انتشار این مقاله


افزایش خطر MS در جوانان با رژیم غذایی پرچرب

مصرف رژیم غذایی پرچرب در کودکان، خطر ابتلا به MS را افزایش می دهد.

محققان دریافته‌اند که مصرف رژیم غذایی پرچرب در کودکان، خطر ابتلا به MS را افزایش می‌دهد. درحالی‌که مصرف سبزیجات این خطر را تا نصف کاهش می‌دهد. طبق نظر دکتر امانوئل ووبانت، متخصص مغز و اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو، این یافته‌ها می‌تواند شواهد اولیه‌ای ارائه دهد که تغییرات در رژیم غذایی ممکن است به برخی بیماران مبتلا به MS کمک کند تا بیماری خود را مدیریت کنند.

مولتیپل اسکلروزیس یا MS یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است که بر روی بیش از ۲/۳ میلیون نفر در سراسر جهان تأثیر می‌گذارد. علائم این بیماری که عمدتا در بینایی و قدرت حرکت فرد دیده می‌شود، می‌تواند غیرفعال باشد. از آن‌جا که شدت بیماری در جوانان مبتلا بیش‌تر است، ووبانت و همکارانش تصمیم گرفتند اثرات رژیم غذایی در کودکان مبتلا به این بیماری را بررسی کنند.


مقاله‌ی مرتبط: مالتیپل‎‌اسکلروزیس (MS)


۲۱۹ بیمار در ۱۱ مرکز مختلف MS در ایالت متحده، پرسشنامه‌های غذایی را پرکردند. در همه آن ها قبل از ۱۸ سالگی‌شان نوعی بیماری عودکننده مولتیپل اسکلروزیس یا سندروم بالینی ایزوله (CIS) تشخیص داده شد. CIS اولین قسمت از علائم عصبی است که معمولا حداقل ۲۴ ساعت طول می‌کشد. MS عود کننده بدین معنی است که بیمار برای مدت زمانی دچار حملاتی می‌شود ولی سپس بیمار بدون علائم بالینی می‌شود.

محققان داده‌های رژیم غذایی بیماران را تجزیه و تحلیل کرده و سلامت آن‌ها را به طور متوسط به مدت دو سال بررسی کردند. در این مدت ۴۳ درصد از بیماران دچار عود بیماری شدند. محققان دریافتند که به ازای هر ۱۰ درصد افزایش مصرف کالری که از چربی به دست آمده، خطر عود بیماری ۵۶ درصد بیش‌تر است. به علاوه عمده این خطر وابسته به چربی های اشباع مانند چربی های موجود در پنیر، کره و گوشت گاو است.
از طرفی طبق یافته های این مطالعه، هر فنجان سبزیجات بدون توجه به مقدار چربی مصرفی در کودکان، خطر پیشرفت بیماری را ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. البته عواملی دیگری مانند سن، وزن و دارو نیز در این میان نقش دارند.


مقاله‌‌ی مرتبط: چربی در تغذیه‌ی انسان


فرضیه‌ای که برای علت این پدیده توسط محققان مطرح شده است این است که مصرف بیش‌ازحد چربی ممکن است باعث آزاد شدن مواد شیمیایی التهابی شده و بر ترکیب باکتری‌های روده تأثیر بگذارد. همچنین چربی حیوانی با تعدادی از شرایط التهابی مزمن همراه است، در حالی که رژیم غنی از سبزیجات اثر متفاوتی دارد.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید