انتشار این مقاله


تزریق پروتئین تقویتی می‌تواند از ریزش مو طی شیمی درمانی جلوگیری کند

تزریق پروتئین تقویتی به پوست سر می‌تواند با جلوگیری از ریزش مو طی شیمی‌درمانی، زندگی بیماران سرطانی را بهبود بخشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند ۸ درصد از زنان مبتلا به سرطان سینه بخاطر وجود عوارضی مثل از دست دادن موهایشان از شیمی‌درمان امتناع می‌کنند.
راه‌هایی مثل استفاده از کلاه‌های سرد که با انجماد عروق خونی، جریان خون به فولیکول‌های مو را در حین درمان متوقف می‌کند، نیز وجود دارد. اما این روش علاوه بر پرهزینه بودن، تنها در ۵۰ درصد از افراد نتیجه بخش خواهد بود. به علاوه چون در کل فرایند شیمی‌درمانی یعنی حدود ۲ ساعت باید از این کلاه استفاده کرد، ناراحتی و سردرد به دنبال خواهد داشت.
در گذشته گروه دیگری از بیماران استفاده از موهای زائد ماینوکسیدیل را امتحان کرده‌اند، اما کارآزمایی‌های بالینی هیچ مزیتی را برای این روش اثبات نکرده‌اند.


مقاله مرتبط: آیا شیمی‌درمانی همیشه موجب ریزش مو می‌شود؟


طبق اعلام دانشگاه ملی تایوان، تا کنون مشکل اصلی در این زمینه محدودیت اطلاعات ما از نحوه‌ی آسیب به مو در شیمی درمانی بوده‌است.
مطالعه‌ای که پیش از این انجام شده بود، نشان داد که حذف پروتئین P53 در موش‌های تحت شیمی درمانی مانع ریزش مو در آن‌ها خواهد شد. این مسئله توجه محققان دانشگاه مل تایوان را به این پروتئین جلب کرد. پروتئین P53 در فرایند شیمی درمانی فعال است و به سرکوب رشد تومور کمک می‌کند. اما از آنجا که سلول‌های مو نیز مثل سلول‌های توموری تقسیم سریعی دارند، این پروتئین رشد مو را نیز سرکوب خواهد کرد.


مقاله مرتبط: عوارض جانبی درمان سرطان و راه‌های مدیریت آن‌ها


پروتئین تقویت کننده مو

محققان دریافتند که فعالیت پروتئین P53  باعث توقف عملکرد پروتئین دیگری می‌شود که رشد مو را تقوییت می‌کند. این پروتئین تقویت کننده WNT3a نام دارد. کشف این پروتئین محققان را امیدوار کرد که بتوانند با این عارضه نامطلوب شیمی‌درمانی مقابله کنند.

برای آزمایش عملکرد پروتئین WNT3a، محققان آن‌ها را به صورت دانه‌های میکروسکپی آبی رنگ به نقاط خاصی از پوست موش‌هایی که تحت شیمی درمانی بودند تزریق کردند، تا با نگه داشتن پروتئین‌ها در یک منطقه کوچک بتوانند نتایج را زیر میکروسکوپ بررسی کنند.
نتایج این آزمایش بعد از مدت کوتاهی نشان داد در مناطقی که تزریق صورت گرفته بود مو‎های بیشتری باقی ماندند. بررسی میکروسکپی نمونه‌ها نیز نشان داد که در روز اول تزریق پروتئین سلول‌های بنیادی در فولیکول‌های محل تزریق دو برابر شدند که این خود اجازه می‌دهد موها بیشتر رشد کنند.

از آنجا که فراهم آوردن یک پوشش مناسب و کامل برای تمام قسمت‌های مو از طریق تزریق دشوار است، محققان امروزه در تلاشند تا پروتئین WNT3a را در قالب کرم و ژل‌های قابل جذب به ریشه مو، در اختیار بیماران قرار دهند.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید