انتشار این مقاله


آلودگی هوا علت ۵۰۰ هزار مرگ زود‌هنگام قاره‌ی اروپا در سال ۲۰۱۴

در کشور‌های اروپایی، علت بسیاری از مرگ‌و‌میر‌ها آلودگی هواست.

هوا‌ی آلوده در سال ۲۰۱۴ باعث مرگ زود‌هنگام نیم میلیون نفر در اروپا شد، بنابر گزارش آژانس محیط زیست اروپا در خصوص کیفیت هوا، آلودگی هوا بزرگ‌ترین خطر تهدید‌کننده برای سلامت محیطی است. در این میان، بزرگ‌ترین قاتل PM2.5 بود. ذرات معلق و کوچکی به اندازه‌ی ۲/۵ میکرون یا کم‌تر که منبع اصلی تولید آن، ۵۷ درصد PM2.5 موجود در هوا، سوزاندن چوب بود. گزارش‌ها نشان می‌دهند در سال ۲۰۱۴، ۴۲۸ هزار مرگ زود‌رس در ۴۱ کشور قاره‌ی اروپا اتفاق افتاده است.

نیتروژن دی‌ اکسید که بیش‌تر از وسایل نقیله موتوری تولید می‌شود، حدود ۷۸ هزار نفر را در ۴۱ کشور اروپا به کام مرگ کشید. لایه اوزن سطح زمین یکی دیگر از قاتیلن اصلی بود و موجب مرگ زود‌هنگام ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر شد. بیماری‌های قلبی و سکته مغزی از رایج‌ترین دلایل مرگ‌و‌میر ناشی از آلودگی هواست، می‌توان گفت ۸۰ درصد از موارد مرگ‌ومیر در اثر آلودگی هوا به این بیماری‌ها مربوط می‌شود. هم‌چنین آلودگی هوا به پبشرفت بیماری‌های تنفسی و سرطان کمک می‌کند و اثرات غیر‌کشنده‌ای بر دیابت، بیماری آلزایمر، بارداری و رشد مغز کودکان می‌گذارد.

کانون‌های آلودگی هوا

لهستان و شمال ایتالیا دارای بیش‌ترین میزان آلودگی PM2.5 بودند. ذرات PM2.5 در ده‌ها شهر این دو کشور بیش از حد متوسط  سالانه بود، طبق اعلام اتحادیه اروپا حد نرمال ۲۵ میکرون از این ذرات در هر متر مکعب است. Alberto González Ortiz نویسنده‌ی اصلی این گزارش بیان می‌کند: لهستان و دره پو آلودگی بسیار شدیدی دارند. بیش‌ترین میزان آلودگی PM2.5 در شهر Krakow لهستان ۴۴ میکرو‌گرم گزارش شد. در مقدونیه نیز میزان این آلاینده به ۴۰ میکرو‌گرم رسید. هم‌چنین در بیش از ۱۲ شهر لهستان و شمال ایتالیا از جمله Milan، Padua، Cremona، Brescia، Venice و Turin مقدار PM2.5 از ۳۰ میکرو‌گرم تجاوز کرد.


مقاله مرتبط: آیا درختان همیشه منجر به کاهش آلودگی می‌شوند؟


در مجموع ۷ تا ۸ درصد جمعیت شهری اروپا در معرض PM2.5 قرار گرفتند که بیش از حد مجاز اتحادیه اروپا بود، اما هنگامی‌که سازمان بهداشت جهانی (WHO) محدودیت بیش‌تری لحاظ کرد و سطح نرمال آلودگی PM2.5 را ۱۰ میکروگرم اعلام کرد، ۸۲ تا ۸۵ درصد مردم اروپا در معرض آلودگی قرار گرفتند. در انگلیس حدود ۳۷ هزار و ۶۰۰ مرگ‌و‌میر ناشی از PM2.5 در سال ۲۰۱۴ بر‌آورد شد. بیش‌ترین میزان آلودگی ۱۶ میکروگرم در کنار جاده مریلوبون لندن و ۱۵ میکروگرم در کنار جاده در Haringey، شمال لندن بود. در انگلیس نیز تعداد زیادی حدود ۱۴ هزار مورد مرگ زود‌هنگام در اثر آلودگی نیتروژن دی‌ اکسید گزارش شده که به دلیل استفاده‌ی گسترده از سوخت دیزل در وسایل نقلیه تولید در هوا منتشر شده است.در منطقه‌ای از لندن، میزان آلاینده‌ی نیتروژن دی‌ اکسید در ماه ژانویه بیش از حد نرمال بود. به طور کلی انتشار گاز‌های گلخانه‌ای با سرعت آرامی در حال کاهش است. اگر کشور‌ها تعداد وسایل نقلیه خود را کاهش دهند، از سوخت‌های پاک‌تری برای وسایل نقلیه و تولید گرما استفاده کنند هوا سریع‌تر پاک می‌شود. سیاست‌گذاری‌ها باید به سوی ترویج دوچرخه‌سواری و استفاده از وسایل نقلیه عمومی رود.

یاسمین کاهنی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید