آشکار سازیم، تعجب‌آور است. ریتم امیدوارکننده‌ای بین قدم زدن و خونرسانی مغزی وجود دارد.

این امر، موجب می‌شود فعالیت قدم زدن به شکل کلی، به یک فعالیت نشاط‌ آور تبدیل شود که حس سلامت کلی شخص را تقویت می‌کند.


پی‌نوشت

۱ (New Mexico Highlands University (NMHU

۲ Ernest Greene

 

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید